JAJJJ!!! A budai és XIII. kerületi kerékpáros-fejlesztésekkel csökkennek a közúti közlekedés veszélyei
Elkezdődött a munka
Elkezdődött a kerületeken átívelő kerékpáros-fejlesztések megvalósítása: már zajlanak az építési munkák és a forgalomtechnikai beavatkozások, amelyek meghatározzák a II., a III. és a XIII. kerület közlekedését. Az európai uniós forrásból megvalósuló beruházásnak köszönhetően nemcsak a kerékpáros-, hanem a gyalogosközlekedés feltételei is javulnak.
Jelentős közlekedési fejlesztések valósulnak meg a II., a III. és a XIII. kerületben a Felhévíz, Újlak, Óbuda, Újlipótváros és Vizafogó területén, céljuk többek között a kerékpározás feltételeinek javítása. A projekt tervezésekor szempont volt, hogy biztonságos kerékpáros-kapcsolatok jöjjenek létre, és a megvalósuló útvonalak csatlakozzanak a hálózat jelenlegi, illetve tervezett szakaszaihoz. A jóváhagyott, minden engedéllyel és hozzájárulással rendelkező tervek 2022 nyarától állnak rendelkezésre.
A projektterület az Árpád fejedelem útja–Margit híd–Nagykörút–Lehel utca–Róbert Károly körút–Dagály sétány–Árpád híd–Vörösvári út által határolt területet fedi le. A beruházás megvalósulásával több kereszteződésben és útszakaszon is jelentősen csökkennek a közúti közlekedés veszélyei.
Az egyik kiemelt helyszín a Serfőző utca–Árpád fejedelem útja kereszteződése, ahol a legvédtelenebb közlekedők biztonsága érdekében a BKK
• megemeli és beszűkíti az útpályát a Serfőző utcából az Árpád fejedelem útjára jobbra kanyarodó sávban, ami elősegíti, hogy a gépjárművek a lehető legkisebb sebességgel haladjanak át a kereszteződésen;
• piros útburkolati jellel teszi láthatóbbá mindkét kanyarodósávban a kerékpárút átvezetését és a kerékpárral közlekedők elsőbbségét, valamint
• irányhelyes kerékpársávot jelöl ki az Árpád fejedelem útján a városhatár irányába.
A Viza utca–Népfürdő utca csomópontban régóta megvalósítani kívánt fejlesztéssel válik biztonságosabbá a gyalogosok és a kerékpárral közlekedők átkelése a Duna-part és a sűrűn lakott belsőbb területek között.
A Margitsziget északi részén irányhelyes kerékpársávok és további közlekedésbiztonsági intézkedések javítják az Árpád hídra a fel- és onnan a lehajtást.
Rendezett, biztonságos körülmények
A kerületi fejlesztések célja az is, hogy ösztönözzék a fővárosban közlekedőket a MOL Bubi közbringa-szolgáltatás igénybevételére. Fontos, hogy a mindennapi ügyintézés, a munkába, óvodába vagy iskolába járás kerékpárral is minden korosztálynak elérhető legyen, illetve a fejlesztések hatására egyre többen döntsenek a kerékpározás mellett, akár a közösségi közlekedéssel társítva is.
A beavatkozásoknak köszönhetően
• biztonságosan kerékpározhatóvá válnak a főútvonalak (Árpád fejedelem útja, Vörösvári út);
• új csomóponti átvezetések megvalósításával vagy a már meglévők átalakításával jelentősen csökkennek a közúti közlekedés veszélyei a Váci úton, a Viza utca–Népfürdő utca csomópontban, illetve a Vörösvári úti kereszteződésekben;
• több egyirányú utca megnyílik a kétirányú kerékpáros-forgalom előtt a XIII. kerületben, valamint
• a gyalogos- és zöldfelületek fejlesztése ösztönzi a közterületek közösségi használatát, és vonzóbbá teszi a közlekedést a fenntartható közlekedési módokkal.
A X., a XIX. és a XX. kerületben is zajlik az építkezés
A kerületeken átívelő beruházás egy nagyobb fejlesztési program része: Kőbányán, Kispesten, valamint Pesterzsébeten is zajlik a kivitelezés; Újbudán hamarosan kezdődik, a XV. kerületben pedig már véget ért a munka.
Az Európai Unió támogatásával a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) keretében érkező források lehetőséget teremtenek arra, hogy kerékpárosbaráttá alakítsuk a fővárosi úthálózat bizonyos részeit. A budapesti VEKOP-támogatású kerékpáros-fejlesztésekről bővebben a BKK aloldalán olvashat.
Tovább nőhet a fenntartható közlekedési eszközök aránya a fővárosban
A BKK a Fővárosi Önkormányzattal szorosan együttműködve igyekszik megteremteni annak a feltételét, hogy a közlekedők a legmegfelelőbb közlekedési eszközt válasszák. Az autót felváltó lehetőségeknek nemcsak társadalmi, hanem környezeti hasznuk is van: csökken a zaj- és a légszennyezettség, javul a levegő minősége, élhetőbbé válnak a zsúfolt fővárosi útszakaszok. A budapesti kerékpározással ismerkedők új útvonalakat fedezhetnek fel, újszerű közlekedési élménnyel gazdagodnak, és nem utolsósorban fontos lépést tesznek az egészségük megőrzése felé.
A főváros közlekedési fejlesztéseit összefoglaló Budapesti Mobilitási Terv 2030 a közösségi, kerékpáros- és gyalogosközlekedés előtérbe helyezését tűzi ki célul, hogy fővárosunk élhetőbb, még inkább ember- és környezetbarát legyen.
Budapesti Közlekedési Központ