Látni és látszani – ennyi minden kell hozzá
„Úgy közlekedj, mintha a számodra legfontosabbak lennének körülötted!” Ezzel a szlogennel hirdette meg idei közlekedésbiztonsági szemléletformáló programját az Autós Nagykoalíció. Minden évszaknak megvannak a közlekedési sajátosságai. Az ősz beköszöntével már érezhetően rövidülnek a nappalok, egyre többet vezetünk sötétben, vagy rossz látási viszonyok között. Az Autós Nagykoalíció nem várja meg a teljes sötétséget, már most felvilágosít látni és látszani témában.
Már az autók megjelenése előtt is kivilágították petróleumlámpákkal az utakon közlekedő szekereket, kocsikat. Később jött az elektromos világítás, ami mára a LED-es intelligens világításig fejlődött. Mindegy, hogy autónkon, kerékpárunkon, egyéb járműveinken milyen lámpa van, a fő, hogy az megfelelően működjék.
Látni!
Járműveink világítása, a fényszórók, helyzet- és irányjelzők műszaki állapota kiemelt figyelmet érdemel az időszakos és a napi karbantartások során. Az első és legfontosabb szempont, hogy a világítóberendezés működőképes legyen. Sokan egyszerűen nem figyelnek oda rá, kiégett izzókkal, vagy egyéb hibák miatt nem működő lámpákkal közlekednek. A meghibásodásra a legtöbb autó műszerfali jelzésekkel, üzenetekkel hívja fel a figyelmet, sok esetben még azt is kiírja a kijelzőre, hogy melyik lámpával van probléma.
Ha a világítás működik, még nem biztos, hogy elegendő fényt derít az előttünk lévő tárgyakra. Nagyon fontos ezért, hogy a fényszórók beállítását ne csak a műszaki vizsga közeledtével ellenőrizzük. Érdemes a szervizlátogatások alkalmával kérni egy ellenőrzést, ami tényleg csak néhány percet vesz igénybe, cserébe nem csak a megfelelő irányba fog világítani a lámpánk, de másokat sem vakítunk el vele az úton.
Az autógyárak az utóbbi 20 évben előszeretettel alkalmaztak műanyag lámpaburákat a járművekben. Ez a kialakítás, bár olcsó, hosszabb használat után a rendszeres mosás, a nap UV sugarai és az utazás közben a lámpabúrát ért sérülések (például kőfelverődések) miatt sokat veszíthet átlátszóságából, a lámpák karcosak lesznek és mattulnak. Ez nemcsak esztétikai probléma, hanem jelentősen csökkenti a világítás minőségét is, érdemes tehát erre szakosodott műhelyben a lámpák külső felületét felpolíroztatni.
A kőfelverődés sajnos a szélvédőnket sem kíméli. Nem minden felpattanó kavics okoz komolyabb sérülést, van, amelyik épp csak egy kis ponton karcolja meg az üveg felületét. Sok kicsi azonban sokra megy, és egy idő után a milliónyi kis sérülés jelentősen rontja a járműből való kilátást. Ha eljött az ideje, érdemes lehet lecserélni a szélvédőt is.
Végül, de nem utolsó sorban ellenőrizni kell az ablaktörlők állapotát, mert az elöregedő gumirészek nem képesek tisztára varázsolni a szélvédőnket. Ezen kívül fontos, hogy a megfelelő minőségű és mennyiségű ablakmosó folyadék legyen az autóban.
Látszani!
A láthatóságot is alapvetően meghatározza, hogy működnek-e az autó lámpái. Itt is fontos szerep jut a lámpák tisztaságának. De közlekedni nem csak autóval szoktunk. Akkor is érdemes fényvisszaverő anyagú ruhát, láthatósági mellényt, vagy más kiegészítőket (láthatósági karpánt, fényvisszaverő prizma vagy matrica) viselni, ha két keréken vagy gyalog indulunk útnak. A kerékpárosok gondoskodjanak a lámpákba való pótelemről, vagy töltsék fel a lámpák akkumulátorát.
Fontos lehet és egy büntetést is elkerülhetünk vele: ködfényszórót csak akkor használhatunk, ha ezt az időjárási körülmények indokolttá teszik. Ha nincs köd, sűrű hóesés, porfelhő vagy heves esőzés, akkor tilos ködfényszórót használni, mert az elvakíthat másokat.
Jó utat és balesetmentes közlekedést kívánunk!