Különleges CT-szériával búcsúzik a modelltől a Lexus

A CT 200h már 11 éve része a márka modellkínálatának, a japán prémiumgyártó most egy egyedi megjelenésű különkiadással búcsúzik tőle.

2009-ben, a Frankfurti Autószalonon nagy feltűnést keltett az aranyszínű Lexus LF-Ch tanulmányautó, amellyel a Lexus jelezte, hogy be kíván lépni az alsó-középkategóriába egy ötajtós, ferdehátú prémiumautóval. Másfél évvel később, 2011 januárjában már el is kezdődött a gyártása a CT 200h névre keresztelt szériaváltozatnak, amely az első öntöltő, full hibrid hajtásláncú autó volt a C-szegmensben.

Műszakilag a szintén hibrid Prius-hajtáslánccal rendelkező, első generációs Toyota Auris HSD-re épült, de a Lexus sok helyen finomított a technikán a vezetési élmény és a komfort fokozása érdekében. Hátulra például a csatolt lengőkarok helyett igényesebb, kettős keresztlengőkaros felfüggesztések kerültek (az Aurisok közül csak a 2,2 literes dízel csúcsmodellt szerelték ilyennel), új rugókat, lengéscsillapítókat és a kanyarstabilizátorokat is kifejlesztettek a CT számára, és közvetlenebbre vették a kormányzását. Még az üléspozíció is sportosabb volt, a jobb oldaltartású első üléseket jóval mélyebbre lehetett engedni, mint a Toyotában.

Világújdonság volt az aktív toronymerevítő a kompakt autók között: az első rugótornyokat és a hátsó futómű-segédkeret két oldalát egy-egy különleges, túlnyomásos lengéscsillapítóval kötötték össze, amelyek elnyelték a nemkívánatos rezgéseket, nem továbbították azokat a karosszéria felé, ugyanakkor a nagyobb erőhatások érkezésekor merevítőként is funkcionálnak, így javították a kompakt Lexus menettulajdonságait és kormányzásának pontosságát. Sport üzemmódban nem csak a gázpedál karakterisztikája változott meg, mint az Aurisban, hanem a kormányzás rásegítése is csökkent, több sodródást engedett a menetstabilizáló elektronika, és a hibrid hajtásrendszer is több elektromos rásegítést adott a benzinmotornak. Továbbá a műszerfal háttérvilágítása pirosra váltott, az energiafelhasználást mutató, vetített óra pedig fordulatszámmérővé változott.

A 2014-es modellfrissítésnél a külső dizájnt újratervezték, a CT kapta meg először a jellegzetes, orsó alakú hűtőmaszkot, amely azóta már minden Lexuson ott díszeleg, és a márka formanyelvének legfontosabb része lett. Ezen túlmenően a karosszéria merevségét is megnövelték a fokozott komfort, zajszigetelés és az agilis vezethetőség érdekében. 2017-ben hálóra emlékeztető rácsformával egészítették ki az orsós maszkot, és alapfelszereltséggé tették a Lexus Safety System+ csomagot, amely sokféle vezetéstámogató rendszert tartalmazott.

11 év alatt eddig összesen 380 ezer példányt adott el a Lexus a CT-ből a világ 65 országában. Az amerikai piacról 2017-ben, az európairól 2020-ban, az ausztrálról 2021-ben vonták ki a modellt, de Japánban még mindig kapható, igaz, már nem sokáig. Idén októberben áll majd le a gyártás, de búcsúajándékként a Lexus még készített egy speciális “Cherished Touring” kiadást a típusból.

Műszakilag ezúttal nem nyúltak az autóhoz (maradt a 136 lóerős, 1,8 literes öntöltő hibrid hajtás), a változások csak a megjelenést és a felszereltséget érintik. A többi változattól elsősorban a matt ezüst ködlámpafészkek, hátsó lökhárítóbetétek és hűtőrácskeret, valamint a Sonic Titanium fantázianevű egyedi tetőszín különbözteti meg a búcsúszériát. Belül exkluzív, fekete-karmazsinvörös bőrkárpitozást és a valódi bőrrel bevont kormányon, műszerfali árnyékolón, könyöklőn és térdtámaszon szintén karmazsinvörös, kontrasztos varrásokat kapott a CT. Gazdagabb lett a felszereltség is, alapáron járnak az elektromosan állítható és behajtható, fűthető külső tükrök, az automatikus ablaktörlő, a fűthető ülések és fűthető kormánykerék is.

A Cherished Touring csomaggal szerelt CT 200h alapára 4.223.000 japán jen, ami 11,8 millió forintnak felel meg. Ez 354 ezer jennel, azaz körülbelül egymillió forinttal magasabb, mint az alapváltozaté.

Fotók: CarsCoops