Kell egy csapat… És kell hozzá egy Honda NSX GT3 versenyautó

  • A Honda NSX GT3 versenyautók 2018-tól lesznek elérhetők a csapatok számára.
  • A karosszéria és a motor a Honda ohiói üzemegységében, a közúti modellekével párhuzamosan készül.
  • A versenyautók összeszerelését a JAS Motorsport végzi, és támogatja a az európai, ázsiai és dél-amerikai versenycsapatokat is.
  • Az észak-amerikai csapatok támogatását Honda Performance Development (HPD) vállalta magára.
  • Japánban az M-TEC (Mugen) segíti a vásárlókat, és rájuk hárul a motorokkal kapcsolatos segítségnyújtás a kínai futamokon is.

A Honda az olasz JAS Motorsporttal, a Honda Performance Developmenttel (HPD) és a Mugennel együttműködve fejleszti az új NSX GT3-at, amely 2018-ban lesz elérhető a versenycsapatok számára.

Az IMSA WeatherTech SportsCar Bajnokságban már többszörös futamgyőztesként számon tartott Honda NSX GT3 két tucat egyéb FIA által felügyelt versenysorozatban indulhatna, közöttük az alábbiakkal:

  • Blancpain GT-sorozat (24-órás verseny a Nürburgringen);

  • Pirelli World Challenge és IMSA SportsCar (Észak-Amerika);

  • Blancpain GT Asia sorozat és GT Asia bajnokság;

  • Super GT versenysorozat, GT300 géposztály (Japán);

  • Ausztrál GT-bajnokság

  • Intercontinental GT Challenge

Európában, Ázsiában (beleértve Kínát is) és Dél-Amerikában a JAS Motorsport végzi az NSX GT3 értékesítését, illetve a vevőtámogatással kapcsolatos feladatokat, míg Észak-Amerikában a HPD, Japánban pedig a Mugen áll az ügyfelek szolgálatában.

Az NSX GT3-at a Honda Japánban található kutatási és fejlesztési központjában (R&D) fejlesztették, méghozzá a milánói székhelyű JAS Motorsport és a HPD szakembereinek közreműködésével. A 2015-ben indított, hároméves folyamat keretein belül 85 ezer kilométert tesztelték a modellt hagyományos és versenykörülmények között, jelenleg pedig az első 12 példány készül, melyek a 2018-as szezonban állhatnak majd rajthoz.

A 3.5 literes, V6-os versenymotorok alapjául a közúti modell erőforrása szolgál, ezért is készülnek azonos helyen, a Honda ohiói motorgyárában (Anna Engine Plant). Az utcai és a futamokra szánt hajtóművek között több egyezés is megfigyelhető, például a hengerfej és -tömb, a szelepvezérlés, a dugattyúk kialakítása és a szárazkarteres kenési rendszer is. Az erőátvitelről hatfokozatú, szekvenciális váltó gondoskodik, ehhez társul a már ismert, ultramodern futómű és a különleges spoilerszett, ami aerodinamikai szempontból is a legmagasabb színvonalra emeli a modellt.

A szénszálas, versenyzésre kész NSX GT3 alapára 465 000 euró, azaz nagyjából 142 millió forinttól rendelhető meg a JAS Motorsporttól. Árát különféle kiegészítőkkel, illetve szolgálatatások igénybe vételével fokozhatják a vásárlók, tudniillik a Honda speciális alkatrészeket is kínál a versenyautóhoz, valamint, kérés esetén, értékesítési, képzési és mérnöki tevékenységet is végeznek az ügyfelek számára.

Hihetetlenül büszkék vagyunk az NSX GT3 vásárlói versenyprogramra – mondta el Robert Watherston, a Honda Motor Europe motorsportrészlegének vezetője. – Az amerikai győzelmek sora és a daytonai 24-óráson nyújtott teljesítmény kétséget kizáróan bebizonyította, hogy az NSX versenyváltozata rendkívül ütőképes. Akárcsak a rajongók, a Honda, a JAS Motorsport, a HPD és a Mugen munkatársai is tűkön ülve várják, hogy megkezdődjön a legendás GT3 sorozat 2018-as évada, és végre láthassák, ahogy a különleges szupersportkocsi a győzelemért küzd – fűzte hozzá.

Az NSX GT3-at úgy terveztük, hogy a legfelsőbb kategóriákban versenyezhessen – árulta el Alessandro Mariani, a JAS Motorsport elnök-vezérigazgatója. – Az álomszép kocsitest alatt ultramodern, egyedülállóan hatékony GT3-technika bújik meg, s hogy a pilótának ne eshessen baja, a FIA a legújabb, legszigorúbb menetbiztonsági elvárásainak is megfelel. Amerikában már láthattuk, mire képes a modell, itt az ideje, hogy a többi földrészen is megismerhessék az autóban rejlő potenciált! – fűzte hozzá sokat sejtetően.

Az NSX GT3 nem az első NSX, ami leteszi névjegyét a motorsportban, az ősmodell 1992-ben kategóriagyőzelmet (GT2) aratott a Le Mans-i 24-óráson, valamint 2000 és 2009 között háromszor diadalmaskodott a japán Super GT-bajnokságban, beleértve a korábbi All Japan GT-bajnokságot is.

