Kalandos Lengyel Rali, bíztató tempóval
Nyolcadik helyen ért célba a Lengyel Ralin a Herczig Norbert – Ferencz Ramón kettős. A MOL Racing Team versenyzőit kétszer is defekt lassította és egy helybeli kutya életét is megmentették, végül egy sportfelügyelői döntés után egyetlen tizedmásodperccel kerültek a nyolcadik helyre.
„Szerettük volna utolérni a lengyel versenyzőt” – meglepetésre ezzel kezdte Herczig Norbert a Rali Európa-bajnokság negyedik versenyének összefoglalóját. Az említett lengyel páros a hatodik helyen végzett a futamon, de csak 4.5 másodperccel előzték meg a MOL Racing Team párosát, akiknek bőven volt esélyük a hatodik pozícióra, mert már most kamatoztatni tudták a gyors murvás pályákon eddig gyűjtött tapasztalatokat.
A hét eleji tesztnap és a pályabejárás után egy hatodik idővel nyitott a kvalifikáción a Herczig Norbert – Ferencz Ramón páros, de a szombati első gyorsaságin, ami a verseny második szakasza volt, azonnal borult az előzetesen kigondolt taktika.
„A pálya szélén lapult egy éles szikla, mi pedig épphogy érintettük, de sajnos rossz szögben, és kivágta a gumi oldalfalát. Szerencsére már csak 1.5 kilométer volt a célig, így nem vesztettünk túl sok másodpercet, de a gumistratégiánk ezzel már elkezdett borulni. A következő gyorsaságin aztán egy helyi házőrzőt bosszantott fel túlságosan a raliautók hangja, és berohant elénk a pályára. Nagyot kellet fékeznem, majd kitalálni, hogy hogyan tudjuk kikerülni, mert elkezdett szaladgálni előttünk, aztán lefutott a pályáról. Itt is veszítettünk némi időt, de legalább a kutya megúszta” – sorolta Norbi az első kör viszontagságait. Ezekkel a közjátékokkal azonban a 13. helyig esett vissza a MOL Racing Team párosa, és innen kezdték a felzárkózást. Sikerült előrelépni, ám a nap végén újra a tizedik helyen találták magukat, ami a zárónapra ismét az első rajtpozíciót jelentette nekik.
„Szerencsére ez most nem volt akkora hátrány, mint az előző futamon, és talán már mi is kezdjük megszokni a takarítói szerepet” – tréfálkozott Herczig Norbert, de ezúttal szerencséje is volt a duónak, mert az előfutók egészen jól letakarították a pályát, így nem volt akkora hátrány, hogy elsőként rajtoltak. A defektet viszont most sem úszták meg, a vasárnapi harmadik szakaszon ismét egy lapos abronccsal gördültek a beíróba. „Nem tudom hol kaptuk a defektet, valószínűleg megint egy élesebb kő okozta a vesztünket, de ezúttal annyira kicsi volt, hogy nem is éreztem, amikor kivágta a gumi oldalát. Ismét másfél kilométert tettünk meg defekttel, ám a stratégiánk ezzel végleg felborult, az utolsó körre már csak három új gumink maradt. A mérnökkel átbeszéltük mi lenne a legjobb megoldás, de végül Ramónnak kedveztünk, és az ő oldalára került fel a két új gumi, baloldalra pedig egy új és egy használt jutott. A 11. gyorsaságin egy balkanyarban volt még egy apró hibánk, picit tolatnunk kellett. A végére így is egészen jól belejöttünk, az utolsó szakaszon a lengyel versenyzőpárost vettük célba, mert abban biztosak voltunk, hogy az előttünk egyetlen tizedre álló svédeket megelőzzük, mert nekik elment az első hajtásuk.”
A raliban azonban nem lehet előre tervezni. A zárószakaszon Norbiék csapattársai hatalmasat estek, az autójuk elzárta az utat, és a versenyt megállították. A svédek épp a pályán voltak, és az ERC íratlan szabályai szerint ilyenkor úgy adnak megállapított időt a versenybírák, hogy az ne változtassa meg az eredményt. Adielssonék pontosan olyan időt kaptak, mint Norbiék, ezzel megmaradt az egytizedes különbség, a lengyel duó előnyéből pedig 4.5 másodperc megmaradt, így a bírók döntése alapján Herczig Norberték a nyolcadik helyen fejezték be a versenyt.
„A versenybírói döntés miatt nem bosszankodunk, ilyen a rali, most a svédeknek volt szerencséjük, legközelebb reméljük nekünk lesz. Abban bízom, hogy év végi elszámolásnál nem ezek a pontok hiányoznak majd. Fontosabb, hogy ezeken a számunkra eddig ismeretlen, extrém gyors murvás pályákon folyamatos a fejlődésünk, nemcsak a tavalyi lengyelországi verseny tapasztalatait, hanem az előző lett futamon szerzett rutint is fel tudtuk hhasználni, és többször is jó időket mentünk. Hasonlóan az elmúlt évhez, most is tudom már a verseny céljában, hogy hol vannak azok a pontok, ahol gyorsulni tudunk, ez pedig azt jelenti, hogy jó úton járunk, és ezért összességében pozitív érzésekkel fejeztük be a versenyt. Most azonban nemcsak az autót, hanem magunkat is át kell állítani aszfaltra, mert következik egy ismeretlen helyszín: szűk három hét múlva már Olaszországban versenyzünk” – tekintett előre Herczig Norbert.
A MOL Racing Team július 19-én a Rally di Roma Capitalen indul majd. Az ERC ötödik fordulója, hasonlóan az elmúlt szezonhoz eddig nem szerepelt a tervekben, de azért, hogy 2020-ra ne maradjon ismeretlen pálya a versenyzők előtt, a csapat és a támogatók úgy döntöttek, hogy 2019-ben is elindulnak ezen a versenyen. Folytatás tehát három hét múlva Rómában!
A Lengyel Rally végeredménye:
1. Alexey Lukyanuk/Alexey Arnautov – Citroen C3 1:45:49.4
2. Jari Huttunen/ Lukka Mikko Hyundai i20 +59.8
3. Lukasz Habaj/Daniel Dymursky – Skoda Fabia + 1:51.5
4. Filip Mares/Jan Hlousek – Skoda Fabia +2:09.2
5. Aron Domzala/Jaroslaw Baran – Skoda Fabia +3:05.2
6. Tomasz Kasperczyk/Damian Syty – Ford Fiesta +4:02.1
7. Mattias Adielsson/Andreas Johansson – Citroen C3 +4:06.5
8. Herczig Norbert / Ferencz Ramón –Volkswagen Polo GTI R5 +4:06.6
A Rali Európa-bajnokság 2019-es versenynaptára:
március 21-23: Azores Airlines Rallye, murva
május 2-4.: Rally Islas Canarias, aszfalt
május 24-26.: Rally Liepaja, murva
június 28-30.: Rally Poland, murva
július 19-21.: Rally di Roma Capitale, aszfalt
augusztus 16-18.: Barum Czech Rally Zlín, aszfalt
szeptember 27-29.: Ciprus Rally, murva
november 8-10.: Rally Hungary, aszfalt