JAJ! Hangsúlyt kapnak az uniós fejlesztéseknél a kötöttpályás projektek és a biciklis fejlesztések a BKK közleménye alapján

    A Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) elkötelezett a Budapest közösségi közlekedését még versenyképesebbé tévő beruházások megvalósítása mellett, ezért közösen készíti elő az európai uniós pályázatokhoz a szakmai tartalmat, illetve a támogatási kérelmet, amelyekben nagy számban jelennek meg a kötöttpályás projektek, és továbbra is jelentős hangsúlyt kap a kerékpáros-infrastruktúra fejlesztése, az akadálymentesítés, valamint az élhető közterek megteremtése.

    A BKK annak apropóján, hogy május 1-jén lesz 20 éve Magyarország európai uniós csatlakozásának, keddi közleményében összegyűjtötte azokat a jelentős közösségi közlekedési és az azokhoz kapcsolódó fejlesztéseket, amelyek uniós támogatással valósultak meg Budapesten.


    Hozzátették, hogy ezek a projektek – amelyek uniós támogatása meghaladja a 418 milliárd forintot – nemcsak a közlekedési infrastruktúrát fejlesztették, hanem Budapest arculatát is meghatározták.     


    A felsoroltak között van a 4-es metró, amelynek építési munkálatai 2006-ban kezdődtek, és végül 2014-ben adták át az utasforgalomnak.


    A listán szerepel a 3-as metró felújítása, amely öt és fél évig tartott, és 2023 májusában fejeződött be; ez idő alatt teljesen megújult a 16,4 kilométer hosszú metróvonal infrastruktúrája.
    Megjegyezték, hogy a két metróprojekt megvalósításához az Európai Unió csaknem 318 milliárd forint támogatást nyújtott.


    Ebben az időszakban megújult az 1-es villamos a Bécsi út-Vörösvári út és a Rákóczi híd között, korszerűsítették a felsővezeték-hálózatot, akadálymentes megállókat létesítettek. Ugyanakkor teljesen megújult a 3-as villamos pályája a Mexikói úton, az Erzsébet királyné útján, a Fehér úton, az Élessarok térségében, a Kőrösi Csoma Sándor úton és az Üllői úti kereszteződésnél, illetve a Bihari utcában a korábbi egy helyett két vágányon haladnak a járművek.

    Megújult még a felsővezeték-hálózat, továbbá a több mint 13 kilométer hosszú vonalon korszerű, akadálymentes megállók épültek, és teljesen fedett megállóhely létesült a Mexikói úti végállomáson – fűzték hozzá.


    Kiemelték továbbá a Budai fonódó villamoshálózatot, amellyel a 17-es villamos vonala egyesült három budai járatéval, így észak-déli irányban egész Budát átszelő vonalak jöttek létre. A beruházás három fő eleme volt a 17-es villamosvonal felújítása, a Széll Kálmán téri ág és a Bem rakparti ág kialakítása. A munkák során 6,1 kilométer villamospálya újult meg, és 2,25 kilométer új pályát építettek. Az átalakított villamosvonalakon korszerű pályákat, felsővezetékeket, akadálymentes megállóhelyeket alakítottak ki – írták.


    Mindezekhez az Európai Unió a kapcsolódó beruházásokkal és felújításokkal együtt mintegy 59,5 milliárd forinttal járult hozzá – jelezték.


    A közlemény szerint a BKK 2014-ben kötött szerződést 124 CAF típusú villamos szállítására; 2021-ig 73 jármű állt forgalomba. Az uniós projekt első ütemében 47, a második ütemben 26 villamos érkezett a fővárosba. További 51 CAF villamos megvásárlására ugyancsak az Európai Unió biztosít fedezetet.


    Működése óta a BKK 108 új Solaris-Skoda Trollino típusú trolibuszt szerzett be, a trolik több ütemben érkeztek Budapestre, közülük európai uniós támogatással 2014-2015-ben 36-ot, majd 2017-2020-ban 24-et hívott le a BKK. 2022-2023-ban 48 új trolibusz állt forgalomba, finanszírozásukból ugyancsak részt vállal az Európai Unió – áll a közleményben.


    Már csak alacsony padlós buszok közlekednek a fővárosban: a BKV Zrt. autóbusz-állománya európai uniós támogatással is bővült, és a 2015-ben forgalomba helyezett 16 Karsan ATAK midibusz ugyancsak EU-s forrásnak köszönhetően érkezett Budapestre – írták.


    Az Európai Unió támogatásával eddig megvalósult járműflotta-fejlesztésekhez több projektben csaknem 22 milliárd forintnyi uniós forrás társult – tették hozzá.


    A közösségi közlekedéshez kapcsolódó fejlesztések között kiemelték a Széll Kálmán tér, valamint a kocsiszínek felújítását; Dél-Budán átépültek a peronok azokon a vonalakon, amelyeken az új, alacsony padlós CAF típusú villamosok közlekednek, a Bartók Béla úton és a Fehérvári úton, az Alkotás utca-Villányi úton akadálymentessé vált  53 peron, továbbá megújult az áramellátási rendszer is.


    Az egyik legjelentősebb beruházásnak a FUTÁR megvalósítását, valamint az új jegy- és bérletautomaták üzembe helyezését nevezték, de kiemelték a Mol Bubi közbringa-szolgáltatást is, amely majdnem tíz éve, 2014-ben jelent meg. A Mol Bubi fejlesztése több mint egymilliárd forintba került, amelyből 900 millió forint volt az EU-s támogatás, az önrészt a Fővárosi Önkormányzat biztosította a BKK-nak – áll a közleményben.