Lázár és haverjai több tízmilliárd forintos kartellezésben mutyizták a vasúti fejlesztések közbeszerzéseit
Tiltott módon összejátszott több cég egy több tízmilliárd forintos Debrecen környéki vasúti fejlesztés közbeszerzésekor, az összehangolt kartellezés során szinte mindent egyeztettek egymással az érintett vállalkozások – közölte a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) pénteken az MTI-vel.
A közlemény szerint a kartellt koordináló Homlok-csoport két vállalkozására 1,2 milliárd forint bírságot szabtak ki.
A cégek megpróbálták akadályozni a GVH eljárását, képviselőik a meghirdetett tárgyaláson sem vettek részt, ezért további 25 millió forint eljárási bírságot is meg kell fizetniük.
Az eljárást a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által kiírt Debrecen környéki vasúti fejlesztés közbeszerzési tenderével kapcsolatban hivatalból indította a GVH.
A hatóság azt gyanította, hogy a közbeszerzési eljárás során bizonyos vállalkozások jogsértő egyeztetéseket folytattak az ajánlati árak, illetve a nyertes meghatározása érdekében.
A GVH az érintett vállalkozásoknál előzetes bejelentés nélküli helyszíni kutatásokat, rajtaütéseket tartott, és ezek során olyan bizonyítékokat szerzett be, melyek egyértelműen igazolták a kartellgyanút.
A GVH feltárta: a közbeszerzési eljárásban az egy vállalkozáscsoportba (Homlok-csoport) tartozó Homlok Kft. és Homlok Zrt., illetve az Inter Mobility Kft. összejátszott abból a célból, hogy segítse a Homlok Kft.-t a tender elnyerésében.
A vállalkozások megállapodtak abban, hogy egymásra tekintettel olyan ajánlatot adnak, hogy közülük kerüljön ki a nyertes ajánlattevő.
A megállapodás alapján az érintett cégek már ajánlattétel előtt egyeztették egymással az ajánlati árszintjeiket, illetve a pályázati anyagokat mindkét (elvileg versenytársként induló) vállalkozás részére a Homlok-csoport közvetlen irányítása alatt álló közbeszerzési tanácsadó cég készítette el.
A beadott költségvetéseket is a Homlok munkavállalója készítette. A közbeszerzési eljárás során az ajánlattételt követően is fennmaradt a szoros együttműködés a cégek között – írták.
Az ügy másik érintettje, az Inter Mobility Kft. – amelynek jóval alacsonyabb volt az előző évi nettó árbevétele – az eljárás során együttműködött a GVH-val: a cég engedékenységi kérelmet nyújtott be, melyet a GVH Versenytanácsa elfogadott, illetve egyezségi eljárásban vett részt, továbbá megfelelési program bevezetését vállalta.
Mindezek eredményeképpen a GVH Versenytanácsa jelentősen csökkentette a cégre kiszabható bírságösszeget, így annak 30 millió forint bírságot kell befizetnie. Ez jól mutatja, hogy az eljárás alá vont cégeknek megéri együttműködni a GVH-val
– írták.
Jelezték: a GVH több kartellt is feltárt az elmúlt években, példaként 2023-ban a dunai hajós cégek, illetve az útfestéssel és közúti táblázással foglalkozó cégek közötti kartelleket, vagy 2024-ben az útszóró sót forgalmazó vállalkozások között feltárt kartellt említették.