Kell egy csapat… És kell hozzá egy Honda NSX GT3 versenyautó
- A Honda NSX GT3 versenyautók 2018-tól lesznek elérhetők a csapatok számára.
- A karosszéria és a motor a Honda ohiói üzemegységében, a közúti modellekével párhuzamosan készül.
- A versenyautók összeszerelését a JAS Motorsport végzi, és támogatja a az európai, ázsiai és dél-amerikai versenycsapatokat is.
- Az észak-amerikai csapatok támogatását Honda Performance Development (HPD) vállalta magára.
- Japánban az M-TEC (Mugen) segíti a vásárlókat, és rájuk hárul a motorokkal kapcsolatos segítségnyújtás a kínai futamokon is.
A Honda az olasz JAS Motorsporttal, a Honda Performance Developmenttel (HPD) és a Mugennel együttműködve fejleszti az új NSX GT3-at, amely 2018-ban lesz elérhető a versenycsapatok számára.
Az IMSA WeatherTech SportsCar Bajnokságban már többszörös futamgyőztesként számon tartott Honda NSX GT3 két tucat egyéb FIA által felügyelt versenysorozatban indulhatna, közöttük az alábbiakkal:
Blancpain GT-sorozat (24-órás verseny a Nürburgringen);
Pirelli World Challenge és IMSA SportsCar (Észak-Amerika);
Blancpain GT Asia sorozat és GT Asia bajnokság;
Super GT versenysorozat, GT300 géposztály (Japán);
Ausztrál GT-bajnokság
Intercontinental GT Challenge
Európában, Ázsiában (beleértve Kínát is) és Dél-Amerikában a JAS Motorsport végzi az NSX GT3 értékesítését, illetve a vevőtámogatással kapcsolatos feladatokat, míg Észak-Amerikában a HPD, Japánban pedig a Mugen áll az ügyfelek szolgálatában.
Az NSX GT3-at a Honda Japánban található kutatási és fejlesztési központjában (R&D) fejlesztették, méghozzá a milánói székhelyű JAS Motorsport és a HPD szakembereinek közreműködésével. A 2015-ben indított, hároméves folyamat keretein belül 85 ezer kilométert tesztelték a modellt hagyományos és versenykörülmények között, jelenleg pedig az első 12 példány készül, melyek a 2018-as szezonban állhatnak majd rajthoz.
A 3.5 literes, V6-os versenymotorok alapjául a közúti modell erőforrása szolgál, ezért is készülnek azonos helyen, a Honda ohiói motorgyárában (Anna Engine Plant). Az utcai és a futamokra szánt hajtóművek között több egyezés is megfigyelhető, például a hengerfej és -tömb, a szelepvezérlés, a dugattyúk kialakítása és a szárazkarteres kenési rendszer is. Az erőátvitelről hatfokozatú, szekvenciális váltó gondoskodik, ehhez társul a már ismert, ultramodern futómű és a különleges spoilerszett, ami aerodinamikai szempontból is a legmagasabb színvonalra emeli a modellt.
A szénszálas, versenyzésre kész NSX GT3 alapára 465 000 euró, azaz nagyjából 142 millió forinttól rendelhető meg a JAS Motorsporttól. Árát különféle kiegészítőkkel, illetve szolgálatatások igénybe vételével fokozhatják a vásárlók, tudniillik a Honda speciális alkatrészeket is kínál a versenyautóhoz, valamint, kérés esetén, értékesítési, képzési és mérnöki tevékenységet is végeznek az ügyfelek számára.
– Hihetetlenül büszkék vagyunk az NSX GT3 vásárlói versenyprogramra – mondta el Robert Watherston, a Honda Motor Europe motorsportrészlegének vezetője. – Az amerikai győzelmek sora és a daytonai 24-óráson nyújtott teljesítmény kétséget kizáróan bebizonyította, hogy az NSX versenyváltozata rendkívül ütőképes. Akárcsak a rajongók, a Honda, a JAS Motorsport, a HPD és a Mugen munkatársai is tűkön ülve várják, hogy megkezdődjön a legendás GT3 sorozat 2018-as évada, és végre láthassák, ahogy a különleges szupersportkocsi a győzelemért küzd – fűzte hozzá.
– Az NSX GT3-at úgy terveztük, hogy a legfelsőbb kategóriákban versenyezhessen – árulta el Alessandro Mariani, a JAS Motorsport elnök-vezérigazgatója. – Az álomszép kocsitest alatt ultramodern, egyedülállóan hatékony GT3-technika bújik meg, s hogy a pilótának ne eshessen baja, a FIA a legújabb, legszigorúbb menetbiztonsági elvárásainak is megfelel. Amerikában már láthattuk, mire képes a modell, itt az ideje, hogy a többi földrészen is megismerhessék az autóban rejlő potenciált! – fűzte hozzá sokat sejtetően.
Az NSX GT3 nem az első NSX, ami leteszi névjegyét a motorsportban, az ősmodell 1992-ben kategóriagyőzelmet (GT2) aratott a Le Mans-i 24-óráson, valamint 2000 és 2009 között háromszor diadalmaskodott a japán Super GT-bajnokságban, beleértve a korábbi All Japan GT-bajnokságot is.
Pár szóban a JAS Motorsportról
A JAS Motorsportot 1995-ben hívták életre Milánóban, majd 1998-ban vált a Honda hivatalos versenycsapatává, illetve technikai partnerévé. Többek között a német Super Touren Wagen Kupában, a Brit Túraautó-bajnokságban (BTCC) és az európai Super Touring Car Kupában is képviseltetik magukat, olyan prominens személyekkel kötelékükben, mint Tom Kristensen vagy Gabriele Tarquini. Emellett a JAS építette az első pályaversenyzésre és ralira szánt Civic Type R-t, és a FIA Túraautó-világbajnokságban is szorosan együttműködnek a Honda Racing versenycsapattal, méghozzá oly hatékonyan, hogy 2013-ban sikerült megszerezniük a konstruktőrök kupáját, jelenleg pedig vezetik a versenysorozatot. Minderre a koronát a közelmúltban bejelentett vadonatúj Civic Type R TCR-rel gyártásának bejelentésével tették föl.
