A jövő mobilitási ökoszisztémája – a Toyota szerint
A TOYOTA A JÖVŐ MOBILITÁSI ÖKOSZISZTÉMÁJÁBA ENGED BEPILLANTÁST
A világ legzöldebb és leginnovatívabb autógyártójának tartott, egyben a robotika, az autonóm járművek, a jármű-jármű és a jármű-infrastruktúra közötti kommunikáció mellett a mesterséges intelligencia fejlesztése és a jövőkutatás területén is élen járó Toyota a 2018-as CES informatikai kiállításon mutatta be új mobilitási ökoszisztémáját. Az e-Palette Társulás a Toyota Globális Mobilitási Szolgáltatási Rendszerplatformja révén fejleszt előremutató jármű- és mobilitási szolgáltatásokat üzleti alkalmazásokhoz, míg az e-Palette tanulmányautó egy teljesen önvezető, elektromos jármű lesz, nyílt forráskódú vezérlési interfésszel, ami lehetővé teszi a partnervállalatok számára saját önvezető rendszerük telepítését. A bevezetésben partnerként rész vesz az Amazon, a DiDi, a Mazda, a Pizza Hut és az Uber is.
A Toyota világszintű elnöke, Akio Toyoda bejelentette egy új, mobilitási szolgáltatásokra vonatkozó üzleti társulás létrejöttét, emellett pedig bemutatta az e-Palette tanulmányautót, amit arra terveztek, hogy megfeleljen a jövő multimodális fuvarozási és üzleti alkalmazásainak. Az e-Palette működését az alábbi videó mutatja be: https://www.youtube.com/watch?v=bniK9Eqgnw4
“Az olyan technológiák, mint az elektromos hajtás, a kommunikáló és önvezető autók jelentős fejlődésével az autóipar egyértelműen az eddigi legdrámaibb változás korába lépett. A Toyota továbbra is elkötelezetten törekszik az egyre jobb autók megalkotására. Ám ugyanilyen fontos, hogy olyan mobilitási megoldásokon is dolgozzunk, amelyek mindenkinek kellemesebbé varázsolják az életét, és mindent megteszünk azért, hogy társadalmunk folyamatosan jobbá váljon a következő száz évben, és azután is. Ez a bejelentés komoly lépést jelent a fenntartható mobilitás felé vezető utunkon, azt mutatva, hogy a hagyományos személyautóktól és haszongépjárművektől olyan új értékek létrehozása felé lépünk tovább, mint például az ügyfeleinknek nyújtott szolgáltatások.” – fogalmaz Akio Toyoda.
A CES-en bemutatott új e-Palette Társulás a Lexus prémium márkát is jegyző Toyota szabadalmaztatott Mobilitási Szolgáltatási Platformjának (MSPF) segítségével fejleszti a kapcsolódó mobilitási szolgáltatások palettáját és egy rugalmasan használható, ilyen célra tervezett járművet. Az új társulás széles alapokon nyugvó hardver- és szoftvertámogatási ökoszisztémát hoz majd létre, azzal a céllal, hogy segítsen a vállalatoknak a fejlett mobilitási technológia hasznosításában ügyfeleik jobb kiszolgálása érdekében. A bevezetésben részt vevő partnerek között ott van az Amazon, a DiDi, a Mazda, a Pizza Hut és az Uber, akik együttműködnek a jármű tervezésében, az alkalmazási koncepciók kidolgozásában és a jármű tesztelésében is. Rövid távon a Társulás az új e-Palette tanulmányautó kifejlesztésére összpontosít majd, amit szintén a CES-en mutat be a Toyota. A tanulmányautóban a Toyota egyik elképzelése, az Szolgáltatásként Alkalmazott Önvezető Mobilitás (Autono-MaaS) jelenik meg. Ezt a teljesen önvezető, elektromos hajtású járművet (BEV) úgy tervezték, hogy egyedi átalakíthatóságának köszönhetően a vállalkozások széles körében alkalmazható legyen Mobilitás Szolgáltatásként (MaaS). Az e-Palette koncepció jól mutatja a Toyota folyamatos elkötelezettségét a partnerkapcsolatok és rugalmas megoldások mellett.
Az autót felhasználó vállalkozások nemcsak a Toyota MSPF-en keresztül nyújtott szolgáltatásokat élvezhetik majd, hanem az e-Palette tanulmányautó nyílt forráskódú vezérlési interfészét, illetve szoftveres eszközeit is, amelyek lehetővé teszik számukra saját önvezető rendszerük és járműmenedzsment-technológiájuk telepítését. A partnervállalkozás önvezető rendszerének telepítését követően a Toyota ‘Őrangyal’ technológiája szolgál majd biztonsági hálóként, garantálva a rendszer megfelelő működését.
