Joe Biden biztonsági kockázatok miatt betiltja a kínai és az orosz technológiák beépítését járművekbe

WASHINGTON, DC - SEPTEMBER 17: U.S. President Joe Biden speaks to members of the news media while receiving a briefing about the ongoing wildfire season in the Oval Office at the White House on September 17, 2024 in Washington, DC. Biden heard from Interior Secretary Deb Haaland, Agriculture Secretary Tom Vilsack, Oregon Governor Tina Kotek, California Governor Gavin Newsom and others. (Photo by Chip Somodevilla/Getty Images)

Joe Biden leköszönő amerikai elnök nemzetbiztonsági aggályokra hivatkozva bejelentette, hogy Washington betiltja a kínai és az orosz fejlett technológiák beépítését járművekbe, valamint ezeknek a fejlett technológiáknak az exportját is ezekbe az országokba. Peking máris tiltakozott az intézkedés ellen.

A washingtoni Fehér Ház helyi idő szerint kedden kiadott közleménye szerint az új szabályozás megakadályozza az olyan járművek és járműalkatrészek importját, amelyekben orosz vagy kínai hardver, illetve szoftver van.

A tájékoztatás szerint a szoftverekre vonatkozó korlátozások a 2027-es modellévtől, míg a hardverekre vonatkozó korlátozások a 2030-as modellévtől lépnek életbe.

A magyarázat szerint ezek az intézkedések elengedhetetlenek ahhoz, hogy az Egyesült Államokat megvédjék a hálózatba kötött járműveinek ellátási láncát érő kínai és orosz nemzetbiztonsági fenyegetésektől.

„A Biden-Harris-kormány elkötelezett amellett, hogy az amerikai autóipari ellátási láncok ellenállók és biztonságosak legyenek a külföldi ellenséges kiberfenyegetésekkel szemben”

– írták a közleményben.

Az intézkedés nehéz helyzetbe hozza az olyan amerikai cégeket, mint például a Polestar, amely ugyan Dél-Karolinában gyártat, de a kínai Geely vállalat ellenőrzése alatt áll.

Ráadásul a Waymo, vagyis a Google anyavállalatának, az Alphabetnek a tulajdonában lévő, önvezető autókat gyártó vállalat arra készül, hogy a következő generációs járművei Kínából származó Zeekr márkának a módosított változatai lesznek. A Waymo azonban azt tervezi, hogy az eredeti, kínai elektronikát saját rendszerekkel cseréli le.

A Biden-kormányzat eddig a Kínából származó elektromos autókra kivetett 100 százalékos vámmal védte az amerikai autópiacot. Donald Trump, aki január 20-án lép az elnöki hivatalba Biden utódjául, már régóta kemény fellépést ígér Pekinggel szemben.

Elon Musk amerikai milliárdos, Trump tanácsadója – a kormányzati hatékonyságért felelős leendő társminiszter – és a Tesla amerikai elektromosautó-gyártó vezetője bírálta ezeket a vámokat, mert szerinte torzítják a piacot. A Teslának nagy gyára van Sanghajban, és a kínai piacra támaszkodik.

Peking szerdán közölte, hogy „határozottan ellenzi” az Egyesült Államok által bejelentett tilalmat, amely a kínai technológiát tartalmazó, hálózatba kötött járművek gyártására és értékesítésére vonatkozik, mert szerinte a mögötte álló nemzetbiztonsági érv „teljesen megalapozatlan”.

„Kína felszólítja az Egyesült Államokat, hogy hagyjon fel a nemzetbiztonság fogalmának túlzott általánosításával, és vessen véget a kínai vállalatokkal szembeni indokolatlan keménykedésnek”

– mondta Kuo Csia-kun, a kínai külügyminisztérium szóvivője szokásos szerdai sajtótájékoztatóján.

„Az ilyen gyakorlatok megzavarják a vállalatok közötti gazdasági és kereskedelmi együttműködést, sértik a piacgazdaság és a tisztességes verseny elvét”

– mondta a diplomata.

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!