Kiváló évet tudhat maga mögött a Peugeot

A Covid által sújtott tavalyi évben sikeres és abszolút értelemben véve is eseménydús évet zárt a Peugeot Európában és globálisan egyaránt, az elért eredmények pedig további növekedést prognosztizálnak 2021-re és azon túl is.

A gyártókapacitást meghaladó érdeklődés, különösen népszerű elektromos modellek, új értékesítési csatornák és motorsport-tevékenységek: habár a koronavírus pandémia közvetlen és áttételes hatásai alól a Peugeot sem vonhatta ki magát, az autógyártó halmozta a pozitív eredményeket a különösen nagy kihívásokat hozó 2020-as évben.

A Peugeot globális jelenlétének szinte minden színterén: a hat fő értékesítési térség közül ötben növelni tudta piaci részesedését. Európában egy tized százalékponttal erősítette jelenlétét a márka, olyan meghatározó országokban gyarapítva piacrészét, mint Franciaország, Spanyolország vagy Olaszország. Szintén nőtt a Peugeot piaci fajsúlya Ausztriában, a Cseh Köztársaságban, Norvégiában, Ukrajnában, Észtországban, Lettországban, Izlandon, Szlovéniában, Görögországban, Portugáliában és Írországban, valamint további tizenegy Európán kívüli nemzeti vagy regionális piacon.

A márka magyarországi történetében is emlékezetes lesz a 2020-as év. A járványhelyzet ellenére sikeres évet zártunk, hiszen a Peugeot márka piaci része elérte a 2,73 százalékot – öt éve nem volt ilyen magas a részesedésünk!” – hangsúlyozta Bálint Zsófia, a Peugeot magyarországi márkaigazgatója. „Az, hogy az összességében csökkenő eladásokon belül erősíteni tudtuk jelenlétünket, két termékcsoportunknak is köszönhető. Az egyik a nagycsaládos programban kiválóan teljesítő, hétszemélyes modellek – a Rifter egyterű és az 5008 szabadidőjármű –, a másik az Európai Év Autója díjat elnyert 208 kisautó és testvére, a vadonatúj 2008-as SUV.”

Mindezt különösen erős modellkínálatának, illetve optimális hajtáslánc-mixének köszönheti a Peugeot. A Peugeot szabadidőjármű-kínálata (2008, 3008 és 5008) a második legnépszerűbb Európában, a vállalat magyarországi eladásaiból pedig több mint 50 százalékkal részesedtek, emlékeztetett Bálint Zsófia. Az eladott járművek 10%-a frissen bevezetett, folyamatosan bővülő tisztán elektromos (BEV) palettáról kerül ki, míg a hibridek az érintett modellcsaládok értékesítésének 17%-át teszik ki: a Peugeot 508 és 3008 modellek minden hatodik ügyfele benzin-elektromos hajtáslánccal vásárolja meg járművét.

Az elektromos átállás világszerte az autóipar egyik legfontosabb rövid távú stratégiai feladata, nem utolsósorban azért, mert a gyártók túlnyomó többsége számára ez az egyetlen módja annak, hogy teljesítsék az egyre szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírásokat. A Peugeot-ra rövid távon nem nehezedik ilyen nyomás, hiszen különösen takarékos, új generációs benzin- és dízelmotorjaival a márka jelenlegi modellpalettája Európában az abszolút legalacsonyabb CO2-kibocsátással büszkélkedhet1, és a tradicionális autógyártók közül világszinten is a legkedvezőbb értékeket2 nyújtja.

Hosszú távon ugyanakkor a széndioxid-kibocsátás alacsony szinten tartásához elengedhetetlen az elektromos és hibrid hajtású gépkocsik forgalmazása, erre pedig már most 100%-ban felkészült a Peugeot hálózata.” – árnyalta a helyzetet Bálint Zsófia, aki szerint a részben vagy teljesen elektromos típusok térnyerésével további, számottevő javulás várható ezen a téren.

A Peugeot eladásainak jelenleg 6,1 százalékát teszik ki az emissziómentes közlekedésre alkalmas (hálózatról tölthető) típusok, ez azonban már a közeljövőben tovább erősödhet. „Az elektromos 208 és 2008 modellek, a plug-in hibrid 508 és 3008 típusok mellé hamarosan érkezik a 360 lóerős 508 Peugeot Sport Engineered, amely teljesítményével és hatékonyságával unikum lesz a piacon, valamint jól tükrözi a márka prémium törekvéseit is.” – világított rá a márkaigazgató arra a markáns paradigmaváltására, amelyet az elmúlt években a márka új típusai képviseltek, és amelyet a legrangosabb szakmai fórumokon is elismertek.

Az elektromos átállásból a Peugeot haszonjármű ágazata is kiveszi a részét. 2020-ban fontos volt a márka furgonkínálatának elektrifikációja: a sort az e-Expert nyitotta meg, majd bemutatkozott az e-Boxer, 2021 során pedig a Partner kínálata is tisztán elektromos hajtáslánccal bővül. A könnyű haszonjárművek piaca rendkívül jól reagált a Peugeot emissziómentes fejlesztésére; az e-Expert az év végén elnyerte a 2021. év nemzetközi könnyű haszonjárműve (IVOTY) címet.

