Költségcsökkentés a Scania hibrid-dízel motorral
Az SGV cégcsoport új hajója, az MS Diamond, nemrég megkezdte szolgálatát a Luzern-tavon, méghozzá hibrid hajtással, amelynek alapja egy 13 literes, hathengeres Scania dízelmotor.
Egy napos márciusi reggelen a svájci Luzern-tavon Michel Scheurer, a Schifffahrtsgesellschaft Vierwaldstättersee AG (SGV) termelési igazgatója, óvatosan kikormányozza a cég flottájának legújabb tagját a hajógyárból a tóra. Csupán hetek kérdése, hogy szolgálatba álljon a vállalat új hajója, az MS Diamond. De a várakozás már most leolvasható Michel Scheurer arcáról. „Először hajózunk majd hibrid hajtással a Luzern-tavon” – mondja Michel Scheurer. „Úgy tekintünk erre a technológiára, mint a jövőbe vezető útra.”
A 19 hajójával – öt régi stílusú lapátkerekes gőzös és 14 szalonhajó (teljes kapacitásuk 11 000 utas) – az SGV a legnagyobb hajótársaság Svájcban, amely 32 kikötőt szolgál ki a tó körül. Az új hajót a Shiptec AG tervezte és építette, amely az SGV luzerni székhelyű leányvállalata. A Shiptec AG működteti az egyik legnagyobb hajógyárat Svájcban, és ez az egyetlen svájci hajógyártó vállalat, amely utasszállító és teherhajókat is épít. „Szolgáltatáskínálatunk egyedülálló” – mondta Martin Einsiedler, a Shiptec AG igazgatótanácsának hajótervezésért felelős tagja. „A formatervezéstől a műszaki tervezésen és a megépítésen át a hajók karbantartásáig számos ügyfélnek nyújtunk szolgáltatásokat, akik Svájc folyóin és tavain üzemeltetnek hajókat.”
Az új dízel hibrid erejének hasznosítása
Martin Einsiedler felelt az MS Diamond műszaki tervezéséért is. Elmondása szerint a hajtáslánc alapja egy 405 kilowatt teljesítményű, 13 literes, soros, hathengeres Scania dízelmotor, amelyet egy villanymotor egészít ki. „Alapvetően a dízelmotort használjuk, amikor hajózunk” – mondja Martin Einsiedler. „Amikor rövid időre nagyobb teljesítményre vagy nyomatékra van szükségünk, például kikötéskor, lassításkor vagy vészmegálláskor, akkor a villanymotort is használjuk. Amikor a hajó normálisan halad, akkor a villanymotor generátorként szolgál, biztosítva a hajó és a tartalékakkumulátorok energiaellátását. Ezek a tartalékakkumulátorok gondoskodnak a dízelmotorok áramellátásáról és a fedélzeti áramellátásról, amikor a hajó áll.”
Martin Einsiedler szerint a Scania motor tökéletesen illik ebbe a tervezési koncepcióba. „A kompakt kialakításnak és a hibrid hajtásláncnak köszönhetően a hajó farában helyezhetjük el a motort, ami jelentősen javítja az utazás kényelmét” – magyarázza.
Pénzügyi megtakarítások a Scania hajtáslánc-kialakításának köszönhetően
Martin Einsiedler lelkesedése a Scania iránt túlmutat a műszaki szempontokon. „Különösen a tervezés során nagyon fontos a hajógyártó és a motorbeszállító közötti viszony” – mondja. „Az egész fejlesztési folyamat során nagyon szoros egyeztetéseket folytattunk a közvetlen kapcsolattartóinkkal a Scaniánál, és mindig megkaptuk a szükséges információkat. Erre nem mindig lehet számítani, és ez nagyban megkönnyíti a munkát.”
„Mindig az ügyfélé az utolsó szó” – folytatja. „A hajótársaságoknak különböző műszaki változatokat kínálnak fel. Majd ők döntik el, hogy melyik motor kerüljön a járműbe. Természetesen csak olyan motorokat javasolunk, amelyek teljes mértékben meggyőznek bennünket.” Ebben az esetben az SGV-t, mint ügyfelet is meggyőzte a motor. „Nem ismerek még egy olyan motort, amely azonos teljesítmény mellett akkora nyomatékot fejtene ki, mint a Scania termékei, és pontosan ez az, ami a legfontosabb a hajózásban” – mondja Michel Scheurer. „Az új hajtáslánc-kialakításnak köszönhetően pedig körülbelül 20 százalékkal kisebb üzemanyag-fogyasztással számolhatunk.” Az új hajó évente várhatóan 2000-3000 órát üzemel majd, így ez a megtakarítás igen számottevő lesz.
Az SGV cégcsoport
Az SGV cégcsoport a vezető hajótársaság Svájcban, amely a kapcsolódó tevékenységek széles portfólióját tudja felmutatni, beleértve a hajóépítést és a hajótervezést.