Látványos GR SPORT kivitellel gazdagodott a világ kedvenc SUV-ja (3.)
High tech plug-in hibrid elektromos meghajtás
A Toyota az eddigi legerősebb RAV4-et hozta létre a plug-in hibrid rendszer bemutatásával, amelynek maximális teljesítménye 306 lóerő (225 kW). Ez a kiemelkedő erő 6,0 másodperc alatt képes álló helyzetből 100 km/órás tempóra gyorsítani az autót. A nyers sebességtől eltekintve a hajtásláncot a vezethetőségre tervezték, 60 km/óránál 50 százalékkal nagyobb teljesítmény áll rendelkezésre. A teljesítmény és a gyorsulás még akkor is egy 2,0 literes benzines modellhez hasonlítható, ha a rendszer tisztán elektromos EV üzemmódban működik. Hatékonyságát úgy maximalizálja, hogy a rendszer alaphelyzetben EV üzemmódban fut, majd a lítium-ion akkumulátor lemerülésekor öntöltő hibrid beállításra vált. Teljes feltöltéssel a RAV4 Plug-in Hybrid GR SPORT akár 75 kilométert is megtehet (WLTP kombinált ciklus), és akár 135 km/órás sebességet is elérhet tisztán elektromosan.
Intelligens, elektromos összkerékhajtás
A RAV4 GR SPORT modellek az alapfelszereltség részeként intelligens, elektromos összkerékhajtással – AWD-i rendszerrel – vannak felszerelve. Ez jobb üzemanyag-fogyasztást biztosít városi vezetés közben, csendesebb működést nagy sebességnél és jobb tapadást csúszós körülmények között. Kompaktabb és kisebb a tömege is a mechanikus AWD rendszerekkel összehasonlítva, így az üzemanyag-fogyasztás, valamint az utastér és a csomagtér helykínálata sem csorbul. Az AWD-i hatékonyan generál hajtási nyomatékot a jármű hibrid rendszeréből és egy további elektromotorból a hátsó tengelyen. Ez a formátum csökkenti az energiaveszteséget, súlyt takarít meg és optimalizálja az összkerékhajtás teljesítményét különböző vezetési körülmények között. A Toyota technológiája több nyomatékot juttat a hátsó kerekekre, maximum 1300 Nm-ig – ami megegyezik vagy meghaladja a mechanikus rendszerrel elért általános nyomatékot, és biztosabb teljesítményt ad a RAV4-nek, például laza, csúszós felületeken való elinduláskor. Az első/hátsó hajtás nyomatékmegosztása 100:0 és 20:80 között változhat, a vezetési körülményektől függően. Az arányt automatikusan optimalizálja a rendszer, hogy jobb kezelhetőséget, stabilitást és terepképességeket biztosítson. A vezető különösen a kanyarokban, csúszós körülmények között fogja észrevenni a pontosabb vonalkövetést.
AWD Integrated Management
Az összkerékhajtás teljesítményét tovább javítja az AWD Integrated Management (AIM), amely a RAV4 kategóriájában egyedülálló funkciónak számít. Ez automatikusan beállítja a jármű különböző rendszereit – kormányrásegítést, fék- és gázpedált, váltási programot és nyomatékelosztást – a kiválasztott vezetési módnak megfelelően, amelyek a NORMAL, az ECO és a SPORT. SPORT módban az AIM módosítja a kormányrásegítést, a gázpedállal összefüggésben lévő váltóbeállítást és a hajtási nyomatékelosztást a jobb közúti teljesítmény érdekében.
„Menekülési” képesség Trail üzemmóddal
A RAV4 történetében először a jelenlegi generációban bemutatott, és így a RAV4 GR SPORT modellben is megtalálható az automatikus korlátozottan önzáró differenciálmű vezérlés, azaz a Trail üzemmód. Ez biztosítja a lehető legjobb tapadást és irányíthatóságot csúszós felületeken, és a kihívást jelentő terepviszonyok leküzdésében is értékes segítséget nyújthat. Ez csökkenti annak a kockázatát, hogy a jármű megakadjon, ha egy hajtott kerék nagyon egyenetlen terepen elveszti a kapcsolatot a talajjal. Ebben a helyzetben a vezető bekapcsolhatja a Trail módot a középkonzolon lévő gombbal, lefékezve a szabadon forgó kereket, hogy a nyomatékot a földdel kapcsolatban álló kerékre irányítsa. A gázpedál és a sebességváltó kapcsolási programja is úgy lett kialakítva, hogy segítse a vezetőt a jármű mozgásban tartásában.
Fejlett biztonsági és vezetéstámogató asszisztensek
Az új GR SPORT a Toyota T-Mate biztonsági és vezetéstámogató funkcióinak továbbfejlesztett változataival van felszerelve, amelyeket a 2023-as modellpaletta egésze megkapott. Ez olyan kiegészítő funkciókat is tartalmaz, amelyek figyelmeztethetik a vezetőt, és segítenek elkerülni a közúti balesetek szélesebb körét. A Toyota Safety Sense ütközést megelőző biztonsági rendszere (PCS) kereszteződéstámogatást kap, amely segíthet a biztonságosabb kanyarodásban a csomópontoknál. Mind a hibrid, mind a plug-in hibrid modellek esetében ez a rendszer észleli, ha az autó keresztezni készül a szembejövő forgalom útját, és ha gyalogosok keresztezik az utat, amely irányba a jármű halad. Erre természetesen figyelmezteti a vezetőt, és szükség esetén a fékeket is aktiválni tudja az ütközés elkerülése érdekében. A vészhelyzeti kormányasszisztens (ESA) is újonnan került be a modellbe. Ez segít a vezetőnek elkerülni az útra lépő gyalogost, miközben az autót a forgalmi sávon belül tartja. A plug-in modellben az ESA ezenkívül képes észlelni és reagálni a kerékpárosra vagy az álló, illetve elöl haladó járműre is. A RAV4 Plug-in Hybrid esetében a rendszer a kerékpárokat és a parkoló járműveket is felismeri és reagál rájuk. A RAV4 Plug-in Hybrid PCS rendszere nappali fényviszonyok között képes észlelni a szembejövő járműveket az autó forgalmi sávjában, és csökkenti a frontális ütközés kockázatát.