Jönnek a 200 kilométeres hatótávolságú plug-in hibridek

Újabb területen emeli minden eddiginél magasabbra a mércét a Toyota: az autógyártó rövid távon gyakorlatilag megháromszorozza hálózatról tölthető hibrid modelleinek elektromos hatótávolságát. Ez az ígéret talán a legfontosabb, de korántsem egyedüli eleme a vállalat most meghirdetett, ambiciózus elektromos jövőképének.

A Toyota full hibrid technológiája kifejlesztésével és évtizedeken átívelő, fokozatos meghonosításával széles társadalmi körben elfogadtatta, az ahhoz kapcsolódó szabadalmainak közkinccsé tételével pedig nagymértékben felgyorsította az elektromos hajtási rendszerek alkalmazását, és ezzel kulcsszerepet játszott az automobil villamosításában. Az autógyártó ezzel együtt következetesen ragaszkodik azon nézőpontjához, hogy az emberiség sokrétű mobilitási igényeire nem jelenthet választ egyetlen műszaki megoldás: ehelyett egymással párhuzamosan szükséges fejleszteni – sőt, egymással kombinálni – a különböző hajtástechnológiákat.

Ezt a szemléletet erősítette meg a Toyota vezérkara azon az április 7-én tartott videokonferencián, ahol először szólalt fel nyilvánosan a cégcsoport új elnöke, Szato Kodzsi úr. A Tojoda Akio nyomdokaiba lépő szakember elmondta, hogy a következő években minden sorozatgyártású, illetve bevezetésre váró zöld technológiájukat továbbfejlesztik, a full hibridektől kezdve a plug-in hibrideken és az akkumulátoros elektromos modelleken át a hidrogén üzemű technológiákig – üzemanyagcella, illetve belső égésű motor –, beleértve a hidrogén fenntartható, illetve megújuló forrásból történő előállítását.

A videokonferencián két kulcsfontosságú információ hangzott el a Toyota full hibrid technológiájával kapcsolatban. Egyrészt az immár ötödik generációjában járó technológia gyártási költségei mostanra radikális mértékben: az eredeti összeg hatodára csökkentek. Másrészt az eddig eladott 22,5 millió full hibrid Toyota olyan mértékű emissziócsökkentést eredményezett világszerte, mint amire 7,5 millió akkumulátoros elektromos gépkocsi lett volna képes. Mindez azt jelenti, hogy a full hibridek a jövőben akár a fejlődő piacokon is úttörő szerepet vállalhatnak a közlekedés megtisztításában.

A fő hangsúlyt ugyanakkor a hálózatról tölthető járművek: az akkumulátoros elektromos, illetve plug-in hibrid gépkocsik fejlesztésére helyezte Szato Kodzsi. 2026-ig tíz, új generációs technológiákat alkalmazó BEV modellt hoznak forgalomba, amelyek többek között a jelenleg szokásos hatótávolságok kétszeresét ígérik majd.

A vállalat vélhetően ugyanezeket az akkumulátortechnológiai, illetve vezérlésoptimalizációs fejlesztéseket alkalmazza majd plug-in hibrid járműveiben is, amelyek így a közlekedés villamosításának főszereplőivé válhatnak. A Toyota hálózatról tölthető hibrid modellei már most is kiemelkedően kedvező elektromos hatótávolsággal bírnak: a RAV4 Plug-In vegyes üzemben 75, városban akár 98 kilométert képes megtenni kizárólag villanymotorjai segítségével.

Új generációs PHEV modelleitől ezzel szemben több mint 200 kilométeres elektromos hatótávolságot vár a Toyota. Ez egy csapásra a világ legésszerűbb villamosított alternatívájává teheti a technológiát, amely a városi, elővárosi közlekedés határain túllépve is képessé válik az emissziómentes közlekedésre. Magyarországi viszonylatban ez nem kevesebbet jelent, mint hogy Budapestről akár Pécs, Miskolc vagy Szeged is elérhető lehet anélkül, hogy beindulna a jármű belső égésű motorja.

Az ehhez szükséges technológia műszaki részleteit egyelőre nem közölte a Toyota. Az akkumulátorok fejlesztése terén elért eredményeinek fényében – akár a már megvalósult megoldásokra, akár a rendkívül ígéretes, előrehaladott kutatásokra gondolunk – azonban nem elképzelhetetlen, hogy középtávon ezt a 200 kilométeres álomértéket is messze túlszárnyalhatják majd a Toyota plug-in hibrid modelljei.

Fotók: Toyota