Le Maestro és a Puma Hybrid WRC győzelme Monte Carloban
Sébastien Loeb és Isabelle Galmiche az M-Sport Ford World Rally Team színeiben hatalmas győzelmet aratott a Monte Carlo Rally utolsó szakaszán.
A Ford és az M-Sport közös csapata, mely múlt héten ünnepelte fennállásának 25. évfordulóját, álomba illő dupla dobogós győzelemmel indította a 2022-es WRC szereplését. A vadonatúj Ford Puma Hybrid Rally1 versenyautók bemutatkozója nem is sikerülhetett volna jobban, hisz Loeb és Galmiche győzelme mellett a Craig Breen, Paul Nagle páros a harmadik helyen végzett összetettben.
Begurulva – Autó- és kütyümustra
Összesen hat szakaszgyőzelemmel, melyből négyet rendkívül szoros versenyben szerzett, Loeb visszatérése a Puma WRC volánja mögött káprázatos volt az első perctől az utolsóig.
Loeb, aki a vasárnapi futamot még 21.5 másodperces hátrányból várta Ogier mögött, rögtön a nyitó szakaszon 1.1 másodpercet faragott ebből a hátrányból. Bár Ogier vissza tudott vágni a második szakaszon és 4.6 másodperccel növelte előnyét, a később az SS16-on elszenvedett defekt miatt Loeb előnye 9.5 másodpercre nőtt a végső szakasz előtt. Loeb, Le Maestro megőrizve hidegvérét, és ismét megcsillantva tehetségét az utolsó szakaszon megszerezte az első hybrid autós győzelmét.
A navigátor Isabelle Galmiche számára ez volt az első WRC esemény Loeb oldalán, és ezzel a briliáns győzelemmel ő lett az első női navigátor, aki az elmúlt 25 évben nyerni tudott a WRC történetében.
Az M-Sport Ford World Rally Team jelenleg vezeti a gyártói ranglistát, Ford Puma Hybrid Rally1 versenyautói pedig dominálták a monte carlo-i versenyt, hisz a Loeb-Galmiche páros győzelme és Breen–Nagle harmadik helye mellett a Gus Greensmith- Jonas Andersson páros az ötödik helyen zárta az eseményt.
Greensmith teljesítményét egy defekt és némi technikai probléma árnyékolta be, melyek miatt értékes másodperceket veszített vasárnap, de a fiatal britnek sikerült visszaküzdenie magát az utolsó szakaszra. Greensmith nagy pillanata kétségkívül a pénteki SS7 szakasz volt, ahol 1.5 másodpercet hozott Neuville-n, és megszerezte a csapat 5. szakaszgyőzelmét azon a napon.
Adrien Fourmaux-nak sajnos nem alakult ilyen szerencsésen a hétvége, hisz az SS3 szakaszon péntek reggel elszenvedett balesete beárnyékolta későbbi szereplését.
Sébastien Loeb, a versenyt értékelve így nyilatkozott: “Igazán boldog vagyok. Nem vártam túl sokat. Mikor megérkeztem, nem igazán tudtam, mire számíthatok. A célom az volt, hogy megtaláljam a jó ütemet, és tartani tudjam a ritmust az élenhaladókkal. A végeredmény minden várakozásomat felülmúlta!”
“Tíz éve volt az utolsó bajnoki győzelmem, azóta nem túl sok rally futamon indultam. Az, hogy még mindig a topon vagyok, és így tudok versenyezni, boldogsággal tölt el. Természetesen Isabell is remekelt a hétvégén. Az új autóról jók voltak a tapasztalataim, rögtön az első teszten, és ez is magabiztossá tett. Köszönöm az egész csapatnak azt a rendkívüli munkát, amit ennek az autónak a felkészítésére fordítottak! „
A Ford első elektromos hajtású versenyautója, az M‑Sport Ford Puma Hybrid Rally1 hibrid rendszere ugyanazon az elven működik, mint a versenygép alapjául szolgáló közúti Puma EcoBoost Hybrid hajtása1. A fékezés és egyenletes haladás közben egyébként veszendőbe menő mozgási energiát az új generációs hibrid hajtáslánc elektromos árammá alakítja, amit a 3,9 kWh kapacitású akkumulátor tárol. Ez az energia arra szolgál, hogy többletteljesítménnyel támogassa az 1,6 literes EcoBoost turbómotor működését; az elektromos rásegítés több alkalommal is három másodpercen át tartó, mintegy 100 kW-ra rúgó teljesítménylöketet jelent.
A kifinomult plug-in hibrid hajtás ugyanakkor arra is alkalmas, hogy az autó károsanyag-kibocsátás nélkül, kizárólag a villanymotor erejével haladjon át a falvakon, városokon, a szervizállomásokon és az egyes versenyszakaszok között. Az akkumulátor a kijelölt szerviz pontokon külső áramforrásról is feltölthető, méghozzá alig 25 perc alatt.
A FIA WRC Rally1 kategória versenyzői a 2022-es évadban már kőolajszármazék-mentes üzemanyagot használnak; a szintetikus és bio alkotóelemekből összeállított hajtóanyag 100 százalékban fenntartható forrásokból származik.
M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 műszaki adatok:
Hajtómű | Belsőégésű motor | Ford 1.6 EcoBoost turbótöltésű, soros négyhengeres benzinmotor |
Max. teljesítmény: 380 LE | ||
Max. forgatónyomaték: 420 Nm | ||
Szűkítő: 36 mm | ||
Akkumulátoros elektromos rendszer | Max. rásegítés: 100 kW | |
Max. energia-visszanyerés: 30 kW | ||
A rásegítés leghosszabb időtartama: 3 másodperc | ||
Max. energiatöbblet gyorsításonként: 250 kJ (a FIA által meghatározva a szakasz hossza és az útburkolat fajtája alapján) | ||
Tömeg: 95 kg | ||
Hűtés: Folyadék- és léghűtés | ||
A benzinmotor és az elektromos rendszer együttes adatai | Max. teljesítmény: > 500 LE | |
Max. forgatónyomaték: > 500 Nm | ||
Erőátvitel | Ötfokozatú szekvenciális manuális sebességváltó | |
50/50 arányú nyomatékmegosztású négykerékhajtás | ||
Elöl és hátul mechanikus, részlegesen önzáró differenciálművek | ||
Zárható középső differenciálmű | ||
Kéttárcsás, szinterezett kuplung | ||
Fékek | Murva: 300 mm-es, léghűtésű féktárcsák | |
Aszfalt: mm-es, léghűtésű féktárcsák | ||
Négydugattyús féknyergek | ||
Teljesítmény | Gyorsulás aszfalton és murván: kb.3,2 másodperc 0-100 km/órára | |
Méretek és tömegek | Legkisebb tömeg: 1260 kg | |
Tengelytávolság: 2600 mm |