Jelentős uniós pénzekhez jutott hazánk az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának fejlesztésére
Tallinnban kétnapos konferenciát és kiállítást tartott múlt héten az Európai Bizottság Közös Közlekedésfejlesztésért felelős igazgatósága, a DG-Move. A rendezvényen az Innovációs és Hálózati Projektek Végrehajtó Ügynöksége, az INEA is részt vett, hogy széles körű vitára bocsájthassa a hétéves periódusra tervezet CEF-programot. „Az összességében 22,4 milliárd eurós brüsszeli finanszírozású, közösségi érdekeket szolgáló programban minden korábbinál nagyobb jelentőséget és támogatást kapott a tiszta közlekedésre áttérést biztosító alternatív üzemanyagok elterjesztése”- hívta fel a figyelmet Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület elnöke (MGKKE).
A bio- és földgáz alapú közúti közlekedés kiterjesztését rövid időn belül 32 esetben találta támogathatónak az INEA. Az ügynökség ennek nyomán 400 millió eurót, átszámítva 120 milliárd forintot biztosított ezen projektek megvalósítására. Az odaítélt támogatások a projektek költségvetésének több mint felét teszik ki. „Ez a keret legalább 178 új LNG és 136 darab CNG-töltőállomás létesítésére elegendő Európa főbb TEN-T útvonalai mentén. A fejlesztési összegből hazánk számára is jelentős forrás áll rendelkezésre, hiszen a támogatás legalább nyolcada Magyarországra érkezik” – hívta fel a figyelmet Domanovszky Henrik. Hozzátette: hazánkban ennek köszönhetően 6 LNG ás 45 CNG töltőpont létesülhet.
A magyar sikerben kulcsszerepet játszott a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület szakembereinek munkája is, akik számos projektet készítettek elő a gázhajtás hazai elterjesztése érdekében. A közúti fejlesztések mellett az INEA jelentős támogatást nyújt infrastruktúra létesítésre a vízi közlekedés LNG-üzemre való átalakítása érdekében is, hogy a súlyosan környezetszennyező kőolaj alapú üzemanyagokról fokozott ütemben lehessen áttérni fenntartható módra. Hazánk az MGKKE szakmai munkájának köszönhetően 6 millió euro támogatást nyert el egy dunai töltőpont létrehozására.
A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesületről (MGKKE)
Az MGKKE, vagyis Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesületet alapító tagjai azért hozták életre, hogy együttes erővel segítsék elő hazánkban is a gázüzemű járművek elterjedését, amelynek kedvező hatásai mindenki számára tartogatnak előnyöket. Az MGKKE tagjai között olyan szakmailag elismert, nagy cégek szerepelnek, amelyek együttesen a gázüzem elterjedéséhez minden elemet felölelnek; a biogáz kondicionálás technológiáját szolgáltató, töltőállomás infrastruktúrakészítő, járműgyártó és –forgalmazó, továbbá gázszolgáltató mind megtalálható a tagok sorában, így az érdeklődők számára teljes körű tanácsadással szolgálhatnak.
Háttérinformáció:
A CNG 200 barra sűrített metángázt jelent, amely származása szerint lehet földgáz, vagy alternatív kitermelésű ún. kísérőgáz is. Továbbá származhat megújuló forrásból, a biogáz előállítás fontos alkotó részét értékes metángáz képezi, ez tisztítás után járműhajtására is alkalmas. Ipari előállítás szintén létezik, pl. a biomassza pirolízises feldolgozási folyamatában előállított szintetikus gázból tiszta metángáz is formálható, de az Audi által e-gas-nak nevezett, a megújuló áram transzformálásával előállított gáz is tiszta metán. Az LNG a metángáz cseppfolyósított kriogén, azaz rendkívül alacsony, 162°C hőmérsékleten folyadék halmazállapotú, mintegy 600-szoros sűrűségű állapota. A metán, kémiai képlete szerint CH4, az összes szénhidrogén molekula közül a legkedvezőbb molekula szerkezetet kínálja ahhoz, hogy az égéstérben a legkevesebb károsanyag fejlődjön és a legalacsonyabb üvegházhatású CO2 emissziót bocsássa ki. Számszerűen, dízel motoroknál akár 10 %-kal, benzinmotoroknál mintegy 25 %-kal kisebb kipufogó CO2 emissziót okoz. A megújuló forrásból származó metán esetén, az alapanyag és a technológia függvényében a légkörbe jutó új üvegházhatású gáz mennyisége még sokkal alacsonyabb, akár nulla közelébe is csökkenhet. Mindeközben a metángázzal hajtott motorok PM (PM10, PM2,5 egyaránt) szilárd részecske kibocsátása szinte nulla, NOX kibocsátása pedig a legkorszerűbb dízelmotorok kibocsátásának mindössze néhány százalékát nyújtja. Nem utolsó sorban, haszonjárműveknél és buszoknál van komoly jelentősége az akár 5 dB-lel alacsonyabb üzemi zajszintnek, ami kevesebb, mint fele akkora zajterhelést jelent.
Figyelem! Ez az autógáz nem az az Autógáz, amelyet LPG néven széles körben használnak ma Magyarországon is és elsődleges alapanyagául a propán, valamint bután gázok elegye szolgál és elsődlegesen a kőolaj finomítás egy termékeként kerül a töltőhelyekre. A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesületet alapító tagjai azért hozták életre, hogy együttes erővel segítsék elő hazánkban is a gázüzemű járművek elterjedését, amelynek kedvező hatásai mindenki számára tartogatnak előnyöket. Az MGKKE tagjai között olyan szakmailag elismert, nagy cégek szerepelnek, amelyek együttesen a gázüzem elterjedéséhez minden elemet felölelnek; a biogáz kondicionálás technológiáját szolgáltató, töltőállomás infrastruktúrakészítő, járműgyártó és –forgalmazó, továbbá gázszolgáltató mind megtalálható a tagok sorában, így az érdeklődők számára teljes körű tanácsadással szolgálhatnak.