Izgalmas, sportos modelleket mutat be a Toyota a következő években

Sem a benzinmotorokat, sem a kézi váltót nem hagyja kihalni a Toyota. Sportos modellek egész sorát fogja bemutatni a japán cég a következő két-három évben. A GR (Gazoo Racing) olyan almárka lesz, mint a Mercedes AMG vagy a BMW M- sorozata.

A Toyota jelenlegi palettáján két összkerekes (GR Yaris, GR Corolla), valamint két hátsókerekes (GR86 és GR Supra) sportmodell van. Ám a Toyota nem áll meg itt. Amellett, hogy már javában fejleszti e modellek utódját, még legalább három vadonatúj Gazoo Racing-verziót be fognak mutatni. Szerencsére nem ez az egyetlen jó hír a Toyota háza tájáról. A japánok azt is megerősítették, hogy sem a benzinmotorról, sem a manuális váltóról nem mondanak le a sportos vérvonalú kocsik esetében, ugyanakkor a jobb teljesítmény és kisebb fogyasztás érdekében a hibrid hajtás alkalmazása is napirenden van.

A három új sportmodell közül a legnagyobb várakozás az ikon visszatérését előzi meg. A GR Celica érkezése legkésőbb jövőre várható. A kétajtós kupé összkerékhajtású lesz, a hajtásról pedig a Toyota új, kétliteres turbómotorja gondoskodik majd, amely az utcai verziók esetében 400 lóerő körüli teljesítményt ad le, míg a pályaversenyekre hangolt kocsik 600 lóerősek lesznek. A Celica visszatérése már régóta napirenden van, hiszen az 1970 és 2006 között hét generációt megélt legenda sok autórajongó kívánságlistáján szerepel.

Nem kevésbé lesz vonzó modell az új MR2. Az eredeti MR2 három generációja futott 1984 és 2007 között, és ez volt az első, nagy sorozatban gyártott középmotoros japán autó. Az aranysárga FT-se koncepció az új MR2 karosszériájának előfutára, a technikát a pedig a Yaris M-ben csodálhattuk meg. A Celicához hasonlóan az MR2-nak is kétliteres turbós motorja lesz, ám a teljesítmény itt 300 és 400 lóerő között lesz. A középmotoros elrendezés a kétülésesben is megengedi az összkerékhajtás kialakítását, de a gyengébben motorizált változatok hátsókerékhajtással hódítanak majd.

Azt hihetnénk, hogy az új Celica és MR2 érkezése miatt a Toyota elkaszálja a GR86-ot. Szerencsére nem ez a helyzet, hiszen az utód fejlesztése már folyamatban van, a változás csupán annyi, hogy a Toyota ezúttal nem a Subaruval, hanem a Mazdával közösen dolgozik. Így elképzelhető soros hathengeres benzinmotor is a kocsiban, ami különösen kívánatossá teheti ezt a megfizethető sportmodellt.

A Supra név sem merülhet feledésbe, a Toyota ezt a modellt is életben tartja. Az utód viszont már nem BMW-technikára épül: vagy a Toyota saját fejlesztése lesz, vagy e modell esetében is a Mazdával működnek együtt. Joggal merülhet fel a kérdés: miként fér meg ennyi kompakt sportkocsi egymás mellett? Nos, a Celica erősebb és összkerekes lesz, a GR86 kisebb teljesítményt és hátsókerékhajtást kínál majd. A Supra is marad a két hajtott keréknél, ám drágább, igényesebb modell lesz a GR86-nál, míg az MR2-t kétüléses, középmotoros elrendezése már önmagában kuriózummá teszi.

A sportmodellek fejlesztésével ugyan rengeteg munkája akad a Toyota Gazoo Racingnek, ám az igazi nagyágyúra minden bizonnyal Lexus-embléma kerül. Készül ugyanis a legendás LFA utódja, amelyben a Toyota felvonultatja technológiája és műszaki tudása legjavát. A hosszú géptető és az alacsony tetővonal révén különlegesek a sportgép arányai, a hangsúlyos aerodinamikai elemek pedig nem hagynak kétséget az elérhető sebesség felől sem. Az alumíniumvázra szénszálas karosszériaelemek kerülnek, hogy a tömeg a lehető legkisebb legyen. A szupersportkocsi hajtását 4,0 literes, V8-as benzinmotorra és öntöltő hibrid hajtásra bízzák, a legalább 900 lóerős teljesítmény önmagában garantálja, hogy a Lexus fenevadjának nem lesz párja.

S akinek a GR Toyoták nem elég gyorsak, erősek, feljebb léphet a GRMN-sorozat szintjére. E modellek fejlesztésekor a rendszeres pályahasználat áll a fókuszban. Az új GRMN Yaris hamarosan érkezhet, a felfüggesztés még feszesebb, az aerodinamikai elemek még agresszívebbek lesznek. Talán meglepetés, de a Rolls-Royce Cullinan ellenfelének szánt, hatalmas Toyota Century SUV is kap GRMN-változatot. A V6-os, 3,5 literes plug-in hibrid rendszer marad, de teljesítményét fokozzák, a karosszéria merészebb szoknyákat, oldalkötényeket kap, a felfüggesztés sportosabb, a felnik pedig nagyobbak lesznek. Azt biztos, hogy ezt a modellt Japánban és Kínában forgalmazni fogják, az európai értékesítésről egyelőre nincs megerősített hír.

Fotók: Toyota, BestCar

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!