Klímabarát és megfizethető mobilitás

A hazánkban gyárakkal és fejlesztő központtal is jelen lévő, az elektromobilitásban élenjáró világvállalat, a Bosch a múlt év eleje óta mintegy 13 milliárd euró (4 160 000 000 000 forint) összegben kapott elektro-mobilitási megrendeléseket, a többi között személygépkocsik és könnyű teherautók akkumulátoros erőátviteli rendszereinek gyártására.

E sikeres megrendeléseknek és saját újító erejének köszönhetően a Bosch a jelenlegi nehéz körülmények között is tartja vezető helyét. Az idén a „mobilitási megoldások” ágazat ismét gyorsabban fejlődik, mint a világ autógyártása. A piac hanyatlása ellenére a szektor üzemi eredményei alig maradnak majd el a tavalyitól; technológiai szempontból a Bosch nyitottan közelít a jövő mobilitásához. Egyidejűleg végzi a hagyományos erőátviteli rendszerek további finomítását és a villamosítás felgyorsítását. Emellett a vállalat azon dolgozik, hogy a mobilitás automatizált, hálózatba kapcsolt és személyre szabott legyen. Ennek kulcsai az elektronika és a szoftverek. A vállalat mobilitási részlege jelenleg mintegy 14 ezer szoftvermérnököt foglalkoztat, a szoftveres szaktudásra fordított éves kiadása pedig eléri a 3000 millió eurót. A Bosch célja a környezetbarát mobilitás, meg az, hogy a mobilitás mindenki számára elérhető legyen. „A Bosch klímabaráttá és megfizethetővé teszi a mobilitást” – szögezte le dr. Volkmar Denner, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának elnöke.

A Bosch élen jár az éghajlat-védelemben – és nem csupán azzal, hogy a jövő évtől kezdve a világon az összes telephelyét karbon-semlegessé teszi. „Elkötelezetten dolgozunk olyan mobilitási megoldások kialakításán, amelyek nem gyakorolnak érzékelhető negatív hatást az éghajlatra és a levegőminőségre” – tette hozzá Denner. A vállalat évente mintegy 400 millió eurót fektet a károsanyag-kibocsátástól mentes mobilitásba.

Az elektromobilitás területén a Bosch más vállalatoknál szélesebb kínálattal rendelkezik már ma – a kerékpároktól a teherautókig, valamint a 48 voltos enyhe hibridtől a teljesen elektromos hajtásláncig. A Bosch piacvezető szerepet kíván betölteni a 48 voltos akkumulátorával, és a Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) kínai céggel már kötött is egy hosszú távú együttműködési megállapodást az ehhez szánt akkumulátorcellák gyártására. A Bosch az év elején még azt prognosztizálta, hogy a személygépkocsik és kis-haszonjárművek elektromobilitási komponenseivel és rendszereivel szerzett árbevétele 2025-re eléri majd az ötezermillió eurót. A vállalat azonban most már ennél is nagyobb forgalomra számít.

Az új járművek háromnegyedében 2030-ban még mindig találunk majd hagyományos belső égésű motort is. Ezek egy része 48 voltos elektromos támogatással vagy hálózatról is tölthető hibrid hajtáslánccal működik majd. A Bosch ezért a dízelmotoroké mellett a benzinmotorok hatékonyságát is folyamatosan növeli. Legújabb fejlesztéseinek eredményeként, a motor belső módosításai és korszerű kipufogógáz-utánkezelés alkalmazásával a benzinmotorok részecskekibocsátása az Euro 6d-TEMP károsanyag-kibocsátási szabvány határértékét 70 százalékkal múlja alul még valós vezetési körülmények között is.
A Bosch a fékezésből származó részecskekibocsátást is minimálisra kívánja csökkenteni. A kapcsolódó fejlesztések közé tartozik az iDisc féktárcsa – használatával a hagyományos tárcsáknál megszokott mennyiségű fékpornak csupán 10 százaléka keletkezik. Másik ilyen megoldás a Bosch energia- visszatápláló fékrendszere, amely a villamosított járművek esetében több mint 95 százalékkal képes csökkenteni a fékpor mennyiségét.

A Bosch az automatizált vezetésben is látványos üzleti sikerről számolhat be. Az alap: a vezetéstámogató rendszerek. Az idén a Bosch 12 százalékos növekedést és 2000 millió euró árbevétellel számol; 2022-ig a Bosch kétszer ennyit fektet az automatizált vezetés következő szintjeibe. Az amerikai és ázsiai piacok számára a Bosch jelenleg olyan második szintű rendszereket fejleszt, amelyek segítségével az autópályán haladó vezető leveheti kezét a kormányról.

Németországban nemrégiben a világon elsőként kapott jóváhagyást a Bosch és a Daimler negyedik szintű rendszere – a stuttgarti Mercedes-Benz Múzeum parkolóházában működő automata parkolórendszer. Az automatizált parkolószolgáltatás ezzel túljutott a prototípus-szakaszon. A várakozások szerint 2021 végére további egy tucat parkolóházban vezetik majd be az automata parkolómegoldást.

A mobilitási iparágban zajló átmenet új piaci szereplők megjelenését eredményezi, akikkel a Bosch is felveszi a kapcsolatot. A vállalat együttműködik például a DiDi, Lyft és Uber cégekkel, vagyis azzal a három nagy fuvarközvetítő szolgáltatóval, amely ma már több mint napi 50 millió fuvart szervez a világon. A vezető kínai mobilitási szolgáltatóként ismert DiDi a Bosch felhő alapú szolgáltatása útján növeli a járműveiben lévő akkumulátorok élettartamát.

Az említettekhez hasonló mobilitási szolgáltatók a jövőben egyre több ingajáratot fognak használni a személyre szabott mobilitás iránti igények kielégítéséhez. A várakozások szerint 2025-ben már több mint 2,5 millió ingajárat közlekedik majd a világ útjain. A villamosítás, az automatizálás, a hálózatba kapcsoltság területén nyújtott, és a személyre szabott megoldásaival a Bosch a maximális kényelmet és biztonságot kínáló ezeket a fuvarközvetítési szolgáltatásokat kívánja segíteni. Az említett ingajáratok alváza gördülőképes váz, vagyis olyan menetkész, modulszerű platform, amely rugalmasan használható különféle karosszéria-kialakításokhoz. Ezen a területen a Bosch az év elején szövetségre lépett a Benteler gépjármű-ipari és alvázgyártó vállalattal. Első ügyfélként az Automobil Pininfarina használja majd a gördülőképes vázat saját járműveihez, továbbá a váz viszonteladójaként is közreműködik.