• Egyéb

Lendületben a garázspiac

Fellendült a garázsok és gépkocsibeállók piaca a válság óta eltelt időszakban, a jó helyen kialakított parkolóhelyeket gyakorlatilag elkapkodják a vevők, az árak vidéken 1 millió, Budapesten 2 millió forintnál kezdődnek. A garázsok száma Magyarországon a becslések szerint legalább fél millió, és befektetésnek sem utolsók, hiszen 8–14 év alatt megtérülnek.

Pillanatok alatt elkapkodják a jó helyen épített garázsokat és gépkocsi-beállókat, főként Budapest belvárosában hatalmas a kereslet, ami az őszi-téli időszak beköszöntével még tovább erősödik. Az országban legalább fél millió garázs található. A fő típusok: lakótelep peremére épített beton garázssor, új társasházak alatt kialakított teremgarázs, családi házak több beállós, fűtött gépkocsi-tárolója.

Budapesten legalább kétmillió, vidéken egymillió forinttól található zárt parkolóhely. Az új építésű lakásokhoz ennél drágábban, 2–2,5 millióért kínálják, vidéken a legolcsóbb új építésű társasházi mélygarázsokban legalább 1,5 milliót kell fizetni a gépkocsihelyért. A fővárosban vannak helyek, ahol 6-7, vidéken 4–5 milliót is elkérnek. A válság éveihez képest a garázspiac látványosan fellendült, nagy a gépkocsi-beállók iránti kereslet is.

A válság előtt az új építésű társasházakban a garázsok akár 60-70 százaléka is a beruházó nyakán maradt, hiszen aki lakást vett, még ha volt is kerete, inkább fél szobával többet kért, minthogy az autójának vett volna „otthont”. Emiatt aztán a tömegesen megmaradt garázsok hasznosítására cégek szakosodtak: felvásárolták és kiadták az autótárolókat.

Napjainkra megfordult az arány, és a legtöbb helyen nem egyszer már a tervezőasztalon elkelnek a garázsok, még akkor is, ha általában továbbra is ingyenes az állandó lakóhellyel rendelkezők számára a parkolás a közterületen. Talán hihetetlennek tetszik: még a luxusgarázsokra is van vevő.

Budapesten havi 10–35, vidéken 10-20 ezer forintért lehet kiadni a garázsokat. A bérleti évente 120–420 ezer forintra rúghat, tehát a mai árak alapján 8-14,5 éves megtérüléssel lehet számolni, tehát befektetésnek sem rossz. Csakhogy a garázs fenntartásának is vannak költségei, amit nem mindig lehet a bérlőre hárítani; például közös költség sújthatja, havonta akár 3–5 ezer forint is.

A garázsok és beállók a belső városrészekben a legkeresettebbek, különösen ott, ahol eleve nagyon kevés a parkolóhely a közterületen a lakásszámhoz képest. A lakótelepeken az autólopások miatt keresett a saját garázs, ezért is terjedtek el a lezárt, őrzött parkolók. Ahol köztéri kamerák vigyázzák a környéket, ott csökken a kereslet a beállók iránt. A saját garázs sok helyütt nem csupán gépkocsi-, hanem a lakást kiegészítő egyéb tárolóként is szolgál.

(Forrás: Otthon Centrum.)