Kettős győzelmet aratott a Toyota az izgalmas Horvát-ralin, és növelte az előnyét a világbajnokságon

Sébastien Ogier ölébe hullott a győzelem vasárnap, amikor Thierry Neuville és Elfyn Evans is hibázott.

A nyolcszoros világbajnok francia két napon keresztül hiába üldözte a két éllovast, akiken végül a hírhedt Zagorska Sela–Kumrovec gyorsasági szakasz fogott ki a záró napon. Elképesztően szorosan alakult a verseny addig: több mint két nap, 17 gyorsasági és bő 260 km össztáv után az első hármat (NeuvilleEvansOgier) mindössze kilenc másodperc választotta el egymástól, Evans lemaradása pedig még kevesebb, 2,6 másodperc volt az élen álló belga mögött.

De volt ez még kevesebb is: a pénteken megrendezett nyolc gyorsasági után holtversenyben állt az élen Neuville és Evans, vagyis tizedre azonos időt autóztak (!) több mint 100 km-en. Ekkor Ogier is csak 6,6 másodpercre volt tőlük, pedig neki ötödikként kellett rajtolnia, ami azt jelentette, hogy a murvás felhordásokkal is meg kellett küzdenie, ráadásul az egyik gyorsaságin még az eső is elkapta, ami slick gumikkal sosem szerencsés. De Ogier a pénteki záró szakaszon szenzációs időt futott (az egész mezőnynek adott 9,1 másodpercet), aminek köszönhetően felzárkózott az élen álló párosra.

A Toyota versenyzői a záró napig, egészen pontosan a 18. gyorsasági (Zagorska Sela–Kumrovec) első futásáig komoly nyomás alatt tartották Neuville-t (Evans ideiglenesen a vezetést is átvette szombaton), de ott minden megváltozott. A szűk és gyors erdei részen a felhordásokon Neuville és Evans is hibázott: előbbi a partfalnak és fáknak csúszott nagy sebességgel egy navigációs hiba miatt, utóbbi megpördült egy jobbkanyarban, így a pályát hibátlanul teljesítő Ogier ölébe hullott a vezetés.

Két gyorsaságival a vége előtt 9,1 másodperc lett az előnye Evans, és 10,1 másodperc Neuville előtt. Természetesen a rutinos francia képes volt beosztani ezt az előny a nap hátralevő részében, és végül Evans előtt 9,7 másodperc különbséggel megszerezte a győzelmet (2021 után másodszor győzött itt, akkor még kisebb különbséggel, 0,6 másodperccel verte Evanst). A korábban kilenc gyorsaságit nyerő Neuville-nek esélye sem volt már az utolsó két gyorsaságin beleszólni a győzelemért folyó küzdelembe, mert megsérült az autóján a hátsó szárny és a diffúzor is.

Ogier sikere egyben azt is jelenti, hogy a Toyota Gazoo Racing–World Rally Team megtartotta 100 százalékos győzelmi mutatóját a Horvát-ralin, amióta az 2021-ben bekerült az FIA rali-világbajnokság naptárába. A 40. életévét tavaly decemberben betöltő nyolcszoros világbajnoknak ez volt karrierje során az 59. győzelme és a 100. dobogós helyezése.

Az idén bevezetett új WRC-pontrendszer alapján Evans és Neuville ugyanúgy 19-19 ponttal távozhat Horvátországból, így a bajnokságban a köztük lévő hat pontos különbség sem változott. Ogier 21 pontot gyűjtött, így annak ellenére áll az ötödik helyen a bajnokságban, hogy eddig a négyből csak két versenyen indult.

Kacuta Takamoto pénteken és szombaton magához képest halvány teljesítményt nyújtott, de vasárnap kárpótolta magát: kétszer is a legjobbnak bizonyult a Trakošćan–Vrbno gyorsaságin, és a „Szuper Vasárnap” értékelést is megnyerte, így összesen 15 pontot gyűjtött ezen a versenyen, amelyen az összetett ötödik helyet szerezte meg.

