Különleges feladat volt a Yaris GRMN gyártása
Hihetetlen pozitív visszajelzés fogadta a nagyközönség és a szakmai fórumok részéről is a hírt, amikor a Toyota amikor bejelentette vadonatúj sportmodellje, Rally Világbajnokság (WRC) futamain remekelő Toyota Yaris WRC által inspirált limitált szériás Yaris GRMN gyártását. A kompakt, 212 lóerős izomautóból mindössze 400 darab kerül forgalomba egész Európában, ebből 3 darab érkezik Magyarországra. A nagy várakozások övezte sportautót Franciaországban, a Toyota Valenciennes üzemében építik: itt készül az összes, európai piacra készített Yaris GRMN és japán testvérmodellje, a Vitz GRMN is. Ez az első alkalom, hogy a Toyota franciaországi összeszerelő üzeme beilleszt egy limitált szériás gyártást a standard modell sorozatgyártásába, méghozzá ugyanazon a szerelősoron. Szükséges volt új eljárások kifejlesztésére is a Yaris GRMN-hez szükséges különleges alkatrészek beépítésére, ezt a munkát egy 20 fős, különleges képzést kapott csapat végezte.
A nagy várakozások övezte, limtált szériás, mindössze 400 példányban megépítésre kerülő Yaris GRMN kizárólag egy helyen, a Toyota Motor Manufacturing France gyárában, a Valenciennes üzemben készül. A rendkívüli sportautó hagyományokra visszatekintő Toyota sikeresen illesztette be egy különleges, kis szériás modell gyártását a sorozatgyártásra kialakított környezetbe, így a Yaris GRMN ugyanazon a szerelőszalagon készül, mint a standard Yaris.
A gyártás szempontjából Valenciennes volt a logikus választás, mivel ez az egyetlen üzem a világon, ahol a Yaris GRMN alapját képező háromajtós Yaris készül. Ugyanakkor az új modell összeszerelése jelentős változtatásokat igényelt, hiszen meg kellett oldani, hogy a különleges részegységeket – például az 1,8 literes kompresszoros motort – úgy építhessék be, hogy az ne zavarja meg az üzem három műszakos munkarendjét. A Yaris GRMN összeszerelésére egy specialistákból összeállított csapatot jelöltek ki. Mivel nem lett volna praktikus az üzem minden munkatársát kiképezni a mindössze 600 darab autó legyártásához (400 Yaris GRMN készül az európai piacra, és 200 Vitz GRMN a japán vásárlók számára), inkább a gyár legtapasztaltabb szerelőinek szaktudására támaszkodtak. A Yaris GRMN összeállításához szükséges munkafolyamatokat egy 20 szerelőből álló csapat tagjai tanulták meg, akik a gyár különböző részlegeiben dolgoznak, például a hegesztő-, a fényező-, a műanyagfeldolgozó- vagy az összeszerelő üzemben. A Yaris GRMN gyártása az egyik nappali műszakban történik, és ekkor is mindössze hét autó készül el naponta.
A motor beépítése
A csapat egyik legnehezebb feladata a megszokottnál nagyobb, 1,8 literes kompresszoros motor beépítése a Yaris viszonylag kicsi gépházába. Ha ezt nem sikerült volna megoldani, akkor az autó nem készülhetne ugyanazon a szerelőszalagon, mint a standard Yaris – ez pedig komoly következményekkel járt volna az egész projekt sikerére nézve. A Valenciennes üzemben egy prototípust is összeállítottak, hogy kiderüljön: a meglévő szerszámok közül melyek lesznek használhatók a GRMN-változathoz, és hogy a motor befér-e úgy az autóba, hogy a művelet közben a blokk és a karosszéria közt megmaradjon az előírt 20 mm-es távolság.
Guillaume Caron projektvezető így emlékszik vissza erre: “Az előírt távolság sok helyen megvolt, de akadt néhány pont, ahol a két elem összeért, ezért a tervezők módosították a motor bizonyos részeit, mi pedig nekiláttunk a felszerelés átalakításának, hogy még pontosabban illeszthessük be a blokkot a helyére; végül rájöttünk, hogy a kábelköteg ideiglenes áthelyezésével elég helyünk lenne. Ez elég komoly kihívást jelentett a tervezőknek, akik végül virtuális tervezőeszközöket is bevetettek, sőt néhány 3D-nyomtatóval készített alkatrész-másolatot is felhasználtak, hogy megtalálják a tökéletes megoldást.”
Minőségellenőrzés
Az már a projekt kezdetétől világos volt, hogy a Yaris GRMN csakis kifogástalan minőségű lehet – még akkor is, ha ebből a változatból sokkal kevesebb készül, mint a többi Toyota-modellből.
A TMMF specifikus minőségellenőrzési módszereket dolgozott ki a Yaris GRMN különleges alkatrészeihez; a szokásosnál több hegesztési ponthoz, a fékrendszerhez, a karosszéria megerősítéseihez, az ülésekhez és a karosszéria matricázásának precíziós felhelyezéséhez. A fényező üzemben egy új eljárást kellett kifejleszteni a kontrasztos fekete tető festéséhez, mivel ez más jellegű, mint a többi Yaris-modellhez kínált kéttónusú fényezés. Az összeszerelési folyamat végén következő utolsó átvizsgálásnál is figyelembe kellett venni a Yaris GRMN különleges teljesítményét, ezért itt minden jármű esetében egy intenzív dinamikus tesztet iktattak be, ahol ellenőrizhették a motor teljesítményét, a futómű kifogástalan működését és a fékteljesítményt. A projekt komoly büszkeséggel tölti el a TMMF dolgozóit.
“A projekten dolgozó csapat tagjai nagyon büszkék voltak rá, hogy éppen őket kérték fel a munkára, és mindent megtettek a sikerért. Mindez izgalmas lehetőség volt számunkra, hogy új munkamódszereket fedezzünk fel, és hogy gyakoroljuk a problémák megoldását. Ez a büszkeség átragadt az üzem összes dolgozójára, akiket mindvégig nagyon érdekelt a Yaris GRMN, és az, hogy mit jelent ez az autó a Toyota számára. Az is örömet okozott nekik, hogy most készül el az első autó, amit a TMMF a japán piacra, a Toyota hazájába exportál.” – árulja el Guillaume Caron.