Kaposvár 650 milliós támogatást kap közösségi közlekedésfejlesztési stratégiájának kidolgozására
Kaposvár 650 millió forintos uniós támogatást nyert el közösségi közlekedésfejlesztési stratégiájának kidolgozására; a szerződés csütörtöki aláírásán Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár kiemelte, hogy a kormány támogatásával több mint 136 milliárd forinttal fejlődött eddig Kaposvár és térségének közlekedése.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) államtitkára hozzátette, a somogyi megyeszékhelyen uniós támogatással elsőként helyeztek üzembe helyben megtermelt biogázt hasznosító buszflottát, és hamarosan fogalomba áll két Székesfehérváron gyártott, elektromos busz is.
A szerződést Kutnyánszky Zsolt Krisztián közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkár és Turnai Károly, a Kaposvári Közlekedési Zrt. vezérigazgatója írta alá.
Mosóczi László elmondta, az elnyert forrás révén valósulhat meg egy előkészítő projekt, amely hosszú távon alapozhatja meg Kaposvár közlekedésének jövőjét, és lehetővé teszi, hogy a következő fejlesztési ütemekben egész Európában ritkaságszámba menő innovációk szolgálják a város kényelmét. A városvezetés környezetvédelem iránti elkötelezettségét mutatja az is, hogy itt épült meg Közép-Európa legnagyobb napelemparkja – jegyezte meg.
Beszélt arról is, hogy a kormány kiemelt szakpolitikai törekvése minden megyei jogú város bekötése a gyorsforgalmi úthálózatba, ami Kaposvár esetében várhatóan két év múlva válik teljessé a megvalósult és folyamatban lévő fejlesztéseknek köszönhetően.
Szita Károly (Fidesz-KDNP) polgármester kifejtette, két évvel ezelőtt négy fő pontban foglalták össze a kaposváriak, milyen várost szeretnének 2030-ra. Az első, legyen mindenkinek munkája, és magasabb jövedelme. A második a gyermekvállalás segítése. A harmadik, hogy Kaposvár legyen az ország egyik legegészségesebb városa. A negyedik kitűzött cél a fenntarthatóságról, az energiafüggetlenségről, a jövőről, „vagyis gyermekeink és unokáink életminőségéről szól” – fogalmazott a polgármester felsorolva, hogy mit tett már a város a megfogalmazott célokért. Hangsúlyozta, hogy a magyar városok károsanyag-kibocsátásában a legnagyobb szennyező az ipar és a közlekedés, Kaposvár tervei között pedig az szerepel, hogy a közlekedését európai színvonalúra emelje a zéró emissziós közlekedési eszközök lehetőségének minél hatékonyabb felhasználásával. Nemcsak a tömegközlekedésben, hanem például a szemétszállításban is – tette hozzá.
A polgármester kifejtette, az eddigi fejlesztéseknek köszönhetően jött létre a város biogázzal üzemelő buszflottája, épült meg egy korszerű telephely a buszok számára, és utolsó ütemként két elektromos buszt is beszereznek. Az új támogatási szerződés egy 6 milliárd forint értékű fejlesztési program beindításának lesz az alapja – mondta. Ez teszi lehetővé, hogy a jövőben újabb elektromos buszokat vegyen a város, új buszmegállók létesüljenek, új és korszerű utas-tájékoztatórendszer épüljön ki, vagy mobil-alkalmazással láthatóvá váljon, hol van szabad parkolóhely – sorolta. Kaposvár célja 2026-28-ig lecserélje valamennyi bordó buszát elektromosra – tette hozzá.
Turnai Károly, a Kaposvári Közlekedési Zrt. vezérigazgatója kérdésre elmondta, a két új elektromos buszt már legyártották, most zajlik a műszaki vizsgáztatásuk, és az új év első hónapjaiban állnak forgalomba. A meglévő buszpark kisebb méretű tagjaihoz hasonlóan 12 méter hosszúak, 28 ülőhellyel rendelkeznek, és 77 utast tudnak egyszerre szállítani – tette hozzá.
Gelencsér Attila (Fidesz) országgyűlési képviselő beszédében kiemelte, Kaposvár sokat tett és tesz a klímavédelemért, a zöldközlekedésért. Szólt arról is, hogy Magyarország, amelynek célja 2050-re klíma-semlegessé válni -, a szén-dioxid-kibocsátását csökkenteni tudta a gazdasági növekedése mellett is, szemben néhány más országgal. Az EU-ban Magyarország régóta megfogalmazott javaslata, hogy a klímavédelem árát ne a lakossággal, hanem a szennyezővel fizettessék meg, ami még meghallgatásra vár Brüsszelben – mondta.