Kétezer nap alatt 720-szor a Föld körül

Elbúcsúztak a metrópótló buszok

Öt és fél év után befejeződött az M3-as metró felújítása. Nemcsak az alagutakban, hanem a felszínen is dolgoztak a BKK és a BKV munkatársai: az elmúlt évtizedek egyik legnagyobb közösségi közlekedéssel kapcsolatos feladata a metrópótlás megszervezése volt. Május végén elbúcsúztak a metrópótlók, amelyekkel az elmúlt években – talán nem túlzás ezt állítani – minden budapesti találkozott.

Az M3-as metró felújítása több mint öt évvel ezelőtt, 2017 novemberében indult és 2023 májusának közepéig tartott. Bár a legnagyobb érdeklődés a föld alatt zajló munkákat övezte, azonban közel ugyanekkora szakértelemre, szervezésre, odafigyelésre – a közlekedők részéről pedig türelemre – volt szükség a földfelszín felett is. Az elmúlt öt és fél év nemcsak a metróvonal felújításáról, hanem Budapest, és talán az egész világ egyik legnagyobb metrópótlásának lebonyolításáról is szólt.

A metrópótlás számokban

Az M3-as metró az ország legforgalmasabb vasútvonala, naponta mintegy félmillióan használják. Kizárólag pótlóbuszokkal kiváltani a közlekedésben betöltött szerepét szinte lehetetlen. A BKK szakemberei ezzel a soha nem látott kihívással találták szembe magukat, amikor nekiláttak a metrópótlás megszervezésének.

Az elmúlt években mintegy 3 milliószor indultak el a metrópótlók a végállomások valamelyikéről, a járművek pedig több mint 23 millió kilométert tettek meg öt és fél év alatt a fővárosban. Ez azt jelenti, hogy akár 75-ször megtehették volna a Föld és Hold közti utat, és ha az Egyenlítő mentén közlekedtek volna, akkor 721-szer kerülték volna meg bolygónkat.

A pótlóbuszok csúcsidőben óránként 15 ezer utast szállítottak. Ezt kizárólag úgy lehetett megoldani, hogy a járatok végig csak a buszok számára kijelölt sávban közlekedtek. Több helyen át kellett alakítani a kereszteződéséket, hogy egy-egy lámpaváltáskor több busz is át tudjon haladni rajtuk.

A legforgalmasabb időszakokban a pótlóbuszok a lehető legsűrűbben, 45 másodpercenként indultak. Ez gyakorlatilag azt jelentette, hogy amint felszálltak az utasok járművekre, azok már indultak is tovább. A gördülékeny, zavartalan közlekedésüket speciális forgalomtechnika, kedvező jelzőlámpa-hangolás, illetve a lehető leghosszabb szakaszon buszsávok segítették.

Az elmúlt öt és fél alatt közel 250 ezer műszakot teljesítettek a járművezetők, és több mint 116 ezerszer nyíltak ki reggelente a buszgarázsok sorompói a metrópótlók előtt.

A munka legnehezebb része a belvárosi, a Nagyvárad tér és a Lehel tér közötti szakasz pótlása volt, ekkor közlekedett egyszerre a legtöbb pótlóbusz a metró helyett. Reggelente és a délutáni csúcsidőszakban is 110 pótlóbusz volt egyszerre úton. Ez azt jelenti, hogy minden tizedik budapesti busz a metrópótlásban vett részt. Ilyenre még sohasem volt példa a fővárosban.

Új vonalakon térnek vissza

Május 22-én, hétfőn véget ért a hosszú éveken át megszokott metrópótlás. Utolsóként az aznap megnyitott Nagyvárad téri és Lehel téri állomások pótlását kiszolgáló buszok indultak el a garázsok felé.

A metrópótló vonalon közlekedő korszerű járművektől viszont nem kell könnyes búcsút venniük a budapestieknek. Az elkövetkezendő években is utazhatunk majd más vonalakon azokkal a buszokkal, amelyek öt és fél éven át az M3-as metró lezárt szakasza fölött szállították az utasokat. A járművek a továbbiakban Budapest különböző vonalain teszik majd kényelmesebbé, komfortosabbá a fővárosban közlekedők utazásait.

Budapesti Közlekedési Központ