Pár szóban a JAS Motorsportról

A JAS Motorsportot 1995-ben hívták életre Milánóban, majd 1998-ban vált a Honda hivatalos versenycsapatává, illetve technikai partnerévé. Többek között a német Super Touren Wagen Kupában, a Brit Túraautó-bajnokságban (BTCC) és az európai Super Touring Car Kupában is képviseltetik magukat, olyan prominens személyekkel kötelékükben, mint Tom Kristensen vagy Gabriele Tarquini. Emellett a JAS építette az első pályaversenyzésre és ralira szánt Civic Type R-t, és a FIA Túraautó-világbajnokságban is szorosan együttműködnek a Honda Racing versenycsapattal, méghozzá oly hatékonyan, hogy 2013-ban sikerült megszerezniük a konstruktőrök kupáját, jelenleg pedig vezetik a versenysorozatot. Minderre a koronát a közelmúltban bejelentett vadonatúj Civic Type R TCR-rel gyártásának bejelentésével tették föl.

A Honda Performance Developmentről (HDP)

A HPD-t 1993-ban alapították, hogy irányítsa a Honda szereplését az Indycar-versenyeken. Tevékenységükről sokat elárul, hogy a Honda minden egyéb márkánál eredményesebbnek bizonyult az Indy sorozatban – az évek során 225 versenyen győztek, 15-ször hódították el a versenyzői és hatszor a konstruktőri kupát, s 2004 óta 12 aranyérmet szereztek az Indianapolis 500-on.

A HPD, az Acura és a Honda elképesztő sikereket ért el közösen az endurance kategóriában. 1991 óta százszor (!) állhattak a dobogó legfelső fokára, s olyan viadalokon bizonyultak a legjobbnak, mint a Rolex 24, a Sebringi 12 órás, a Le Mans-i 24 órás vagy a Petit Le Mans. Az Acura-HPD duó tulajdonképpen nem is hagyta szóhoz jutni ellenfeleit a 2009-es American Le Mans Series-ben és a 2016-os észak-amerikai endurance-bajnokságon is diadalmaskodtak.

Mielőtt a HPD 1993-ben létre jött, az Acura 25 versenyt nyert és zsinórban háromszor utasította maga mögé riválisait az IMSA Camel Lights bajnokságban (1991 és 1993 között). A HPD által fejlesztett Acura- és Honda-motorok összesen 78-szor vívták ki az elsőséget a különféle nemzetközi endurance-versenyeken, ezek közül hetven a HPD prototípusaiban duruzsolt. Ha szeretne többet megtudni az HPD-ről és a vállalat versenyzéshez kapcsolódó tevékenységéről, kérjük, látogassa meg a http://hpd.honda.com címen található honlapot!

A Mugenről

A Mugen (magyarul: határtalanul) vállalatot Hirotoshi Honda jegyeztette be 1973-ban. Fő profiljuknak a belső égésű erőforrások teljesítménynövelése tekinthető, de a Honda Motor Company alkatrész-beszállítójaként is tevékenykednek. Mióta a cég 1986-ban megjelent a motorsport világában, sikert sikerre halmoz, ezt bizonyítja, hogy tuningolt motorjaik ötvennél is több nemzetközi viadalon segítettek elorozni a trófeát, közöttük olyan versenysorozatok futamaival, mint a Formula 3, a Formula 3000 vagy a Super GT. Persze mindez eltörpül amellett, hogy a Mugen-motorok négy Formula 1 győzelmet is hoztak a vállalatnak, sőt a Man-szigeti TT-n is bezsebeltek négy aranyérmet.

Műszaki adatok

Erőforrás

Motorkonstrukció

Duplaturbós, DOHC-vezérlésű, V6-os, 75 fokos hengerszögű

Építésmód

Hosszában, középen elhelyezett erőforrás

Furat x löket

91 x 90 mm

Összlökettérfogat

3501 cm3

Csúcsteljesítmény/forgatónyomaték

A FIA és az adott sorozat szabályainak megfelelően (BOP)

Motoröntvények

Kis tömegű, alumíniumötvözetből készülő hengertömb és –fej

Dugattyúk

Öntött, alumínium

Szelepvezérlés

24 szelepes, IN/EX VTC rendszer, lánchajtású vezérműtengellyel

Üzemanyag-befecskendezés

Közvetlen és közvetett üzemanyag-befecskendezés

Kenés

Szárazkarteres rendszer

Fojtószelep-szabályozás

Elektronikus gázmarkolattal

Megkerülőszelep-szabályozás

Elektronikus

Turbófeltöltés

Két mono-scroll feltöltő

Kipufogórendszer

Két kipufogócső, katalizátor

Méret

Tengelytáv

2630 mm

Hosszúság

4612 mm

Szélesség

2040 mm

Első nyomtáv

1715 mm

Hátsó nyomtáv

1687 mm

Tömeg

1240 kg

Váz és futómű

Alumínium ötvözet sajtolt nyúlványokkal és öntött kapcsolódási pontokkal

Acél tetőszerkezet

TIG-hegesztéssel, 25 CrMo-ból készülő bukókeret a karosszériához csavarozva

Erőátvitel

Váltó

Hatfokozatú, félautomatikus, szekvenciális XTRAC

Tengelykapcsoló felépítése

Nagy teljesítményű, szinterezett vagy szénszálas ZF/SACHS kuplungtárcsa (utóbbi endurance-versenyekhez ideális)

Tengelykapcsoló működtetés

Elektronikus rásegítéssel

Erőátvitel

Háromcsapágyas PANKL kardánkeresztek

Fékrendszer

Fékrendszer

Elöl 390×34, hátul 355×32 mm-es Brembo féktárcsák

Hatdugattyús első és négydugattyús hátsó Brembo féknyereg

ABS

BOSCH M4

Felfüggesztés

Felfüggesztés

Elöl: dupla lengőkaros

Hátul: Multilink

Lengéscsillapítók

Ötállású, állítható SACHS rugóstagok

Stabilizátorrúd

Elöl és hátul egyaránt állítható

Kerekek

Elöl: 12″x18″, kovácsolt alumínium

Hátul: 13″x18″, kovácsolt alumínium