Javul az alacsony padlós közlekedés Budapesten az újabb korszerű CAF-villamosokkal
Jelentősen javul a kötöttpályás közlekedés színvonala Budapesten, miután egy múlt heti kormánydöntésnek és a BKK által kötött, rendkívül előnyös szerződésnek köszönhetően további 31 modern villamos érkezhet a fővárosba. A korszerű, alacsony padlós és légkondicionált CAF-villamosok komoly előrelépést jelentenek az akadálymentes közlekedés területén.
Ahogy arról korábban Karácsony Gergely főpolgármester beszámolt, a BKK és a Fővárosi Önkormányzat újabb járművekkel bővíti a budapesti járműparkot. A múlt csütörtökön közzétett kormánydöntés értelmében újabb 31 villamossal gazdagodik a főváros. A tavaly októberben bejelentett 20 villamos 2024 nyarától jön majd Budapestre, a további 31 jármű pedig ezután, folyamatosan érkezik a fővárosba.
Az Európai Unió támogatásával érkező villamosokkal jelentősen bővülhet az alacsonypadlós kapacitás Budapesten. Olyan helyszíneken – a többi között a 14-es villamos vonalán –, ahol jelenleg csak néhány akadálymentes villamossal lehet utazni, a jövőben több korszerű CAF jármű fog közlekedni. Ezeken a járatokon a mozgáskorlátozottak, a babakocsival, illetve a nagyobb csomaggal közlekedők is könnyebben tudnak majd fel- és leszállni a járművekről.
2022-ig összesen 73 darab vadonatúj, alacsonypadlós CAF-villamos állt forgalomba. Ezek közül 17 hosszú szerelvény az 1-es vonalon, 56 rövid jármű pedig a 3-as, a 14-es, a 17-es, a 19-es, a 42-es, az 50-es és a 69-es villamosok vonalán közlekedik. Az újabb járművek érkezésével és forgalomba helyezésével további vonalakon nyílik lehetőség az alacsonypadlós villamosközlekedés bevezetésére és a ma ismert vonalakon pedig nagyobb arányban közlekednek majd a modern alacsonypadlós villamosok.
A BKK tervei szerint az új járművek közül a hosszú kocsik az 1-es vonalán, a rövid járművek pedig várhatóan a 3-as, a 17-es, a 19-es, a 24-es, a 42-es, az 50-es, az 51A, az 56-56A, és a 61-es vonalon közlekednek majd, amelyet befolyásolhat az is, hogy a szerelvények érkezésének pillanatában hol lesz felkészítve az infrastruktúra ezekre a nagyobb méretű és áramkapacitású járművekre.
Az akadálymentesség mellett egyéb szempontból is minőségi javulást jelentenek a CAF-villamosok, hiszen a kor elvárásainak megfelelő szolgáltatásokkal – tágas férőhellyel, légkondicionálással, fedélzeti kamerákkal – fokozzák az ügyfelek komfortérzetét. A csendes járműveknek köszönhetően a környezet zajterhelése is csökken.
Folyamatosan korszerűsödik a főváros villamosflottája
A BKK és a Fővárosi Önkormányzat 54 milliárd forint uniós forrásból vásárolhatja meg az alacsony padlós, korszerű, a budapestiek által már jól ismert járműveket.
A 31 jármű lehívásához arra volt szükség, hogy Magyarország Kormánya megegyezzen az Európai Bizottsággal, és partner legyen abban, hogy a Fővárosi Önkormányzat további új villamosok beszerzését is finanszírozni tudja az Európai Uniós Kohéziós Alapból. Bár a villamosok beszerzéséről már 2019 májusában megállapodott a kormány és a főváros, a forrás biztosításáról szóló döntés csak most született meg.
A BKK vezetése még tavaly novemberben állapodott meg a CAF-villamosok gyártójával, így a társaság szinte 2014-es árakon vásárolhat meg további 31 korszerű, akadálymentes villamost. Október végén a BKK 20 CAF Urbos villamos lehívásáról adott hírt.
A fővárosban forgalomban lévő villamosok harmada 45 évnél idősebb, azaz a vasúti közlekedésben általános 30 évre tervezett élettartamukat már legalább 15 évvel meghaladták. Ezért nem várhat tovább Budapest, le kell cserélnie a régi járműveket.
Minden ágazatban dinamikusan nő az alacsony padlós járművek aránya
A nehéz gazdasági helyzet ellenére a BKK folyamatosan frissíti és modernizálja a főváros járműparkját. A tavaly elkezdett, összesen 135 járművet számláló flottafrissítésnek köszönhetően 100 százalékban alacsony padlóssá vált a buszállomány. A M3-as metró felújításának végéhez közeledve a beruházás egyre kevesebb járművet igényel, így a legidősebb buszokat kivonják a forgalomból.
A trolibuszoknak jelenleg a 90%-a alacsony padlós, ráadásul hétvégén már csak ilyen járművek vannak forgalomban. Az újabb beszerzéseknek köszönhetően nyáron már a flotta 95 százalékára lehet majd akadálymentesen felszállni.
A villamosok körében, hétköznapokon ez az arány 30 százalék. A legforgalmasabb járatokon, az 1-es, a 4-es és a 6-os, valamint a 3-as és a 17-es villamosokon a napi utasforgalom felét alacsony padlós járművek szolgálják ki. Az 51 új CAF villamos érkezésével pedig a teljes állomány 45 százalékát alacsony padlós szerelvények teszik ki.
A megújuló járműállomány az utasok számára nyújtott szolgáltatási színvonal emelkedése mellett a munkavállalók munkakörülményeit is jelentősen javítja.
Budapesti Közlekedési Központ