Középpontban a Caddy
A Volkswagen Haszonjárművek között a Caddy egyik kiemelkedő funkciója kétségkívül a hatalmas panoráma üvegtető, röviden PGR (Panoramic Glass Roof). Ez a funkció a Caddy (Caddy, Life és Style) ötödik generációs személyautóiban érhető el. A fix kialakítás zavartalan kilátást biztosít, mindemellett pedig csökkenti az üzemanyag-fogyasztást. A különleges bevonat biztosítja az optimális belső hőmérsékletet, és külön sötétítőre sincs szükség.
A fix kialakítású panoráma üvegtető legalább két előnyös tulajdonsággal rendelkezik: a nyitható, tolható napfénytetőkhöz képest sokkal jobb kilátást biztosít. Több mint 1,4 négyzetméternyi üvegfelület, az új Caddy esetében több mint egy négyzetméter (1,011 m2). Ez annak köszönhető, hogy nincsenek a kilátást zavaró mechanikai alkatrészek. Másrészről az utazás közben nyitva hagyott ablakok vagy napfénytetők minden esetben negatívan befolyásolják az üzemanyag-fogyasztást, éppen ezért környezetvédelmi megfontolásból kerülni kell az utazás közbeni használatukat. A nyitott ablakok többek között légturbulenciát, ezáltal pedig kedvezőtlenebb légellenállási együtthatót (cW) eredményeznek. A légkondicionáló rendszer értékes energiája kiszökik a gépjárműből, a levegő áramlása nem szabályozható, amely nem kívánt következményekkel járhat, például rovarok, allergiát kiváltó anyagok, mint a pollenek vagy a por, jutnak a gépjármű belsejébe.
A Caddy modellek panoráma üvegtetőjéhez (PGR) használt anyag egy nagyjából 5 mm vastag ragasztott üveg, amely laminált biztonsági üvegből (LSG – Laminated Safety Glass) és az ablaktáblák közötti membránból áll (2,1/0,76/2,1 mm). Technikai felépítését tekintve a panoráma üvegtető a laminált biztonsági üvegből készült szélvédőhöz hasonlítható. A laminált biztonsági üveg két vékony üvegtáblából áll, amelyeket egy szakadásálló, hajlékony réteg szintetikus anyag tart össze.
Az új Caddy modellekben a Volkswagen Haszonjárművek a hatalmas panoráma üvegtető esetében egy úgynevezett „Low-E” bevonatot használ, amely sokkal hatékonyabb, mint egyetlen hőszigetelt üveglap. A „Low-E” alacsony emisszivitást jelent. Ezt a kifejezést olyan üvegekre használják, amelyeket egy hajszálvékony, hővezető oxidbevonattal látnak el. Ez csökkenti az üveg emisszivitását (hőátbocsátását), hőszigetelésként és árnyékolóként is funkcionál. Minél alacsonyabb a bevonat emisszivitása, annál hatékonyabb az üveg szerkezete a hőszigetelés tekintetében. Így beáradhat a napfény, miközben hatékonyan csökken az üvegfelület emisszivitása.
A panoráma üvegtetőhöz használt szakadásálló, hajlékony réteg szintetikus anyag az úgynevezett PVB bevonat. A PVB polivinil-butirált jelent. A PVB-t forró, olvasztott ragasztóanyagként használják a laminált biztonsági üvegek közötti réteg gyanánt. Ezen kívül a színezett PVB bevonat biztosítja a ragasztott üveg úgynevezett TL értékét (= a fényáteresztés mértékegysége, magyarul a fényelnyelés/-visszaverés aránya), azaz mennyi fényt ereszt át, és mennyi fényt ver vissza/nyel el. A panoráma üvegtető esetében ez az érték jóval az oldalsó sötétített ablakok értéke alatt van, amelyek TL értéke 26%. A sötétített üveg 26%-os TL értéke azt jelenti, hogy a látható fény „csupán” 74%-át veri vissza/nyeli el. A panoráma üvegtető esetében a fényáteresztés TL értéke 5%, vagyis az összetett üveg a fény 95%-át veri vissza vagy nyeli el.
A Caddy modellek panoráma tetőablakainak alacsony emisszivitási bevonata több előnnyel rendelkezik: először is csökkenti a gépjármű hőveszteségét hideg környezeti hőmérséklet esetén, vagyis csökkenti az utasok hidegérzetét. Ezen kívül a panoráma üvegtető alacsony emisszivitási bevonata visszaveri a hősugárzást, így a gépjármű belsejét gyorsabban melegíti fel a fűtőrendszer. Ez a másik irányba is igaz: kevesebb hő jut be a gépjármű belső terébe, amikor a külső hőmérséklet magasabb és süt a nap. A panoráma üvegtető funkcionális rétegének hővisszaverő hatása következtében a belső tér kevésbé melegszik fel a napsugárzás miatt, így csökken az utasok hőérzete. Ez kétségkívül hozzájárul a biztonsághoz is, hiszen lassítja az emberi test kiszáradását, amely fáradtsághoz, például alacsonyabb koncentrációs képességhez vezethet.
A Caddy modellekben található panoráma üvegtető érezhetően több napfényt ver vissza / több hőt tart a gépjármű utasterében hideg külső hőmérséklet esetén, így minden utast véd a meleg és a hideg viszontagságaitól. Az alacsony emisszivitású bevonatnak köszönhetően csökkenthetjük a gépjárműben a légkondicionáló berendezés használatát. Az alacsony emisszivitású technológia mind a meleg, mind a hideg időjárási viszonyok között hasznos. Mindeközben pedig átélhetjük a szabadság légies érzését és az ég zavartalan látványát.
A Caddy panoráma üvegtető ezzel párhuzamosan csökkenti a potenciális vakító érzetet az utasok számára napos idő esetén. A fény és hőmérséklet optimális kezelése miatt nincs szükség más árnyékoló megoldásra. Mivel nincs kihúzható árnyékoló a fej felett, sokkal több a hely, tágasabbnak hat a tér. Ezen kívül a kevesebb mozgó alkatrész miatt alacsonyabb a tető súlya, valamint kevesebb az esélye, hogy bármi elromlik.
A Caddy modellek ötödik generációja, amelyek első négy generációjából is több mint 3 millió példány kelt el, ismét egyedi funkcióval és egy igazi meglepetéssel állt elő használói és utasai számára: méretéből kifolyólag (1,386 mm hosszú és 1,028 mm széles) az üvegtető jóval a második sor ülés mögé, a harmadik sorig nyúlik mind a Caddy alapmodelljében, mind a hosszú tengelytávú Maxi modellben. A többi Caddy személyautó modell esetében válaszható extraként rendelhető.
A Volkswagen Haszonjárművek sokoldalú új Caddy modellje a moduláris keresztmotoros platformján (MQB) alapul, amelyet a Golf modelleknél is használunk. A panoráma üvegtető mellett a Caddy modellekben számos új technológiai megoldás is megtalálható – ettől válnak még praktikusabbá, hatékonyabbá és kifinomultabbá.
Közvetlen link az új Caddy személyautóhoz / kombihoz (információ, műszaki adatok, árak):
https://www.vwh.hu/caddy-2020
Közvetlen link a Caddy Cargo modellhez (információ, műszaki adatok, árak):
https://www.vwh.hu/caddy-cargo