Szintén kulcsfontosságú az a fejlesztés, amely a globális haszonjármű-piac egyik legnagyobb szegmensét nyitja meg a Peugeot előtt. A Landtrek pick-up a fejlődő világ piacain (Latin-Amerika, Afrika) erősíti meg a francia márka pozícióját, visszautalva azokra a robusztus modellekre (Peugeot 504 és 505), amelyek a XX. század utolsó harmadában a megbízhatóság és tartósság jelképévé tették a Peugeot-t ugyanitt.

Visszakanyarodva Európához és a személygépkocsik piacához: 2020-ban elsöprően sikeresnek bizonyult a vadonatúj Peugeot 208. A városi kisautó világszerte huszonhét jelentős autóipari díjban és elismerésben – köztük a 2020. Év Autója címben – részesült.

A városi modell SUV társával, a Peugeot 2008-cal együtt 14 százalékkal részesült a Peugeot eladásaiból. Rajtuk kívül a Peugeot 3008 szabadidőjármű, valamint a Rifter és Partner haszonjárművek is dobogós helyen végeztek saját szegmensükben. Az általános érdeklődésnek köszönhetően 2019-hez viszonyítva 15%-kal nőtt a megrendelt gépkocsik aránya: a gyártási kapacitást meghaladó kereslet jól tervezhetővé teszi a soron következő időszakot, és megnyitja a lehetőséget a kapacitásbővítés előtt.

A sikerekhez persze a megfelelő hosszú távú stratégia és a minden szempontból erős termékkínálat mellett az is kellett, hogy a Peugeot gyorsan és jól reagáljon a 2020 tavaszán megváltozott piaci helyzetre.

A Peugeot által létrehozott, komplex online értékesítési rendszeren keresztül az ügyfelek a konfigurálástól kezdve a hitelképességi vizsgálat elvégzésén át a biztosítás megkötéséig végigmehetnek az autóvásárlás fázisain anélkül, hogy kitennék a lábukat az utcára, majd végül otthonukban, tökéletesen higiénikus körülmények között vehetik át vadonatúj autójukat.

A rendszerrel szerzett kezdeti tapasztalatok több mint biztatóak voltak, így idén áprilisra további hét európai országban (a német, spanyol, olasz, holland, belga, portugál és osztrák piacokon) is megnyílnak a Peugeot internetes értékesítési csatornái – éppen időben ahhoz, hogy kiszolgálják a megújult Peugeot 3008 / 5008 modellpáros iránt várható keresletet.

Ami a 2021-es várakozásokat illeti, a Peugeot-nak minden oka megvan a bizakodásra. „A márka palettája friss és fiatalos, innovatív, minőségi és környezetbarát. Ráadásul az év során megújul a márka egyik legfontosabb típusa, a Peugeot 308: a 2014-ben az Év Európai Autójának megválasztott alsó-középkategóriás modell új generációja, amely a díjnyertes, moduláris EMP2 platform legújabb fejlesztéseit alkalmazva állít új mércét a C-szegmensben.” – foglalta össze az év egyik legfontosabb újdonságát Bálint Zsófia.

A másik lényeges, nagy presztízsű fejlesztés, hogy idén kerül piacra minden idők legerősebb Peugeot modellje, a 360 lóerős, kombi és szedán karosszériával egyaránt elérhető 508 Peugeot Sport Engineered (PSE) középkategóriás sportmodell. A nagyteljesítményű plug-in hybrid változat bevezetésével párhuzamosan a Peugeot a motorsport világában is meghonosítja a benzin-elektromos technológiát: a vállalat 2020 végén mutatta be azt a 750 lóerős hibrid versenyautót, amellyel a márka 2022-től visszatér a hosszú távú világbajnokságba (WEC).

A dátum szimbolikus jelentőségű, hiszen pontosan tíz évvel korábban, 2012-ben egy másik hibrid: a dízel-elektromos Peugeot 908 Hybrid4 volt hivatott ismét megszerezni a francia márka számára Le Mans koronáját. A hibridek korszakát bevezető versenyautónak akkor nem állt módjában bizonyítani, ez pedig most még izgalmasabbá teszi a hibrid Peugeot visszatérését a WEC világbajnokságba.

Összegezve; egy kihívásokkal teli 2020-as év után, egy sokkal izgalmasabb, újdonságokban gazdag 2021-es évet vár minden korábbinál felkészültebben a Peugeot márka és hazai képviselete.

Illusztrációk: Peugeot

1 https://www.jato.com/jato-dynamics-analysis-of-eu-co2-emissions-in-2020/

2 https://www.moneyshake.com/shaking-news/miscellaneous/minute-of-motor-manufacturing-visualised