• Egyéb

Kalapács alá kerül Didier Auriol világbajnok Toyotája

Eladó a Toyota Celica, amellyel világbajnok lett Didier Auriol

Jövő februárban kalapács alá kerül az a Celica ST185, amelyben Didier Auriol az 1994-es San Remo ralit megnyerve bebiztosította magának és a Toyotának a kettős világbajnoki címet. Akár 75 millió forintot is érhet a motorsport-történeti jelentőségű autó.

Az események láncolatában minden mozzanatnak jelentősége van. Az okok és okozatok szövevényét nem lehet előre feltérképezni, és olykor az első pillanatban rossznak tűnő döntések bizonyulnak a helyes választásnak, de előtte foglaljuk össze röviden az eladásra kínált legendás ST185 múltját.
A kilencvenes években ereje teljében volt a Toyota raliprogramja. A Celica három generációja ért el kiemelkedő sikereket a világbajnokságban, később átadva a stafétát a Corollának. Négy egyéni és három csapat világbajnoki cím állít emléket ennek a nagyszerű időszaknak.


A meglehetősen középszerűen sikerült 1993-as szezont követően a francia Didier Auriol nagy ambíciókkal kezdte második évadát a Toyota Castrol Team színeiben. Ahogy az előző évben, itt is stabilan hozta a dobogós helyezéseket, a tíz futamra redukált bajnokság nyolcadik köre után fej-fej mellett állt régi vetélytársával, Carlos Sainz-cal. A spanyol pilóta az évtized elején három éven át rendre legyőzte a francia versenyzőt, méghozzá éppen a Toyota színeiben. Miközben Sainz két egyéni világbajnoki címet hozott a márkának, Auriol a Lancia versenyzőjeként két csapat bajnoki címmel vigasztalódhatott. Így 1994-ben mindkettejükben erős volt a bizonyítási vágy, és az utolsó előtti futamot megelőzően mindössze hat pont választotta el őket egymástól.


A San Remo rali Auriol egyik kedvenc versenye volt, pályafutása során háromszor is győzni tudott itt. Ezúttal azonban úgy tűnt, az átlagosnál nehezebb dolga akad majd, mégpedig éppen a technika miatt. Annak az autónak ugyanis, amit a Toyota mérnökei felkészítettek számára, meglehetősen peches előélete volt: legelső versenyén, az 1993-as RAC ralin meghibásodott, majd a műszaki hiba megismétlődött az 1994-es Akropolisz ralin, ahol a második helyről kellett kiállnia Auriolnak.


A balszerencse a San Remo ralin is folytatódni látszott, az első napot több mint két perc hátránnyal zárta Sainz Subaruja mögött. Szombaton és vasárnap azonban a Celica és Auriol is megtáltosodott, és a rali utolsó előtti szakaszán átvette a vezetést, hogy aztán 21 másodperces előnnyel megnyerje a versenyt Sainz előtt. A két versenyző közötti különbség 11 pontra nőtt, így a spanyol pilótának az utolsó versenyen, a Brit ralin kockáztatnia kellett a világbajnoki cím érdekében. Amikor itt hibázott, Aurioltól már nem lehetett elvenni a győzelmet, így biztonsági vezetéssel, a hatodik helyre bekocogva megszerezte a Toyota második csapat és harmadik egyéni világbajnoki címét. Ez volt Didier Auriol első és egyetlen WRC bajnoki címe, egyben az első, amelyet francia versenyző nyert.
Heroikus futamgyőzelmét követően az ST185 egy olasz Toyota csapathoz került. A H. F. Grifone SRL színeiben 1995-ben megnyert két Európa-bajnoki futamot, majd pihenni küldték. 23 év múltán most meglepetésszerűen előkerült, visszakapta eredeti, san remói színeit, így pályafutásának legdicsőbb pillanatát idéző külsővel várja, hogy február 7-én, a párizsi Grand Palais színpadán rá kerüljön a sor. A Bonhams aukciós ház várakozásai szerint akár 190-230 ezer eurót (60-75 millió forint) is érhet a Toyota ralitörténetének meghatározó szereplője.


Türelmetlenül várjuk, hogy ki lesz a szerencsés új tulajdonos!


Fotók: www.autoclassics.com