Kiderült, melyik járatokat szeretik a legjobban a budapestiek
A BKK ügyfeleinek utazási szokásait és igényeit vizsgáló reprezentatív felmérésből kirajzolódott, hogy a fővárosban közlekedők az M2-es metrót kedvelik leginkább. A népszerű „piros” metró mellett két másik járat is felkerült a képzeletbeli dobogóra, láthatóan a kötöttpályás vonalakat zárták szívükbe a budapestiek. Könnyen lehet viszont, hogy néhány év múlva átalakul a kedvenc járatok toplistája, hiszen a BKK közelgő járműfejlesztései új dimenziókat nyithatnak kényelem szempontjából a közösségi közlekedésben.
A Budapesti Közlekedési Központ minden évben reprezentatív kutatáson méri fel a Budapesten és környékén élők igényeit és véleményét a főváros közlekedéséről. A kutatás készítői legutóbb 1000 közösségi közlekedőt kérdeztek meg többek között arról, hogy a mögöttük hagyott hónapban mely BKK-járatokat használták a legtöbbet, és összességében mennyire elégedettek azokkal.
A kérdésekre adott spontán válaszok alapján összeállt a leggyakrabban említett és legnépszerűbb BKK-járatok rangsora:
• M2-es metró: a válaszadók 76 százaléka, azaz háromnegyedük mondta, hogy teljes mértékben elégedett a járattal, 19 százalékuk inkább elégedett volt (a kelet–nyugati metróvonalon naponta több mint 400 ezer utast szállítanak az Alstom típusú szerelvények, amelyek több mint tíz éve váltották fel az orosz járműveket).
• M3-as metró: a leggyakrabban említett BKK-járat, a válaszadók 56 százaléka teljesen elégedett vele, 41 százalékuk pedig inkább elégedett (öt és fél év után idén májusban fejeződött be a felújítása Magyarország legforgalmasabb vasútvonalának, minden állomás új külsőt és belsőt kapott, valamint nagy hangsúlyt fektettek az akadálymentesítésre is).
• 4-es és 6-os villamos: a második leggyakrabban említett járat. A teljesen elégedettek aránya szintén 56 százalék, az inkább elégedetteké 39 százalék (a „villamospárnak” jelentős szerepe van abban, hogy a budapesti a világ legforgalmasabb villamoshálózata; vonalán naponta több mint 200 ezren használják az alacsony padlós és légkondicionált Combino-szerelvényeket).
A válaszadók 1-től 4-ig terjedő skálán osztályoztak. A 3-as azt jelentette, inkább elégedettek, a 4-es azt, hogy teljesen elégedettek a BKK-járattal. Az M3-as metró esetében a 3-as és a 4-es osztályzatok összege – tehát az elégedettek aránya – némileg magasabb, de az M2-esnél a leginkább elégedettek aránya 76 százalék, és ez jelentősen meghaladja az M3-asnál mért 56 százalékot.
Folyamatosan fejlődik a fővárosi járműflotta
A közösségi közlekedés, valamint az ahhoz kapcsolódó infrastruktúra fejlesztése a jövőben is hangsúlyos szerepet kap a BKK-nál. Az elmúlt években indított járműparkfejlesztés nagymértékben javította a fővárosi közösségi közlekedés színvonalát: az új járművek a kor elvárásainak megfelelő tulajdonságukkal és felszereltségükkel szolgálják a Budapesten utazók kényelmét.
• Már az összes Solaris–Škoda Trollino trolibusz Budapesten közlekedik abból a 48 járműből álló flottából, amelyet kedvezményes áron sikerült beszereznie a BKK-nak. A lengyel–cseh gyártó járművei akadálymentesek, légkondicionáltak, és legalább négy kilométert önjáró üzemmódban is képesek megtenni.
• A következő években összesen 51 modern CAF-villamos érkezik a fővárosba. Ennek köszönhetően olyan vonalakon is tágas férőhelyű, légkondicionált, akadálymentes, fedélzeti kamerákkal és korszerű utastájékoztató rendszerrel felszerelt járművek közlekedhetnek majd, ahol jelenleg még csak néhány elérhető, vagy egyáltalán nincsenek.
• A fővárosi autóbuszflotta folyamatos fiatalításának köszönhetően napjainkban már csak alacsony padlós buszok közlekednek Budapesten. A BKV Zrt. autóbusz-állománya 2022 őszén 135 új járművel bővült, idén májustól pedig az ArrivaBus Kft. tulajdonában és üzemeltetésében összesen 150 korszerű, klimatizált, alacsony padlós és környezetbarát jármű állt forgalomba.
• A BKK idén ősszel közbeszerzési eljárásokat indított közforgalmú autóbuszjáratok üzemeltetésére. Eredményes eljárások esetén 2025-től további buszokkal gazdagodhat a fővárosi járműpark; szeptemberben 150 új autóbusz (50 szóló és 100 csuklós), októberben pedig 50 teljesen elektromos meghajtású busz forgalomba állítására indult eljárás.
Budapesti Közlekedési Központ