LBX menetdinamika

  • Az LBX vonzerejének középpontjában a kiváló vezetési élmény áll
  • Az autó alaptulajdonságainak megerősítésére összpontosít az elektronikus rendszerek alkalmazása helyett
  • A Lexus először használja a GA-B globális kisautó platformot, a dinamizmus fokozására irányuló célzott módosításokkal
  • Kategóriájában az első autó, amely a stabilitásvezérlést alkalmazza.
  • Kiterjedt intézkedések a zaj és a rezgés csökkentésére és szabályozására

Exkluzív autós, motoros és közlekedési podcastok a Begurulva (spotify + youtube) és a podCARs (spotify + youtube) csatornáinkon!
Hallgass ránk!

Az LBX fejlesztése során a vezetési élmény állt a középpontban. A Lexus célja az volt, hogy a Lexus Driving Signature filozófiát egy kisautó képében valósítsa meg, olyan járművet tervezve, amely a vezetőnek mindig magabiztosságot, kényelmet és irányítást biztosít. A gyors, kiszámítható kormányzás, fékteljesítmény és gázreakciók, valamint a stabil vezethetőség minden körülmények között természetes kommunikációt és állandó kapcsolatot teremt a vezető és az autó között.

Kunihiko Endo főmérnök a következőképpen magyarázta: „Olyan dinamikus vezetés elérésén dolgoztunk, amely maximálisan kihasználja az LBX kis méretének és könnyű súlyának előnyeit, miközben minden eddiginél jobban összpontosítottunk az autó alapvető tulajdonságainak csiszolására, anélkül, hogy az elektronikus vezérlésre támaszkodnánk.”

Ez olyan intézkedéseket jelentett, mint a súlypont alacsonyabbra helyezése, a nyomtáv kiszélesítése a tehetetlenség javítása érdekében, a karosszéria merevebbé tétele, a tömeg csökkentése, a nagyobb, szélesebb gumiabroncsok használata és a felfüggesztés hangolása. Mindezek együttesen biztosítják, hogy az autó a vezető szándékainak megfelelően, közvetlenül és érzékenyen viselkedjen.

Felépítés: az első Lexus, amely a GA-B globális architektúrájú platformot használja.

Ez az első Lexus, amely a kompakt autók számára készült GA-B platformra épül. Ezt azonban alapvetően átdolgozták, hogy segítse a Lexus Driving Signature megvalósítását.

A megnövelt tengelytáv, a rövid túlnyúlások és a széles nyomtáv együttesen nagyobb stabilitást és jobb kezelhetőséget eredményeznek, amelyeknek köszönhetően az autó vezetése olyan, mintha egy normál ötajtós vagy szedán lenne. A nagyobb kerekek és gumiabroncsok használata növeli a gumiabroncsok érintkezési felületét az útfelülettel, ami hozzájárul a stabilitáshoz és a magabiztos irányíthatósághoz.

A platform alacsony súlypontot biztosít az LBX-nek, és a Lexus alacsony, 285 milliméteres csípőpontot biztosított, hogy a vezető a kormánynál olyan pozíciót foglaljon el, amely inkább hasonlít egy szedánra, mint egy SUV-ra – inkább nyújtott lábakkal üljön, mint felegyenesedve.

Erős karosszériaszerkezet

A karosszéria merevsége egy másik kulcsfontosságú elem a Lexus Driving Signature magabiztosságának, kényelmének és irányításának elérésében.

A felső karosszériát szerkezeti ragasztóanyaggal és számos, rövid osztású hegesztési ponttal erősítették meg, különösen a hátsó ajtónyílás körül. A megerősítések javítják a torziós merevséget, míg a könnyű alkatrészek, például az alumínium motorháztető és a kerékjárati ívek, a lengőkarok és az ajtók alsó részei esetében alkalmazott öntött műgyanta segít fenntartani az alacsony súlypontot, és hozzájárul az üzemanyag-hatékonysághoz. A középső oszlopok és a lökhárító megerősítései könnyű, mégis erős, melegen sajtolt acélból készültek. A tetőmegerősítések elhelyezése vékonyabb tetőlemez alkalmazását teszi lehetővé, ami további súlymegtakarítást eredményez.

A padlólemezt eközben lézercsavaros hegesztéssel és erős ragasztóval erősítettók meg. Az alváz alatti megerősítések elhelyezése a rezgések csökkentésével is jár, ami kényelmesebb vezetést tesz lehetővé.

Platform és felfüggesztés

A felfüggesztést a kormányzási reakció és a kanyarképességek javítása érdekében tervezték. Aprólékos módosításokat hajtottak végre a merevség és a lengőkarok oldalirányú erőhatásokra való reagálásának javítása érdekében.

Elöl új MacPherson rugóstag típusú kialakítást kapott a futómű, amely merev és könnyű, hogy közvetlen kezelhetőséget és kiváló vezethetőséget biztosítson. Hátul az elsőkerék-meghajtású LBX esetében csatolt lengőkaros, az összkerékhajtású modellnél pedig kettős keresztlengőkaros elrendezés található az E-Four rendszerhez igazodó lengőkarokkal.