Horvátországban a Toyota négyről hét pontra növelte előnyét a gyártók világbajnokságában a Hyundai előtt. A Rally2-kategória harmadik helyén Semi Pajari végzett egy GR Yarisszal, a finn négy gyorsaságit nyert meg, és összetettben a Top10-be is bekerült, pedig mindössze a második aszfaltos versenyét teljesítette a Printsport által versenyeztetett, új fejlesztésű autóval.

Nyilatkozatok:

Sébastien Ogier:

„Nagyon örülök ennek a győzelemnek. Nehéz hétvége volt, de ezt már előre tudtuk a rajtpozíciónk miatt. Egészen végig keményen nyomtuk a gázt, soha nem adtuk fel, és olyan nagy nyomást gyakoroltunk a többiekre, amilyet csak tudtunk. Azt hiszem, soha ennyi meleg pillanatot nem éltem át egy rali során, feszegettem a határokat, de a legfontosabb, hogy győzelemmel hoztuk célba az autót. Száz dobogós helyezés szép szám, és jó érzés győzelemmel elérni. Minden lehetőséget élvezek, amikor vezethetem ezeket az autókat, és jó látni, hogy még mindig megvan a sebességünk. Nagyon örülök a csapatnak, még ha nem is tudunk olyan nagy különbséget elérni a pontok tekintetében. Ez egy nagyszerű teljesítmény volt az alakulattól, így kéne folytatni.”

Elfyn Evans:

„Ma a csalódottság érzése van bennünk. A vasárnap reggeli első szakasz elég jól indult, de túl optimisták voltunk a gumiválasztással, és a második szakaszon a hátra feltett kemény gumival már küzdelmes volt az élet. Az a bizonyos jobbkanyar meg tele volt sárral, ami miatt kitört az autó hátulja. Mindent meg kell próbálnod, hogy megnyerj egy versenyt, de ez ma nem jött össze. Ennek ellenére a hétvége összességében elég jól sikerült, nagyot küzdöttünk és a végén a második helyet szereztük meg. Ez egy nagyszerű csapateredmény, jó volt együtt harcolni Sebbel. Nem érzem úgy, hogy a csapat teljes mértékben meg lenne jutalmazva ezért a kettős győzelemért a pontok tekintetében, de ezzel nem tudunk mit csinálni.”

Kacuta Takamoto:

„Ez egy jó hétvége volt számomra, hiszen egyre nagyobb önbizalmat szereztem a verseny során. Már szombaton is jól ment néhány szakasz, és csak próbáltam ugyanígy folytatni vasárnap, amikor még jobban éreztem magam az autóban. Kicsit csalódott voltam a Power Stage miatt, ahol túl óvatos voltam, de minden más jól ment ma. Mi voltunk a leggyorsabbak a Szuper Vasárnapon, amivel jó néhány pontot szereztünk a csapatnak.”

Végeredmény, Horvát-rali:

1. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 2ó40p23.6s
2. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +9.7mp
3. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +45.8mp
4. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +58.6mp
5. Kacuta Takamoto/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1p55.5mp
6. Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +4p01.0mp
7. Grégoire Munster/Louis Louka (Ford PUMA Rally1 HYBRID) +5p11.0mp
8. Nyikolaj Gryazsin/Konstantin Aleksandrov (Citroën C3 Rally2) +9p21.3mp
9. Yohan Rossel/Arnaud Dunand (Citroën C3 Rally2) +9p59.5mp
10. Sami Pajari/Enni Mälkönen (Toyota GR Yaris Rally2) +10p22.7mp

Az egyéni világbajnokság állása:

1. Thierry Neuville 86 pont
2. Elfyn Evans 80
3. Adrien Fourmaux 59
4. Ott Tänak 53
5. Sébastien Ogier 45
6. Kacuta Takamoto 45
7. Kalle Rovanperä 31
8. Esapekka Lappi 23
9. Andreas Mikkelsen 14
10. Oliver Solberg 12

A gyártói világbajnokság állása:

1. Toyota Gazoo Racing World Rally Team 176 pont
2. Hyundai Shell Mobis World Rally Team 169
3. M-Sport Ford World Rally Team 96

Fotók: Toyota Gazoo Racing