Kettőből kettő
A Toyotával versenyző Ogier újra vezeti a rali-vb-t
A nyolcszoros világbajnok francia nagyon simán, hetedik alkalommal nyerte meg a Mexikó-ralit, amivel új rekordot állított fel.
Két toyotás páros is felállhatott a mexikói dobogóra a 2023-as rali-világbajnokság (WRC) harmadik futamán, amely az első murvás volt a szezonban. A León környékén kijelölt poros, köves pályák, a 30 fokot meghaladó napi csúcshőmérsékletek és a nagy, néha 2800 métert is elérő tengerszint feletti magasság miatti ritka levegő embernek és autónak is komoly próbatételt jelentettek, de a Toyota GR Yaris Rally1 Hybridek komoly műszaki problémák nélkül teljesítették a versenyt. Sébastien Ogier pénteken még nagy csatát vívott Esapekka Lappival az első helyért, mindketten kihasználták, hogy a mezőny második feléből rajtoltak, így viszonylag tiszta, „portalanított” felületen mehettek, ami nagyobb tapadást jelentett számukra.
Ogier a szombati első gyorsaságin állt az élre, mikor finn vetélytársa összetörte az autóját. Ezután a rutinos francia már nem engedte ki a kezei közül a vezetést, a vasárnapi záró napot 35,8 másodperces előnnyel kezdhette meg. Végül taktikus versenyzéssel, jó gumikezeléssel, és vezetői hiba nélkül ért célba a nyolcszoros világbajnok és új navigátora, a Mexikóban először versenyző Vincent Landais, közel fél perc előnnyel a második helyezett Neuville/Wydaeghe páros (Hyundai) előtt. A győztes toyotás egység örömét tetézte, hogy a Power Stage-et is sikerült megnyerniük, így a maximális, 30 ponttal távozhatnak Közép-Amerikából. Most annak ellenére vezetik a bajnokságot 56 pontjukkal, hogy három futamból csak kettőn indultak, és a tervek szerint a továbbiakban is csak válogatott versenyeken fognak részt venni 2023-ban.
De a Toyota Gazoo Racing nem csak Ogier győzelmének örülhetett, az első négyből ugyanis három helyet a csapat párosai szereztek meg: harmadik lett Elfyn Evans és navigátora, Scott Martin, a negyedik helyen pedig a tavaly világbajnok kettős, Kalle Rovanperä és Jonne Halttunen ért célba. Jari-Matti Latvala csapatfőnök szerint ez a remek eredmény bebizonyította, hogy érdemes volt fejleszteni a holtszezonban a Yaris tempóját a kemény gumit igénylő, autógyilkos, köves-murvás pályákon, korábban ez ugyanis az autó talán egyetlen gyenge pontja volt.
Evans kicsit bosszús volt a verseny végén, mert az utolsó gyorsaságin vesztette el a sokáig féltve őrzött második helyet, a hátránya a végelszámolásnál mindössze 0,4 másodperc volt Neuville mögött. Pedig a walesi pilóta nem adta könnyen magát: vasárnap még meg tudta nyerni a rali leghosszabb gyorsaságiját, a 35,6 km-es Otatest, de aztán megsérült a Yaris futóműve, ami útszéli javítást igényelt. Bár az autóval gond nélkül célba lehetett érni, Neuville támadását már nem tudta visszaverni vele Evans, így kénytelen volt megelégedni a dobogó legalsó fokával.
Kalle Rovanperä helyzetét megpecsételte, hogy pénteken másodikként rajtolva neki is takarítania kellett a pályákat a többiek előtt. Az első nap végén már közel egy perccel volt lemaradva az elsőtől, aztán a hátránya több apró vezetői hibának is köszönhetően a verseny végére közel két percre hízott. A finn három verseny után a harmadik helyen áll a bajnokságban, a hátránya csak 4 pont Ogier mögött.
Sébastien Ogier:
„Csodálatos hétvége volt, nagyon boldog vagyok, hogy megszereztük ezt a győzelmet. Egyértelmű céllal jöttünk ide, hogy megnyerjük a ralit. Az autó remek volt végig; ez egy hibátlan hétvége volt számunkra, és egy erős hétvége a csapatnak. Ha 30 pontot szerzel, akkor tényleg tökéletes versenyed volt. Megvolt a tempónk, amikor kellett, és jól sikerült menedzselni a gumikat és a technikát, amikor arra volt szükség. Úgy éreztem, nyomnom kell a Power Stage-en is, mert szeretem azt a gyorsaságit, és fontos a pontszerzés a csapat számára. A rekordok és a számok mindig szépek, és természetesen büszke vagyok rájuk, de a legfontosabb számomra a győzelem volt.”
Végeredmény, Mexikó-rali:
1. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) 3óra16p09.4mp
2. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) +27.5mp
3. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 Hybrid) +27.9mp
4. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 Hybrid) +1p55.3mp
5. Dani Sordo/Cándido Carrera (Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) +2p58.8mp
6. Gus Greensmith/Jonas Andersson (Škoda Fabia RS Rally2) +12p31.5mp
7. Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen (Škoda Fabia Rally2 evo) +13p04.4mp
8. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +13p37.7mp
9. Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 HYBRID) +15p19.6mp
10. Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (Škoda Fabia Rally2 evo) +15p56.6mp
A 2023-as Rali-világbajnokság április 20-án, Horvátországban, Zágráb környékén folytatódik, vélhetően sok magyar szurkolóval a pályák szélén. A szezon második aszfaltos versenyét tavaly Kalle Rovanperä domináns teljesítményt nyújtva nyerte meg a Toyotával.
Fotók: Toyota Gazoo Racing