Kész az első Toyota hidrogén üzemanyagcellás technológiát használó CaetanoBus

Elkészült a portugál buszgyártó CaetanoBus hidrogén üzemanyagcellás városi autóbuszának prototípusa, melyet 2020-tól gyártanak majd sorozatban Portugáliában. Az új prototípusba hasonlóan a Japánban már hadrendbe állt Toyota abszolút zöld, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó Toyota Sora hidrogén üzemanyagcellás buszhoz ugyanazt az üzemanyagcella-egységet építették be, mint a Toyota Miraiba. Ennek köszönhetően a kevesebb mint 9 perc² alatt feltölthető új hidrogén üzemanyagcellás CaetanoBus hatótávja 400 km1 lesz.

A Toyota leszállította és beépítette első üzemanyagcella-egységét a CaetanoBus SA új városi buszába. A H2.City Gold elnevezésű autóbusz világpremierje a Brüsszelben ma nyíló Busworld³ 2019 kiállításon lesz. Ez az első konkrét lépése annak a 2018 szeptemberében bejelentett együttműködésnek, melynek keretében a Toyota valamint a vezető portugál autóbusz-fejlesztő és gyártó vállalat, a CaetanoBus SA, hidrogén üzemanyagcellás buszokat fog gyártani.

A CaetanoBus ideális partner hajtásláncunk európai forgalmazásának megkezdésére, hiszen régóta üzleti kapcsolatban van a Toyotával, ismeri a piac igényeit és tisztában van saját műszaki lehetőségeivel is.” – fogalmaz a Toyota európai elnöke és ügyvezetője, Dr Johan van Zyl. „Kíváncsi vagyok a kezdeményezésünkre adott első piaci visszajelzésekre, és bizakodással tekintek előre hidrogén üzemanyagcellás technológiánk beszállítói üzletágának növekedésével kapcsolatban.”

A Toyota és a CaetanoBus fejlesztő csapatai 2018 óta dolgoznak az új hidrogén üzemanyagcellás busz fejlesztésén. A mérnökök megfeszített munkájának és kiváló műszaki képességeinek köszönhetően bebizonyosodott, hogy a Toyota üzemanyagcellás technológiája nem csak a Mirai személyautóban használható, így ez a busz újabb lépést jelent a hidrogénalapú társadalom irányába. Az egység a busz tetején helyezkedik el, és öt, egymással összekötött, 37,5 kg összkapacitású hidrogéntartályt foglal magában – így a busz hatótávolsága akár 400 km is lehet. 350 bar nyomásúra sűrített, nagy nyomású hidrogénnel akár 9 perc alatt is feltankolható a jármű, ami kizárólag vízgőzt bocsát ki. Ezzel a megoldással a városi buszok üzemeltetői egy zéró károsanyag-kibocsátású technológiát használhatnak úgy, hogy nem kell kompromisszumot kötniük a hosszú töltési idő vagy a magas önsúly miatt. 2020 közepére tervezett kereskedelmi forgalomba kerülése előtt a kísérleti busz több európai városban is próbaüzembe kezd az elkövetkezendő hónapokban.

A Toyotával fennálló kapcsolatunk hosszú múltra tekint vissza. Ennek kibővítése az új városi buszunkban használt üzemanyagcellával lehetőséget ad mindkettőnk számára, hogy demonstráljuk ezt a világklasszis technológiát, és a mögötte rejlő mérnöki teljesítményt. Ez a projekt lehetőséget nyújt a városok számára, hogy újragondolják jövőbeni közlekedésüket, és javítsák lakóik életkörülményeit.” – avat be José Ramos, a Salvador Caetano Indústria elnöke.

A Toyota a 2050 Környezetvédelmi Kihívásban fogalmazta meg a szénmentes társadalom vízióját. Ennek megfelelően a Toyota nemcsak személyautókban szorgalmazza a hidrogén üzemanyagcellás technológia használatát, hanem teherautókban, kishaszonjárművekben, villástargoncákban és autóbuszokban is.

1 A mérési ciklustól, valamint a légkondicionálási és fűtési előírásoktól függően

² A SAE J2601-2 és a SAE J2799 (IR) szerint

³ A Busworld a világ legrégebbi, és leghíresebb autóbusz-kiállítása. Idén huszonötödik alkalommal rendezik meg, bár most egy új területen, a Brüsszeli Expón. Az új CaetanoBus H2.Citygold a CaetanoBus kiállítóterületén, a 903A standon látható