Kilometer milliomos 406-os
Nemrég adtunk hírt egy több, mint egymillió kilométert futott francia Peugeot 307-ről, melynek gazdája hálából felkereste a Peugeot Sochaux-i üzemét. Mint kiderült, kilométer-milliomos Peugeot modellért nem kell ilyen messzire menni. Sándor autója zömében itthon rója az utakat és bár jóval idősebb a francia 307-nél, sokat is látott már, mégis remek állapotban lépte át idén az egymilliomodik kilométert.
Egy jó állapotú de sokat futott autó sokszor olyan, akár egy családtag: kiismertük már az idők során minden oldalát, és biztosak lehetünk abban, hogy számíthatunk rá útjaink során. A megbízhatóságot pedig mi sem bizonyítja jobban, mint az, ha a megtett kilométerek ellenére a jármű motorikusan kifogástalan állapotban van. Különösen fontos ez egy családi autó esetében, mint amilyen az Európában 1999 és 2004 között 3 féle karosszériával gyártott Peugeot 406 is. Ez a Peugeot modell futott be nagy filmes karriert Luc Besson filmjében: a Taxiban egy fehér, spoilerezett 406-tal száguldoztak Párizs utcáin. A HDi változat pedig egy világrekord tulajdonosa volt 2002-ben: egyetlen tankolással Melbourne és Rockhampton között utaztak vele 2348 km-t.
Egy ilyen 1999-es gyártású 110 lóerős 2.0 HDi Peugeot 406 ért el nemrégiben kiemelkedő futásteljesítményt Magyarországon: a km órája elhagyta a 999.999 km-t. Érdekes belegondolni, hogy a magyar kilométer-milliomos 406 a 2348km-es világrekord távot valamivel több, mint 425-ször tudta volna megtenni. Vagy hogy még szemléletesebb legyen, ha lenne autópálya a Föld és a Hold között, ennyiből kitelne egy oda-vissza útra, sőt utána még levezetésképp meg lehetne kerülni 5-ször a Földet az egyenlítő mentén.
Sándor, aki 2005 decemberében lett második tulajdonosa az átlagon felül futott 406-nak, ehhez képest teljesen hétköznapi módon használja azt. Munkahelye és otthona között hosszú ideje ingázik, mindkét irányba napi 160 km-t téve meg; de ezzel jár a család lövész versenyekre is. Leghosszabb útjuk az autóval Görögországba vezetett.
A járműnek ráadásul nem mindennapi története van, egy igazi túlélőnek is nevezhetjük. A vásárlás pillanatában kb. 140.000 km volt benne, ám hátulról össze volt törve, így saját kerekein nem is lehetett hazavinni. Sándor, az új tulajdonosa ekkoriban sérült autók saját kezű javításával és adás-vételével foglalkozott, így műhelyében maga cserélte ki a teljes hátsó részt, beleértve a lökhárítót, a hátfalat, a sárvédőt, és a futóművet. Évekkel és 600.000 km-rel később ismét egy karambol miatt kellett cserélni a teljes első lökhárítót, az első lámpákat és a légzsákot, de a motorhoz sem ekkor, sem azóta nem kellett nyúlni. Ahogy Sándor büszkén meséli, a motor teljesen gyári és a hengerfej még sosem volt levéve, mindössze a vezérlés és a nyomásszabályozó szelep volt cserélve, sőt a turbó és a befecskendező is eredeti és tökéletesen működik az autóban.
Bevallása szerint legalább 40 kocsija volt hosszabb-rövidebb ideig élete során és a francia autók váltak be számára leginkább. Peugeot-k közül először egy 405-öt vezetett, amiről már csak utólag derült ki, hogy egy limitált szériás darab volt a maga gyárilag spoilerezett kasznijával és az XU9J motorral. Tulajdonképpen ezzel az autóval vette kezdetét a Peugeot rajongás számára. A 405 után egy kombi 406 következett, de ezen végül tovább adott és ezután vásárolta a 4 ajtós 406-ot, amit aztán megtartott magának. Az eladás gondolata sosem merült fel komolyan, igaz, néhány éve, amikor a családi Peugeot flotta egy új tagját, az 508-at vette, az ügyintéző a márkakereskedésben minden áron rá akarta beszélni, hogy számíttassa be az árába a régit. Csak akkor tántorodott el ettől, amikor meglátta a kilométer órán a több, mint 740.000-es számot.
Valójában tulajdonosa sem akkor, sem a frontális totálkár után nem akart megválni a kocsitól, ahogy ő fogalmazott, „egy szerelemnek nem lehet így vége”. Ez a mára érett korú családtag bizonyította, hogy meghálálja a rendszeres karbantartást és a 10.000 kilométerenkénti olajcserét – immár 17 éve lehet számítani rá. Az még nem világos, hogy mi lesz a sorsa, ha egyszer nyugdíjba vonul, de egy bizos: a családban marad és nyoma nem csak a fénykép albumban, de a család idősebb és ifjabb tagjainak Peugeot rajongásában is megmarad.
ILLUSZTRÁCIÓK: Peugeot, Barki Gábor