Janicsek Árpád: ápoljuk a tradícióinkat, miközben a K+F tevékenységünk az iparág élvonalát képviseli

A Magyar Gumiabroncs Szövetség (Hungarian Tire Association – HTA) 2011-ben alakult meg hét magyarországi gyártókapacitással, illetve képviselettel rendelkező nemzetközi gumiabroncsgyártó vállalat részvételével. Sorozatunkban a cégek vezetőit faggatjuk aktuális témákról. Ezúttal az Apollo Tyres (Hungary) Sales Kft. Country Sales Managerét szólaltattuk meg. A SUV-ok és az elektromos járművek jelentette feladatokról, a Vredestein ma is élő örökségéről és arról is beszélgettünk, hogy kell-e tartani a kínai konkurenciától.
- Milyen volt a tavalyi évük, mit várnak 2025-től?
- Cégünk jól zárta a 2024-es naptári évet, és bár az üzleti évünk zárása majd csak március végén lesz, de az már látszik, hogy a gumipiac növekedésnek indult, és ebből a növekedésből mi is részesültünk. Több márka is változtatott a kereskedelmi stratégiáján és ezek nem mindig hoznak azonnali sikert. Mi kitartunk a főleg kiskereskedőkre támaszkodó elképzelésünknél, de persze a mai piacon nem lehet létezni a webes kereskedelem és a nagykereskedők nélkül sem.
- Melyek a legfontosabb trendek az abroncspiacon?
- Azt látjuk, hogy a négyévszakos abroncsok egyre nagyobb részt hasítanak ki a piacból, és egyre több cég jelentkezik ilyen, minden évszakban használható gumiabronccsal. Az Apollo Tyres örökölte a Vredestein több mint 30 éves múltját ezen a területen. 1993-ban gyártottuk az első négyévszakos abroncsunkat, melynek mintázata egyébként visszaköszön a legújabb fejlesztésünkben. Ez egy olyan klasszikus, old timer autókra gyártott négyévszakos gumiabroncs, mely autók gazdái a hétköznapokban is szívesen használják 50-60 éves autóikat. Továbbfűzve a négyévszakos trendet, megjelentünk a piacon egy olyan egész évben használható abroncs típussal is, melyet főként az elektromos autókra fejlesztettünk és nagyon jó visszajelzéseket kaptunk a felhasználóktól. Az elektromos autók egyébként újabb kihívást jelentenek a gyártók számára, hiszen az egyik sarkalatos pont a hatótávolság növelésénél a gumiabroncsok gördülési ellenállás csökkentése úgy, hogy közben megtartjuk a sebességhez és fékezéshez szükséges tapadást. További kihívás az autógyártók részéről a méretválaszték bővítése, és itt elsősorban a személyautók SUV-sítésére gondolok. Ma már a kiskategóriás autóknak is megvannak a maguk SUV változataik, olykor elképesztő gumiméretekkel…
- Maradjunk még a témánál! Milyen egyéb technológiai újdonságokon dolgoznak?
- Nos, a veterán autókra gyártott négyévszakos abroncsunkat, avagy az elektromos autókra gyártott szintén egész évben használható abroncsunkat már említettem. E mellett tavaly és 2025-ben is új, fejlettebb abroncsokkal jelenünk meg a piacon. A fő fejlesztési irány a fenntarthatóság, az alacsonyabb gördülési ellenállás, lassabb kopás, hosszabb élettartam, kedvezőbb üzemanyagfogyasztás, a biztonsági elemek megtartásával, sőt növelésével. A legújabb szilika vegyületekkel, új vázszerkezettel igyekszünk teljesíteni a piac elvárásait a személy és teherabroncsok terén is, de lesznek új modellek, fejlesztések a mezőgazdasági abroncsoknál is.
- Mi a válasza a hagyományos, régi, nagy cégeknek a feltörekvő kínai konkurenciára?
- Úgy gondolom ebben a régióban egyelőre csak azok a távol-keleti gyártók jelentek meg inkább, akik a már bevezetett fő márkájuk másod-, harmad márkájával szeretnének az alsó kategóriába belépni például a magyar piacra. Persze itt vonalat kell húzni a személy és a teherabroncsok között.
- A teherabroncspiacon, mivel a fuvarozási díj nagyban függ a gumizás költségeitől, sokszor találkozunk nagyon olcsó távol-keleti márkákkal, akik jönnek-mennek, de időszakosan bizony megzavarják a piacot.
- Úgy tudom, hogy dolgoznak a logisztikai rendszerük átdolgozásán.
- Igen, ez jelenleg is folyamatban van. Az egyre bővülő igényekre csak egy jól működő, költséghatékony logisztikai háttérrel tudunk jól reagálni. Ennek kialakítása van most folyamatban.