A Honda Performance Developmentről (HDP)
A HPD-t 1993-ban alapították, hogy irányítsa a Honda szereplését az Indycar-versenyeken. Tevékenységükről sokat elárul, hogy a Honda minden egyéb márkánál eredményesebbnek bizonyult az Indy sorozatban – az évek során 225 versenyen győztek, 15-ször hódították el a versenyzői és hatszor a konstruktőri kupát, s 2004 óta 12 aranyérmet szereztek az Indianapolis 500-on.
A HPD, az Acura és a Honda elképesztő sikereket ért el közösen az endurance kategóriában. 1991 óta százszor (!) állhattak a dobogó legfelső fokára, s olyan viadalokon bizonyultak a legjobbnak, mint a Rolex 24, a Sebringi 12 órás, a Le Mans-i 24 órás vagy a Petit Le Mans. Az Acura-HPD duó tulajdonképpen nem is hagyta szóhoz jutni ellenfeleit a 2009-es American Le Mans Series-ben és a 2016-os észak-amerikai endurance-bajnokságon is diadalmaskodtak.
Mielőtt a HPD 1993-ben létre jött, az Acura 25 versenyt nyert és zsinórban háromszor utasította maga mögé riválisait az IMSA Camel Lights bajnokságban (1991 és 1993 között). A HPD által fejlesztett Acura- és Honda-motorok összesen 78-szor vívták ki az elsőséget a különféle nemzetközi endurance-versenyeken, ezek közül hetven a HPD prototípusaiban duruzsolt. Ha szeretne többet megtudni az HPD-ről és a vállalat versenyzéshez kapcsolódó tevékenységéről, kérjük, látogassa meg a http://hpd.honda.com címen található honlapot!
A Mugenről
A Mugen (magyarul: határtalanul) vállalatot Hirotoshi Honda jegyeztette be 1973-ban. Fő profiljuknak a belső égésű erőforrások teljesítménynövelése tekinthető, de a Honda Motor Company alkatrész-beszállítójaként is tevékenykednek. Mióta a cég 1986-ban megjelent a motorsport világában, sikert sikerre halmoz, ezt bizonyítja, hogy tuningolt motorjaik ötvennél is több nemzetközi viadalon segítettek elorozni a trófeát, közöttük olyan versenysorozatok futamaival, mint a Formula 3, a Formula 3000 vagy a Super GT. Persze mindez eltörpül amellett, hogy a Mugen-motorok négy Formula 1 győzelmet is hoztak a vállalatnak, sőt a Man-szigeti TT-n is bezsebeltek négy aranyérmet.
Erőforrás | |
Motorkonstrukció | Duplaturbós, DOHC-vezérlésű, V6-os, 75 fokos hengerszögű |
Építésmód | Hosszában, középen elhelyezett erőforrás |
Furat x löket | 91 x 90 mm |
Összlökettérfogat | 3501 cm3 |
Csúcsteljesítmény/forgatónyomaték | A FIA és az adott sorozat szabályainak megfelelően (BOP) |
Motoröntvények | Kis tömegű, alumíniumötvözetből készülő hengertömb és –fej |
Dugattyúk | Öntött, alumínium |
Szelepvezérlés | 24 szelepes, IN/EX VTC rendszer, lánchajtású vezérműtengellyel |
Üzemanyag-befecskendezés | Közvetlen és közvetett üzemanyag-befecskendezés |
Kenés | Szárazkarteres rendszer |
Fojtószelep-szabályozás | Elektronikus gázmarkolattal |
Megkerülőszelep-szabályozás | Elektronikus |
Turbófeltöltés | Két mono-scroll feltöltő |
Kipufogórendszer | Két kipufogócső, katalizátor |
Méret | |
Tengelytáv | 2630 mm |
Hosszúság | 4612 mm |
Szélesség | 2040 mm |
Első nyomtáv | 1715 mm |
Hátsó nyomtáv | 1687 mm |
Tömeg | 1240 kg |
Váz és futómű | |
Alumínium ötvözet sajtolt nyúlványokkal és öntött kapcsolódási pontokkal | |
Acél tetőszerkezet | |
TIG-hegesztéssel, 25 CrMo-ból készülő bukókeret a karosszériához csavarozva | |
Erőátvitel | |
Váltó | Hatfokozatú, félautomatikus, szekvenciális XTRAC |
Tengelykapcsoló felépítése | Nagy teljesítményű, szinterezett vagy szénszálas ZF/SACHS kuplungtárcsa (utóbbi endurance-versenyekhez ideális) |
Tengelykapcsoló működtetés | Elektronikus rásegítéssel |
Erőátvitel | Háromcsapágyas PANKL kardánkeresztek |
Fékrendszer | |
Fékrendszer | Elöl 390×34, hátul 355×32 mm-es Brembo féktárcsák Hatdugattyús első és négydugattyús hátsó Brembo féknyereg |
ABS | BOSCH M4 |
Felfüggesztés | |
Felfüggesztés | Elöl: dupla lengőkaros Hátul: Multilink |
Lengéscsillapítók | Ötállású, állítható SACHS rugóstagok |
Stabilizátorrúd | Elöl és hátul egyaránt állítható |
Kerekek | |
Elöl: 12″x18″, kovácsolt alumínium | |
Hátul: 13″x18″, kovácsolt alumínium |