Kívül-belül megújuló gépmadarak
Eredményes restaurációs munkálatok az Aeropark repülőgép-múzeumban
Gőzerővel haladnak a felújítási munkálatok a nemrég új helyszínre költözött Aeropark szabadtéri repülőgép-múzeumban, a megújuló Közlekedési Múzeum jelenleg legnagyobb közlekedési tematikájú kiállítóhelyén, ahol megtekinthető a magyar közforgalmú repülés 60 évét felölelő, szinte teljes fejlődéstörténete. A Légiközlekedési Kulturális Központ és a Közlekedési Múzeum együttműködésének keretében megvalósuló restaurációs munkák jelenleg három légijárművet érintenek az itt kiállított darabok közül, melyek a Közlekedési Múzeum gyűjteményének részét képezik.
„A megújuló Közlekedési Múzeum víziójában meghatározó szempont gyűjteményi darabjainak védelme, valamint az értékmentő szerep, ezért is támogatja a polgári repülés nagy utasszállító gépeinek megóvását és felújítását. Ezek a munkálatok természetesen hihetetlen precizitást és magas fokú szakmaiságot követelnek meg a restaurátoroktól – rendkívül összetett feladatról beszélünk”, mondta el Vitézy Dávid, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója.
„Az Aeropark nyár eleji költözése óta rendkívül népszerű, minden eddiginél több látogatót vonz a megújult kiállítóhely”, árulta el Somogyi-Tóth Gábor, a Légiközlekedési Kulturális Központ ügyvezetője, az Aeropark működtetője.
A kiállítás új helyszíne, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2B terminálja mellett, ez év júniusától lehetővé tette, hogy a korábbinál nagyobb és színvonalasabb kiállítóteret kapjon a létesítményben bemutatott 12 légijármű és az oldtimer földi kiszolgáló járművek. Az új helyszínre költözéssel párhuzamosan kezdődtek meg – a Közlekedési Múzeum muzeológiai felügyelete mellett – a több kiállított gépet érintő restaurációs munkák.
Kiemelkedően fontos a járműfelújítások között a HA-LIQ lajstromjelű Li-2-es repülő külső restaurációja, melynek keretében a gép új festést kapott. A művelet hosszú és aprólékos folyamat volt, a gép külső szegecselt felületét tekintve különösen nehéz munka – többszöri csiszolás és alapozás után kezdődhetett csak meg a gép festése. A polgári és katonai feladatokat egyaránt ellátott Li-2-es több festésképpel is repült; a szakemberek végül az egyik korai Malév-arculat fényezése mellett döntöttek.
A Li-2-es természetesen nem az egyetlen jármű, mely megújul. A Közlekedési Múzeum és az Aeropark tavaly közösen indított adó 1%-os kampányából befolyt összegeket is a felújítási munkálatokra fordították. A kampány eredményei szemmel láthatóak. A HA-MOA Il-18-as modell vadonatúj, újraöntött bakelit szarvkormányokat kapott, valamint az ülések és a fülke belső padlóborítása is teljesen megújult. Emellett a Tupoljev Tu-154B-2 gép szintén komoly beavatkozáson esett át; itt a pilótafülke ülései kaptak új bőrkárpitot, újrafestették a kormányoszlopokat, és a teljes fedélzet padlója is megújult. A felújítási munkálatok természetesen szakadatlanul folynak tovább, több kiállított jármű restaurációját is tervezik. A következő jelentős projekt a Tu-134-es pilótafülkéjének felújítása, ahol az összetört pilótafülke-üveget már ki is cserélték a szakemberek.
A nyár elején új helyszínen megnyitott Aeroparknak nem csak kiállított gépei, de programjai is megújultak. A Közlekedési Múzeum egész nyáron nagy sikerrel várta az érdeklődő kicsiket és nagyokat változatos múzeumpedagógiai programjaival a „Hajtó-Mű-Helyben”, mely során megismerkedhettek a pilóták, légiutas-kísérők, légiforgalmi irányítók, repülőtérüzemeltetési- és repülésműszaki-szakemberek, illetve mérnökök munkájával. Az izgalmas előadások után pedig kreatív alkotóműhely keretei közt vehettek részt foglalkozásokon, melyen a látogatás során kapott élményeket önthették kézzelfogható formába.
Fotók: Somogyi-Tóth Péter