Aerodinamika

Az új, egységes orsó forma és a Resolute Look elülső kialakítás segít javítani az LBX légellenállási együtthatóját, csökkentve az első légellenállást és irányítva a levegő áramlását az első lökhárítótól lefelé a jármű oldalain.

Az autó feletti légáramlást olyan részletekkel optimalizálták, mint a süllyesztett oldalsó díszlécek, az első lökhárító sarkainak és a hátsó lökhárító oldalainak precíz profilozása, valamint a lengőkarokon elhelyezett uszonyformák. A tető kontúrja, a hátsó légterelő és a hátsó fényszórók kialakítása szintén szerepet játszik az LBX aerodinamikai hatékonyságában és 0,34-es Cd értékében.

Vezetési pozíció

Az alacsonyabb csípőpont mellett a Lexus a vezetési pozíció minden aspektusát figyelembe vette, hogy elősegítse az autóval való kapcsolat javítását, amely a Lexus Driving Signature kulcseleme.

Az új, három küllős kormánykerék közelebb került a vezetőhöz, és meredekebb szögben áll, míg a vezető kilátását a motorháztető formája és a karcsú első oszlopok javítják, így a jármű sarkai jól érzékelhetők, és manőverezéskor, valamint kanyarodáskor csökken a bal és jobb oldali holtterek mérete.

Az ülések kialakítását is gondosan átgondolták, laposabb háttámlával, valamint olyan párnázással és hosszal, amely segít a vezetőnek jobban ráérezni az autó viselkedésére.

Zaj- és rezgéscsillapítás

Lehet, hogy az LBX kisautó, de a Lexus jelentős erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy olyan csendes, nyugodt utastér-környezetet teremtsen, amelyet az ügyfelek egy nagyobb prémiummodelltől várnak el.

A zaj- és rezgéscsillapítást célzó intézkedések különös figyelmet fordítanak az ajtókra. Csukódási hangjukat úgy alakították ki, hogy megnyugtató minőséget közvetítsenek, a panelek belsejében lévő csillapítólemezek, a szerviznyílások lefedése és az ajtókárpitok körüli tömítőanyag alkalmazása révén.

A tetőn nagy csillapítású masztixot használnak az menetzajok átvitelének ellensúlyozására, és egy kiterjedt tetőhangtompító segít fenntartani az utastér csendjét, csökkentve például az esőzés által keltett zajt.

A motorháztető teljes nyílása köré tömítés kerül, amely elnyomja a légáramlás turbulenciája által okozott zajt. A motorzajok a kiegyensúlyozó tengelynek köszönhetően csökkennek, míg a padlólemezen magas csillapítási képességű ragasztóanyag és csökkentett hézagok találhatók az alkatrészek között. A magasabb kategóriájú modelleknél mind a szélvédő, mind az első oldalablakok esetében akusztikus üveget használnak, míg az utastér stratégiai pontjain béléseket, szigetelőanyagokat, habot és egyéb zajelnyelő anyagokat alkalmaznak.

Stabilitásvezérlés

Ez az első jármű a kategóriájában, amely stabilitásvezérlést kapott. Ez biztosítja az első és a hátsó fékerő automatikus kiegyensúlyozását, hogy fékezéskor elnyomja a billenést, és kanyarodáskor csökkentse az oldaldőlést. Az autó stabilitásának megőrzése mellett a rezgéseket is kiszűri, így segít fenntartani az utazás kényelmét.

A rendszer független első és hátsó nyomásszabályozókat használ, hogy a vezető fékpedálhasználatának és a felfüggesztés függőleges mozgásának megfelelően állítsa be a fékerő elosztását. A kezdeti fékezés során a jármű válaszul megbillen, így könnyen érezhető, hogy az autó hogyan lassul. Amikor a vezető nagyobb nyomást gyakorol a fékpedálra, több fékerő irányul hátra, így a hátsó kerekek felemelkedése csökken, és a jármű karosszériája lesüllyed. A csökkentett billenésnek köszönhetően a vezető magabiztossága nő a fékezés egyenletességével és azzal a megnyugtató érzéssel, hogy a gumiabroncsok még erős fékezéskor is biztonságosan érintkeznek a talajjal.

Az LBX elektronikusan vezérelt, igény szerinti nyomást biztosító fékrendszert használ, nagyteljesítményű szivattyúmotorral, amely könnyű kezelhetőséget és természetes fékezési érzetet biztosít. Elöl belső hűtésű, hátul pedig tömör tárcsafékek vannak felszerelve.

Kormányzás

Az elektronikus szervokormányt a dinamikus, kifinomult érzetre hangolták. A szerkezet köztes tengellyel rendelkezik, amelynek tágulási/összehúzódási löketmechanizmusa segít elnyelni a rezgéseket.

A vezető tengelyirányban 50, magasságában pedig 40 milliméteres skálán tudja állítani manuálisan a kormánykereket.

Első randevú a Lexus LBX-szel