Az üzleti szereplők számára kifejlesztett mobilitási hardverek és szolgáltatások feltörekvő szolgáltatójaként a Toyota arra koncentrál, hogy új és vonzó megoldásokat dolgozzon ki partnerei számára, amelyek segítenek nekik az értéklánc kibővítésében és ügyfeleik életének megkönnyítésében. Az e-Palette Társulás a Toyota MSPF képességei révén új ökoszisztémát épít majd fel a mobilitás-alapú vállalkozások számára. A 2016-ban bemutatott MSPF egy, a Toyota által kialakított keretrendszer a kommunikáló járművek sokoldalú alkalmazására, ami a járműlízingtől és biztosítástól kezdve a flottakezelésig és a big data szolgáltatásig minden, a MaaS támogatásához szükséges szolgáltatást biztosít.
Az e-Palette Társulás szolgáltató tagjai – mint az Amazon, a DiDi, a Pizza Hut, és Uber – a jelenlegi tevékenységeik kiszolgálása szempontjából feltérképezik az e-Palette koncepció és az MSPF lehetséges alkalmazásait. Emellett a DiDi, a Mazda és az Uber technológiai partnerként is közreműködik a fejlesztésekben. A Toyota más szolgáltatókkal és technológiai fejlesztő vállalkozásokkal is tárgyal új mobilitási szolgáltatások kidolgozásáról.
Az e-Palette tanulmányautóval a Toyota új megközelítést alakított ki az Autono-MaaS mobilitással kapcsolatban, ami lehetővé teszi a Társulásban részt vevő partnerek számára, hogy ügyfeleik életét fokozott kényelemmel, termelékenységgel és hatékonysággal támogassák. A belső tér kötetlen kialakításának köszönhetően a járműbe könnyen beépíthető a felhasználó igényeihez alkalmazkodó funkcionális felszereltség, legyen szó akár csomagok kézbesítéséről, iránytaxizásról, vagy közúti e-kereskedelmi kiszállításról. A rugalmas kialakítás célja mindemellett a használat optimalizálása is, mivel ez a megoldás lehetővé teszi az e-Palette jármű megosztását különféle üzleti igények kiszolgálásához, miközben a felhasználók zökkenőmentes válthatnak az egyik alkalmazásról a másikra. A Toyota elképzelése az, hogy az e-Palette háromféle méretben kerül majd forgalomba, így az üzemeltetők nem csupán a felhasználás mód, hanem a méret szerint is kiválaszthatják a megfelelő mobilitási megoldást.
Az e-Palette Társulásban részt vevő partnerek az MSPF szolgáltatások teljes palettájával összehangoltan alkalmazhatják majd az e-Palette koncepciót, és könnyen beilleszthetik a járművet saját technológiai fejlesztési programjukba. Az e-Palette átgondolt kialakítása a rugalmasságot szolgálja: a nyílt forráskódú vezérlési interfész és a szoftereszközök lehetővé teszik a partnervállalatok számára, hogy tetszés szerinti telepíthessék saját önvezető rendszerüket. A Toyota azt tervezi, hogy a 2020-as évek elején megkezdi az e-Palette tanulmány megvalósíthatósági tesztelését, méghozzá egyszerre több régióban, köztük az USA-ban is. A vállalat azt reméli, hogy e mobilitási koncepció – más innovatív mobilitási megoldások mellett – a 2020-as tokiói olimpia és paralimpia sikeréhez is hozzájárul majd.
Az e-Palette működésével kapcsolatban az alábbi videóból derülnek ki további részletek: https://www.youtube.com/watch?v=7nhY0eHUUEo
A jármű legfontosabb jellemzői
Nagy belső tér, alacsony padlóval/doboz formájú kialakítással: az e-Palette jármű három méretben, eltérő hosszúsággal (a felhasználás céljától függően a hosszúság megközelítőleg 4 és 7 méter között változik, a CES 2018 Design modell méretei: H 4800 mm, SZ 2000 mm, M 2250 mm) készülhet majd. A tágas és sík, akadálymentes belső tér a felhasználó igényei szerint (iránytaxizás, pizzakiszállítás vagy éppen kiskereskedelem) alakítható ki.
Új generációs járművezérlési interfész: a járművezérlési technológia interfészként szolgál a technológiai szolgáltatók számára. A technológiai szolgáltatók egy nyílt forráskódú Alkalmazás Programozási Interfészt (API) kaphatnak, ami az önvezető rendszerek (önvezető vezérlési szoftver, kamerák/érzékelők, stb.) fejlesztéséhez szükséges. Emellett az e-Palette tanulmány az MSPF-nek azt a képességét is hasznosítja, hogy az önvezető rendszereket vezeték nélküli kapcsolaton keresztül lehet majd frissíteni.
MSPF-kompatibiltás: a járművel kapcsolatos információkat az e-Palette járműbe szerelt Adatkommunikációs Modul (DCM) révén gyűjtik be, és a Toyota Big Data Központban (TBDC) tárolják egy globális kommunikációs platform segítségével. Az e-Palette koncepcióban a Toyota arra használná fel ezeket az információkat, hogy a Toyota márkakereskedőkkel együttműködve különféle finanszírozási lehetőségeket kínálhasson, illetve hogy biztosítsa a magas színvonalú karbantartást. A szolgáltatók a számukra fontos információkat (például a jármű állapotára vagy a használat módjára, stb. vonatkozó adatokat) az MSPF segítségével tekinthetik meg.