Ki lesz a legjobb sofőr?!

Teszteld magad a Heineken 0.0%-val!

A jó idő már az ajtón kopogtat, hamarosan indul a tavaszi zsongás, ami még többünket csábít az utakra. Esti programok, kirándulások, vízparti bulik jól ismert helyszínei mind kikapcsolódásra szólítanak, éppen ezért a tavasz közeledtével nem árt felfrissíteni KRESZ-tudásunkat. Ám a felelős vezetés nem merül ki ennyiben. Mi a helyzet az alkoholfogyasztással és mit tudunk annak vezetésre gyakorolt hatásairól? Tudtad, hogy a Heineken 0.0%-val akkor sem kell kimaradnod a bulikból, ha utána te vezetsz? És mit gondol a Forma1-es világbajnok, Max Verstappen arról, hogy ki a legjobb sofőr? Tedd próbára tudásod és az alábbi kvízből ezeket is megtudhatod!


Ha vezetsz, soha ne igyál! Alapszabály a sofőrök számára, de csak kevesen tudják, miért a szigorú szabályozás. Az alkohol vezetésre gyakorolt hatása mindenkire érvényes, sőt számokkal is igazolható. Vajon mi történik pontosan szervezetünkben, amikor alkoholt fogyasztunk és az miként hathat vezetői képességeinkre? Az alábbi teszt kitöltésével te is próbára teheted tudásod a témában:

QUIZ

  1. Mennyi idő alatt ürül ki a szervezetből az alkohol átlagosan?
    A) 1-2 óra
    B) 3-5 óra
    C) 5-8 óra
    Jó válasz: C
  2. Mi a legmagasabb megengedett véralkoholszint a legtöbb országban?
    A) 0,2 ezrelék
    B) 0,5 ezrelék
    C) 1,0 ezrelék
    Jó válasz: B
  3. Mi a Heineken 0.0% „Best Driver” reklámfilmjének üzenete?
    A) A legjobb sofőr az, aki gyorsan vezet.
    B) A legjobb sofőr az, aki felelősségteljesen vállalja a sofőr szerepet és alkohol fogyasztása nélkül ül a volán mögé.
    C) A legjobb sofőr az, aki nem vezet.
    Jó válasz: B
  4. Mi az alkohol hatása az emberi szervezetre függően az elfogyasztott mennyiségtől?
    A) A koncentrációra hat, azt kis mértékben növeli a kapilláris erek tágításával.
    B) Nem befolyásolja a szervezetet.
    C) Reakcióidőre, koncentrációra, látásra és koordinációra is hat.
    Jó válasz: C
  5. Melyik generáció fogyaszt kevesebb alkoholt?
    A) Baby boomer generáció (jelenleg kb. 60-80 évesek)
    B) Z generáció (jelenleg kb. 18-28 évesek)
    C) Millennials (jelenleg kb. 28-40 évesek)
    Jó válasz: B
  6. Melyik Forma-1-es pilóta NEM szerepelt az eddigi Heineken reklámokban?
    Nico Rosberg
    Max Verstappen
    Lewis Hamilton

Az alkoholfogyasztás számos negatív hatással jár a reakcióidőre, koncentrációra, látásra, koordinációra és ítélőképességre. Az alkohol típusa, elfogyasztott mennyiség, az ivás sebessége pedig mind befolyásolják a véralkoholszintet. Például egy átlagos testsúlyú férfi esetében 0,5 liter sör, míg egy nő esetében 0,25 liter sör elfogyasztása után a véralkoholszint elérheti a legtöbb országban megengedett határt (0,5 ezrelék). Az alkohol lebomlása óránként 0,1-0,15 ezrelék, így legalább 5-8 órát kell várni, mielőtt biztonságosan vezethetünk.


Mi a helyzet Magyarországon? A magyarok szeretik az alkoholt, nemzetközi összehasonlításban is. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) 2019-es felmérése szerint a 15 éves és idősebb magyar lakosság 5,2%-a tekinthető nagyivónak. Az arányok férfiaknál 9,3%, míg nőknél 1,5%. Hetente legalább egy alkalommal háromnegyedük, a nagyivó kategóriába tartozó nők hattizede fogyaszt nagy mennyiségű alkoholt.


Jó hír, hogy az összes magyarországi baleset alakulását vizsgálva egy, az 1990-től 2019-ig tartó időszakot felölelő kutatás megállapította, hogy alapvetően csökkenő tendencia jellemzi az ittasan okozott baleseteket. A változást magyarázhatja a jogszabályi környezet változása, ugyanis 2008-tól kezdve érvényes Magyarországon a Zéró tolerancia. Míg 1990-ben az összes baleset 15,396-át okozták ittasan, addig ez a szám 2007-ben 13,890-re, 2019-re pedig 8,490-re csökkent.
A HEINEKEN számára kiemelten fontos a felelős alkoholfogyasztás. A vállalat elkötelezett abban, hogy a fogyasztóknak alkoholos és alkoholmentes termékei segítségével választási lehetőséget biztosítson.

A Heineken 0.0% megjelenése óta a világ egyik legnépszerűbb alkoholmentes söre, és nem csak minőségben kiemelkedő a holland sörmárka terméke, hanem évek óta élen jár a felelős alkoholfogyasztás népszerűsítésében is. A Heineken 0.0% hazánkban 2017 óta kapható a HEINEKEN Hungária Zrt. forgalmazásában, és csak úgy, mint a világ számos pontján, Magyarországon is kiemelt szerepet tölt be ennek az üzenetnek az erősítésében.


A Heineken „When You Drive, Never Drink” kampányának célja, hogy felhívja a figyelmet az alkohol és a vezetés kombinációjának veszélyeire. 2023-ban Max Verstappen a márka nagyköveteként csatlakozott a világméretű kampányhoz és üzenethez, a legújabb, „Best Driver” címmel megjelent reklámfilmben pedig a Forma-1 világbajnoki címvédője versenyautó helyett személygépkocsiban bizonyítja: a legjobb sofőr az, aki vállalja egy bulizó társaságban a sofőr szerepét, és biztonságban hazavisz mindenkit. A kampány a felelős alkoholfogyasztásra való figyelemfelhívás mellett azt is szeretné megmutatni a fogyasztóknak, hogy a Heineken 0.0-val a társasági életről, a felejthetetlen bulik igazi élményéről sem kell lemondanunk azért, mert éppen a „pilóta” szerep ránk hárult. Erre ki lehetne jobb példa, mint egy Forma-1 világbajnok?