Kihirdették a debreceni Közlekedési Múzeumra kiírt ötletpályázat nyerteseit

Debrecen mindig is a haladás jelképe volt, és most a közlekedési múlt és jövő is itt kap új otthont, ugyanis a város az autóipar új csillaga – mondta a debreceni Közlekedési Múzeumra kiírt ötletpályázat díjátadóján az Építési és Közlekedési Minisztérium építészeti államtitkára a Kölcsey Központban.

Az új Magyar Közlekedési Múzeum építészeti ötletpályázatának díjátadó ünnepsége Debrecenben
Debrecen, 2024. október 16. A győztes pályázatot elkészítő Archiko Kft. tervezőiroda látványterve az új Magyar Közlekedési Múzeum építészeti ötletpályázatának díjátadó ünnepségén Debrecenben 2024. október 16-án. MTI/Czeglédi Zsolt

A júliusban kiírt pályázattal kapcsolatban kiemelte, hogy az építés és a közlekedés ügye az ősidőktől kezdve összekapcsolódik. Ez a két ágazat meghatározza az emberiség kultúráját, és mindkettőre szükség van ahhoz, hogy élhető világot építsünk – mondta Lánszki Regő.

Kifejtette, hogy nemzetstratégiai kérdés, hogy az ország egyik legnagyobb városa mellett épüljön egy olyan múzeum, amely egésznapos turistalátványosság lehet, emberek tízezreit vonzhatja, akik a Hortobágy és Debrecen nevezetességei mellett a jövőben a közlekedés hagyományait és legújabb innovációit is megismerhetik.

Az új Magyar Közlekedési Múzeum építészeti ötletpályázatának díjátadó ünnepsége Debrecenben
Debrecen, 2024. október 16. Lánszki Regő, az Építési és Közlekedési Minisztérium építészeti államtitkára beszédet mond az új Magyar Közlekedési Múzeum építészeti ötletpályázatának díjátadó ünnepségén Debrecenben 2024. október 16-án. MTI/Czeglédi Zsolt

Olyan jelentősége lesz Debrecenben a Közlekedési Múzeumnak, amilyen Budapesten soha nem lett volna: nemcsak egy múzeum lesz a sok közül, hanem a város és egész Kelet-Magyarország, sőt Partium éke és büszkesége – hangsúlyozta Lánszki Regő.

Az új, 14 ezer négyzetméteres Közlekedési Múzeumot Debrecen külterületén, az új BMW-autógyárhoz közeli, több mint 6 hektáros területen építenék meg. Ezzel kapcsolatban az államtitkár kiemelte, hogy ez teszi lehetővé, hogy a múzeum több legyen a magyar műszaki fejlődést bemutató kiállítóhelynél. A magyar kutatás-fejlesztés legújabb eredményeit, innovációit, a mesterséges intelligencia használatának modern formáit is meg kell tudnia jelenítenie – részletezte.

A pályázatról elmondta, hogy a 18 beadott pályamunka 9 nyertese között több olyan iroda is van, amelynek eddig nem volt lehetősége ilyen jelentős épület tervezésénél bizonyítani.

Az új Magyar Közlekedési Múzeum építészeti ötletpályázatának díjátadó ünnepsége Debrecenben
Debrecen, 2024. október 16. A győztes pályázatot elkészítő Archiko Kft. tervezőiroda látványterve az új Magyar Közlekedési Múzeum építészeti ötletpályázatának díjátadó ünnepségén Debrecenben 2024. október 16-án. MTI/Czeglédi Zsolt

Schneller Domonkos, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója kiemelte, hogy a jó múzeumi épületnek számos kritériumnak kell megfelelnie. A műtárgyvédelmi szempontok mellett a látogatói útvonalnak logikusnak kell lennie, az épületnek gazdaságosan üzemeltethetőnek, környezetbarátnak kell lennie, és az épületnek már kívülről is utalnia kell a belső funkcióra. Az értékeléseknél ezeket a szempontokat is figyelembe vették – mondta.

Az új Magyar Közlekedési Múzeum építészeti ötletpályázatának díjátadó ünnepsége Debrecenben
Debrecen, 2024. október 16. Schneller Domonkos, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója beszédet mond az új Magyar Közlekedési Múzeum építészeti ötletpályázatának díjátadó ünnepségén Debrecenben 2024. október 16-án. MTI/Czeglédi Zsolt

Papp László, Debrecen polgármestere (Fidesz- KDNP) köszöntőjében Lázár János építési és közlekedési miniszter szavait idézte, aki szerint Debrecen társfővárossá alakulásának lehetünk tanúi. A polgármester szerint a Trianon utáni Magyarország egyközpontúságát feloldják, amiben Debrecen nagyon erős szövetségese a kormánynak.

A cívisváros a 2030-as évek elejére Magyarország új ipari-gazdasági központja lesz, megötszörözi azt a gazdasági teljesítményt, amely a 2020-as évek elején jellemezte” – hangsúlyozta Papp László.

Ha a program megvalósul, Debrecenben olyan ikonikus épület jöhet létre a Természettudományi Múzeum épülete mellett, amely a várost építészeti szempontból is fölértékeli – tette hozzá.

Az ötletpályázattal kapcsolatban az Építési és Közlekedési Múzeum közleményében kiemelte, hogy a pályázat feladata, hogy minél több új elképzeléssel és nézőponttal szolgáljon, és akár kisebb irodák, építész hallgatók is megmutathassák tehetségüket.

Az új Magyar Közlekedési Múzeum építészeti ötletpályázatának díjátadó ünnepsége Debrecenben
Debrecen, 2024. október 16. A győztes pályázatot elkészítő Archiko Kft. tervezőiroda látványterve az új Magyar Közlekedési Múzeum építészeti ötletpályázatának díjátadó ünnepségén Debrecenben 2024. október 16-án. MTI/Czeglédi Zsolt

A közlemény kiemeli, hogy a 18 tervből 9 pályaművet díjazott a bírálóbizottság: megvételi és kiemelt megvételi díjban részesültek azok a tervek, melyeknek bizonyos elemeit találták értékesnek az ítészek, míg első, második és harmadik díjat azok a pályaművek kaptak, amelyek leginkább megfeleltek a koncepció elvárásainak.

A harmadik helyezettnek járó oklevelet a DAW Építész Stúdió Kft., a második helyezettnek járó díjat pedig a DPI-Design Kft. vehette át. A legjobbnak a debreceni Archiko Kft. építésziroda tervét találta a zsűri.

Közölték, az ötletpályázat során többféle tervet vesz meg az Építési és Közlekedési Minisztérium, amely alapján később egy részletes, mindenki számára megfelelő tervezési programot tud elkészíteni. A többféle megoldási javaslatokból készül egy részletes tervezési program, amelyet követően akár egy tervpályázat is kiírhatóvá válik.

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!