• Egyéb

Közlekedési korlátozásokat vezettek be Madrid belvárosában a károsanyag-kibocsátás csökkentésére

Fehér Krisztina, az MTI tudósítója jelenti:
    Jelentős közlekedési korlátozásokat léptetett életbe Madrid belvárosában péntektől az önkormányzat a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében.

    A Madrid Central elnevezésű projekt összesen 472 hektárnyi területet, azaz lényegében a teljes központi városrészt érinti, beleértve a legfőbb turistalátványosságok környékét is.
   

 Az új szabályok értelmében a járművek környezetvédelmi besorolása szabja meg, hogy behajthatnak-e a zónába, vagy sem, illetve azt, hogy hol parkolhatnak.
  

  Korlátozás nélkül csak az érintett hat kerület lakói, valamint vendégeik, a mozgáskorlátozott igazolvánnyal rendelkezők és a károsanyag-kibocsátás nélküli járművek közlekedhetnek.
   

 Teljes tiltás vonatkozik a környezetvédelmi matricával nem rendelkező, vagyis 2006 előtti dízel- és a 2000 előtti benzinüzemű autókra. Amennyiben kerületi lakos használ ilyen járművet, 2025-ig kap haladékot.
  

  A sárga és zöld matricás autók számára csak parkolási célból engedélyezett a behajtás, amit azonban az utcán nem, csak parkolóházban vagy garázsban tehetnek meg. 
    A szabályozás számtalan kivételt tartalmaz, ilyen például, hogy a sárga matricás besorolású taxik 2022-ig kapnak mentességet a korlátozások alól.
  

  A zóna határát dupla, vörös sávos felfestés jelzi az utakon, illetve az aszfalton fehér színű Madrid Central felirat figyelmezteti a sofőröket a kihelyezett jelzőtáblákon kívül.
   

 Az új közlekedési rend betartását januártól kezdik ellenőrizni a hatóságok, a türelmi idő jövő április 24-ig tart, attól kezdve 45 eurós bírságot kell fizetni a szabálytalanul közlekedőknek.
  

  A madridi városvezetés hangsúlyozta, hogy ezzel az intézkedéssel más európai városok példáját követi, és mintegy 20 százalékkal kisebb forgalmat, továbbá 40 százalékkal kevesebb károsanyag-kibocsátást vár, utóbbi az Európai Bizottság előírása.
   

 Az új szabályozás bevezetését számtalan kritika és tiltakozás előzte meg a fővárosban; az AEA nevű autósszervezet például bírósághoz fordult, mivel szerintük autósok százezreinek sérülnek súlyosan a jogai. A keresetet a bíróság elutasította.
  

 Több bírósági beadvány vár még döntésre, köztük a konzervatív Néppárt (PP) madridi önkormányzati frakciójának keresete is. Véleményük szerint a projekt „rögtönzött és hanyag”, bevezetését a közelgő önkormányzati választások indokolták.