Japánban már elérhető a Toyota GR Yaris „Morizo Selection”
Két fontos, egymással szorosan összefüggő újdonságot jelentett be június elején a Toyota mobilitási partnere, a Kinto. Az egyik, hogy a jövőben akár személyre szabott szoftverekkel is frissíthetők a Toyota járművei. A másik, hogy piacra kerül egy olyan, speciális kiadású GR Yaris, amelyik Akio Toyoda cégelnök kézjegyét viseli magán.
Újabb forradalom van kialakulóban az autóelőfizetések terén: a Toyota és a Kinto legújabb javaslata szerint a közeljövőben egyéni igények szerint összeállított szoftverfrissítésekkel tennék vonzóbbá és személyesebbé a járműhasználatot az ügyfelek számára.
A Toyota Motor Corporation annak idején az elsők között ismerte fel, hogy rövid időn belül radikális átalakulásra lesz szükség az autóiparban, az autóforgalmazásban.
A világ annak idején szkeptikusan fogadta az „autógyártóból mobilitási szolgáltatóvá válás” ötletét, mára azonban többségükben ráléptek arra az útra, amelyet többek között a Toyota segített kijelölni. A társadalmi fejlődés a fogyasztói elvárások átrendeződése miatt a hagyományos értékesítési formák hangsúlyukat vesztik, és nem lesznek képesek sem az igényeket kielégíteni, sem az autóipar termelését felvenni.
A Toyota által kezdeményezett, számtalan alternatíva egyike a Kinto. A 2019. elején Japánban, kísérleti jelleggel útjára indított, ám mostanra világszerte, így Európában is megjelent szolgáltatás előfizetéses rendszerben biztosítja az állandó autóhasználat élményét. A fix havi díj a jármű fenntartásának minden költségét tartalmazza, az adóktól a biztosításon át a karbantartásig; az ügyfélnek ezen felül csupán az üzemanyagot kell megvennie, és semmi további, kiszámíthatatlan kiadás nem árnyékolja be a közlekedést.
A Toyota és a Kinto most új szintre kívánják emelni ezt a népszerű szolgáltatást, és ehhez – mint az autóiparban már oly sokszor ¬– a motorsportból, azon belül is a Toyota Rookie Racing tapasztalataiból merítenek ihletet. A Rookie Racing hivatalos gyári versenycsapat – hivatalos, de nem átlagos. Pilótáik a legváltozatosabb háttérrel érkeznek: profi és amatőr versenyzők, teszpilóták és fejlesztő mérnökök alkotják a csapatot, legfőbb céljuk nem a győzelem, hanem az autók, valamint saját maguk fejlesztése. Az ötlet szellemiségére mi sem jellemzőbb, mint hogy időről időre maga Morizo, azaz Toyoda Akio cégelnök is versenyoverallt ölt, és részt vesz a tanulási folyamatban.
A Toyota Rookie Racing most a Kintón keresztül igyekszik átadni sorozatgyártásba a modern autóversenyzés egyik legfontosabb vívmányát: a járműtechnika személyre szabott szoftverekkel történő, folyamatos fejlesztését. Az első olyan típus, amelyet a folyamatos motorsport-fejlesztéseken alapuló, rendszeres szoftverfrissítésekre felkészítve hoznak forgalomba, és amelynél, ennek köszönhetően, a jövőben (várhatóan 2022 tavaszától) elsőként valósulhat meg a személyre szabott tökéletesítés elve, a Toyota GR Yaris egy különleges kivitele: a „Morizo Selection”.
Az Akio Toyoda versenyzői álnevével fémjelzett különkiadás így a globális autóiparban is mérföldkőnek bizonyulhat, ám az ügyfeleknek nem kell beérniük a jövőbeli fejlesztés ígéretével: a Toyota GR Yaris Morizo Selection már most is különleges élményt kínál.
Az alapját adó RZ High Performance kivitel eredendően sportos hangvételét egy sor speciális elemmel fokozza. A Rookie Racing színvilága köszön vissza például az ülések öltésein, valamint a futóműelemeken (rugókon és lengéscsillapítókon), ezen kívül a versenyistálló logója díszíti a keréktárcsákat és az ablakemelő kapcsolók paneljét. A Toyota Gazoo Racing színeihez igazodva fehér, piros és fekete fényezéssel elérhető modell szélvédőjét pedig Akio Toyoda, pontosabban Morizo aláírása díszíti.
A Toyota GR Yaris Morizo Selection Japánban bruttó 54 340 jen (azaz nagyságrendileg 140 ezer forint) havidíjtól vehető igénybe.
A Toyota GR Yaris RZ High-performance modell műszaki adatai
Méretek (H x Sz x M, mm) | 3 995 x 1 805 x 1 460 |
Tengelytáv (mm) | 2558 |
Menetkész tömeg (kg) | 1280 |
Szállítható személyek száma | 4 |
Motor | Soros háromhengeres, 12 szelepes, közvetlen benzinbefecskendezéses turbómotor |
Motorkód | G16E-GTS |
Lökettérfogat (cm3) | 1618 |
Max. teljesítmény (kW/LE) | 200/272 |
Max. forgatónyomaték (Nm) | 370 |
Sebességváltó | Hatfokozatú iMT manuális |
Hajtásképlet | GR-FOUR összkerékhajtás |
Torsen részlegesen önzáró differenciálmű elöl és hátul, választható 4WD üzemmód | |
Futómű e/h | MacPherson/kettős keresztlengőkaros |
Fékek e/h | belső hűtésű tárcsa/belső hűtésű tárcsa |
Abroncsok e/h | 225/40ZR18 / 225/40ZR18 |
Fotók: Toyota Gazoo Racing