Jubileumi különkiadás köszönti a 60 éves Toyota Land Cruisert

Hatvan évvel ezelőtt kezdte meg nemzetközi karrierjét a Toyota Land Cruiser. Ennek örömére a márka észak-amerikai leányvállalata jubileumi különkiadást készített az emblematikus luxusterepjáróból.

Bár az 1960-tól forgalmazott harmadik generáció, az FJ40-es széria tette a Land Cruisert világszerte elismert modellé, a típus már ezt megelőzően megkezdte nemzetközi karrierjét. Az FJ20-as szériát az ötvenes évek végétől exportálták Ausztráliába és Észak-Amerikába, ezzel párhuzamosan beindult a modell dél-amerikai gyártása is, tehát a Toyota Motor North America munkatársai elérkezettnek látták az időt a hatvanadik évforduló megünneplésére.

A Chicagói Autószalonon február első hetében bemutatkozó Toyota Land Cruiser Heritage Edition az első szériák célszerűségét a későbbi kiadások fényűző kivitelével ötvözi. A praktikum jegyében kizárólag két üléssoros, hatalmas csomagterű verzióban lesz elérhető 2019 nyarától; az utastér és a csomagtartó padlóját időjárásálló szőnyeg, illetve műanyag tálca óvja a sérüléstől, koszolódástól; valamint leszerelik a Land Cruiser más kivitelein szériatartozékként elérhető divatos, de terepjáráshoz nem különösebben célszerű oldalsó fellépőket, illetve a szintén inkább tetszetős, mint praktikus oldalsó krómbetéteket. Ezekből a részletekből egyértelmű, hogy a Land Cruiser Heritage Edition nem státuszszimbólumnak, hanem használati tárgynak, méghozzá rendkívül élvezetes használati tárgynak készült. Ugyanezzel a lényegre törő szigorúsággal találkozhatunk a színek kínálatában: a vásárlók az éjfekete metálfény titokzatossága és a hófúvás-fehér különlegesen telt, gyöngyházfényű ragyogása között választhatnak.

Téved, persze, aki ezek alapján puritán, fapados modellre számít. A sötétített fényszóróházak, a ködfények és a külső tükrök sötét krómdíszítése, a fekete hűtőmaszk és a bronzszínű BBS kovácsolt keréktárcsák a feltűnést kerülő elegancia és a hitelesen robusztus terepalkalmasság párosát sugallják; a típus fél évszázadnál is hosszabb hagyományára klasszikus stílusú Land Cruiser embléma emlékezteti a szemlélőt. A keréktárcsák bronz árnyalata a kormánykeréken, az ajtóbetéteken, a közép- és padlókonzolon, valamint az egyébként kizárólag fekete bőrkárpitozással rendelhető üléseken is visszaköszön.

Ahogy az esztétikai részletek, a hajtásláncok terén is biztosra megy a Toyota, és nem zavarja össze a vevőket. Az 1200 darabos széria minden egyes autóját a Land Cruiser általános motorpalettájának legnagyobb tagjával, az 5.7 literes V8-assal szerelik. A 386 lóerős, 543 Nm forgatónyomatékú szívómotor (3UR-FE) elektronikus vezérlésű, nyolcfokozatú automata sebességváltón keresztül hajtja mind a négy kereket. Az összkerékhajtási rendszer Torsen részlegesen önzáró központi differenciálművel és felezővel alapozza meg a modell magabiztos terepalkalmasságát.

A Land Cruiser egyedülálló módon ötvözi a közúti kompetenciát a szuverén terepképességekkel. Az alvázas konstrukció és a kettős keresztlengőkaros első, illetve négy lengőkaros hátsó felfüggesztés kombinációja ugyanúgy erről gondoskodik, mint a hidraulikusan szabályozható kanyarstabilizátorok, amelyek aszfalton stabil kanyarvételi képességeket, terepen lenyűgöző kitérést engedélyeznek. A Heritage Edition sem nélkülözi a terepen hasznos elektronikus segédrendszereket, illetve a futómű, a hűtő, az üzemanyagtartály és a terepváltó mechanikus védelmére szolgáló, masszív alsó páncélzatot.

Az utasok alapvető kényelméről klimatizált első ülések, motoros állítású, memóriás, fűthető kormánykerék, valamint négyzónás klímaberendezés gondoskodik, utóbbi nem kevesebb mint 28 légbeömlő nyíláson át temperálja az utasteret. Az első ülések közötti hűtött rekesz helyén hagyományos, igen praktikus tárolóhelyet találunk.

Bármilyen lényegre törő, ma már egyetlen Toyota sem készülhet teljes körű biztonsági és infotainment szolgáltatások nélkül. Utóbbiról 14 hangszórós JBL prémium audiorendszer, vezeték nélküli telefontöltő és Siri integráció gondoskodik, míg a biztonság jegyében alapfelszerelés az önálló vészfékezésre is képes Toyota Safety Sense P csomag, a hátsó keresztirányú forgalom-felügyelet, valamint a fedélzeti vészhívó funkció, amely baleset esetén automatikusan riasztja a diszpécserszolgálatot, illetve alkalmas az ellopott jármű helyzetének megállapítására is.

Fotók: Toyota