Jön a vadonatúj Toyota RAV4, ezt lehet tudni róla

Megjelentek az első információk – pontosabban az első, megalapozott feltételezések – az új, hatodik generációs Toyota RAV4-esről. A bevált, biztos alapokra építkező újonc minden téren többet kínál elődjénél.
Hamarosan véget ér a jelenlegi, ötödik generációs Toyota RAV4 uralkodása – nem véletlenül használtuk ezt a szót, hiszen a nagy hagyományokkal rendelkező modellsorozat aktuális képviselője nem csupán a Toyota legnépszerűbb globális típusa, de a világ egyik legnagyobb számban eladott autója is. Ez komoly elvárásokat támaszt az utóddal szemben, a Toyota pedig a jelek szerint kivétel nélkül meg kíván felelni ezeknek.
A rendelkezésre álló információk szerint a következő generációs Toyota RAV4 a jelenlegi TNGA-K platform modernizált változatára épül majd. Ez borítékolható, hiszen a TNGA architektúrában még vannak tartalékok – hogy mást ne említsünk, a padlólemez alkalmas a tisztán elektromos hajtáslánc-technológia befogadására, amit a következő RAV4 minden bizonnyal ki is használ majd.
Az akkumulátoros elektromos modellváltozatról semmi konkrétum nem áll rendelkezésre (egyes források akár 130 kilométeres hatótávolságot vizionálnak), a lényeg azonban az, hogy a RAV4 BEV fontos új piacokat nyithat meg a Toyota számára. A belső égésű, full hibrid és plug-in hibrid opciók várhatóan jelen formátumukban (azaz 2,0, illetve 2,5 literes benzinmotorokkal), de feljavított kivitelben lépnek át az új modellbe: takarékosabb, erősebb, tisztább üzemű erőforrásokra számítunk. A fejlesztés alatt álló 1,5 és 2,0 literes turbómotorok izgalmas adalékként jelenhetnének meg a RAV4 portfóliójában, ám erre csak egy esetleges sportmodell bevezetése esetén látunk valódi esélyt. Ez nem kizárható, ahogy egy kibővített terepalkalmasságú variáns sem elképzelhetetlen.
A TNGA-K platform nem csak a hajtásláncok, hanem a technológiatartalom terén is támogatja a további fejlesztést. Az új generációs vezetőtámogató rendszerek megjelenésével még biztonságosabbá válhat a modellcsalád, fejlődhet az infotainment rendszer és a konnektivitás, valamint bővülhet a félig önvezető funkciók köre és tudása. Ez utóbbi téren a Toyota hagyományosan óvatosan, apró lépésekkel haladt, így sikeresen elkerülte azokat a kínos botrányokat, amelyekbe elbizakodott versenytársai kergették magukat az autonóm járműtechnológiák idő előtti bevezetésével. A jövőben is hasonlóan konzervatív hozzáállásra számítunk, azaz a Toyota nem válik az önvezetés úttörőjévé, cserébe kizárólag olyan technológiák várhatók szériamodelleiben, amelyek 100 százalékig megbízhatóan teszik a dolgukat.
A jelenlegi RAV4 formaterve jókor jelent meg jó helyen: az elsők között szakított a korábban jellemző, lágy, gömbölyded vonalakkal, ezért dizájnja még most sem hat elavultnak a Toyota palettáján. Ezzel együtt a C-HR crossover, a mértékadó Prius vagy a Japánban és Észak-Amerikában forgalmazott új Crown-generáció jellegzetes „hammerhead” orrkialakítása vélhetően a RAV4-esen is helyet kap. Az U alakú LED-es lámpatestek, és a (vélhetően piactól függően) tömör vagy rácsszerűen tagolt homlokfal pengevékonyságú felső pereme minden bizonnyal a középkategóriás SUV-nak is jól fog állni.
Az azonos padlólemezből adódóan a helykínálat aligha változik jelentős mértékben, a belső térhangulata azonban kellemesebbnek ígérkezik. Ha a Camry aktuális modellfrissítéséből indulunk ki, igényesebb anyaghasználat, feljavított kezelőfelület, méretes kijelzők és továbbfejlesztett zaj- és rezgéskultúra ígér komfortos utazást. Mobiltelefon alapú digitális kulcs, kibővített remote funkcionalitás, adaptív fényszóró és stabil online kapcsolódás szolgálhatja ki a modern technológiát elváró ügyfelek igényeit.
Jelenleg nem tudni, mikor mutatkozhat be a világnak az új RAV4, a modellről elsők között beszámoló japán creative311.com weboldal azonban úgy sejti, már április végén, a 2025. évi Sanghaji Autószalonon lehullhat a lepel az újoncról. Ez egybevág más japán lapok értesüléseivel, akik augusztusra teszik a következő széria piaci bevezetését.









Fotók: Glenn Paulina/KGP Photography, YouTube, DALL-E3