Letisztultabb, egyszerűbb és következetesebb – Az új Audi-karikák
Az Audi a „Haladás technikája” és az innovatív mobilitás megtestesítője. Ezen ígéreteket, a négy karikának is ki kell fejeznie progresszív dizájnjával. Most alapjaiban dolgozták át a márka modelljeinek jelzésrendszerét. Interjúnkban André Georgi formatervező és Frederik Kalisch márkastratéga fejti ki, mit jelentenek az Audi számára a modelljein megjelenő új karikák.
A négy karika az Audi márka egyik legfontosabb ismertetőjegye. Miért most e változás, mégpedig közvetlenül az autókon?
Frederik Kalisch: Progresszív prémiummárkaként az Audi olyan modern gondolkodású ügyfeleket kíván megszólítani, akik nagyra értékelik a színvonalas dizájnt és a részletek iránti figyelmességet. Napjainkban már lényegében csupán két alapvető irányzat szerint jelennek meg a márkák, illetve alakítják ki termékeiket, pontosan ezen magasfokú igényesség kifejezésének szolgálatában: az egyik a hangosabb és meglehetősen feltűnő, míg a másik a visszafogottabb, egyszerűbb és letisztultabb.
André Georgi: A mi filozófiánkhoz inkább a puritán megközelítés áll közelebb. Hamar felismerhető, hogy az igazán erős márkák mindenekelőtt termékeik alapvető lényegével és diszkréten alkalmazott ismertetőjegyeikkel bizonyulnak meggyőzőnek. Ez mindig is így volt az Audinál, most azonban még következetesebbé vált. Alapfilozófiánk szerint minden részletnek valamiféle értelemmel és céllal kell rendelkeznie. Termékeink tekintetében mindenekelőtt épp a négy karika az, ami minden egyes Audi modell elején és hátulján, semmi mással össze nem téveszthetően megjelenik és amitől Audi az Audi. Azt szeretnénk, ha minőségünk a dizájn és maga a termék révén válna érzékelhetővé. Újszerű, kétdimenziós megjelenésükkel karikáink immár jóval modernebb és grafikusabb hatást keltenek, még ha geometriájuk csaknem teljesen megegyezik a korábbiakéval.
Modern, ám nem a divatot követi – ez az Audi megközelítése. Ugyanakkor a kétdimenziós logók trendje napjainkban egyértelműen felfelé ível. Mekkora szerepet játszik a korszellem a formatervezésben?
Kalisch: Az Audinál 2016-ban, a digitalizáció következményeként jelentek meg a kétdimenziós karikák. Mindenekelőtt amiatt, hogy a média számára is optimálisan ábrázoljuk őket, márpedig három dimenzió megjelenítése a kétdimenziós kijelzőkön aligha felelt volna meg műszaki és esztétikai elvárásainknak. Nem plasztikusan ábrázoltuk tehát a karikákat, hanem kifejezetten grafikus márkaemblémánk született, ami nagy előny, mert két dimenzióban is nagyon jól mutat. Annak érdekében, hogy minden ügyfélkapcsolati ponton egységes márkamegjelenést biztosíthassunk, a formatervezői csapattal közösen kezdeményeztük a modelljeinken megjelenő négy karika áttervezését.
Georgi: Először 2019-ben került szóba kétdimenziós logó használata autóinkon, majd 2020 elején indult be igazán a dolog. Víziónk szerint az imént említett digitális területről járműveinkre is szeretnénk átvinni a vállalati arculatot, amely során a teljes kínálatunkban egységesítjük a modell- és típusjelzéseket. A jövőben a négy karikának mindig és mindenütt ugyanúgy kell megjelennie, legyen szó magazinról, okostelefonról vagy reklámtábláról – az autón és az autóban.
Pontosan mit változtatott a formaterven?
Georgi: Az autóinkon használt márkaemblémánk három részből áll, és következetesen krómmentesen, nagykontrasztú fekete-fehérben jelenik meg. A markáns fehér vonalak egyfajta lebegő hatást keltve mindvégig fekete üvegtestbe ágyazva futnak, ami még erőteljesebb kisugárzással ruházza fel őket. A fehér színnel ily módon optikailag világosítva, sík hatást keltő, kimondottan igényes megjelenés jellemzi a karikákat, amelyek azonban részleteikben továbbra is háromdimenziósak maradnak.
Ez esetben azonban nem csupán a színvilág, hanem az anyag is új. Kifejtené részletesebben?
Georgi: A jelenlegi krómozott karikákat – már csak anyaguk okán is – természetesen kiváló minőség jellemzi, ám abban is biztosak vagyunk, hogy megtaláltuk az „új krómot”: új vállalati arculatunk letisztultsága már az új karikák fekete-fehér színösszeállításán is jól érzékelhető. A karikák körüli vékony fekete szegély harmonikus és igényes összképet alkot, teljesen függetlenül a fényezéstől vagy a hűtőrács színétől. Új karikáinkból szintén választhatnak ügyfeleink fekete változatot, amelyen a fehéret vizuálisan magasfényű fekete hatást keltő sötétszürke váltja fel.
Mostantól az új Audik azonban nemcsak új karikákkal jelennek meg, hanem a modell- és típusjelzéseket is átdolgozták. Miért?
Kalisch: Csapatunk 2020-ban a márkastratégiát és a vállalati arculatot is átalakította. Ennek alapjain indult el a modell- és típusjelzések új koncepciója, az autókon feltűnő kétdimenziós karikák víziójával együtt. Az új jelölésrendszernek az új márkastratégiával is összhangban kell állnia, ami annyit tesz: még visszafogottabb (Understatement) és még kifinomultabb.
Georgi: A járműveken megjelenő jelölések nem csupán igényesebbé váltak, de az autón és az autóban megjelenő feliratokat is egységesítettük, és a jövőben csak az Audi saját, úgynevezett Audi Type betűtípusát használjuk. Az alaptónus itt jóval visszafogottabb, mégis kiemelkedő és igényes. A részletes modell-, változat- és technikajelölés elhelyezésére immár a B-oszlopok szolgálnak, mivel ezek minden modellen magasfényű fekete színűek és két részre osztott kialakításúak, be- és kiszálláskor pedig mindig az utasok látóterében helyezkednek el. A B-oszlopok feliratait célzottan többtónusúra (tone-on-tone) lézergravírozzuk.
Kalisch: A túl feltűnő jelölések elvonnák a figyelmet autóink formavilágáról, ugyanakkor vélhetően modern és progresszív gondolkodású ügyfeleink körében sem találnának kedvező fogadtatásra.
Georgi: Immár közös egységet alkot a jelölésrendszer és a jármű-formatervezés, harmonikusan illeszkedve az Audi márka új pozicionálásához.
A szakemberekkel készített interjú videós formában ezen a linken keresztül érhető el.
Rövid életrajzok
André Georgi járműtechnikai tanulmányokat folytatott, majd a közlekedési formatervezésre összpontosítva szerzett másoddiplomát. Az AUDI AG kollektívájában több mint húsz éve kezdte pályafutását. Az első tíz évben a járművek külsejének formatervezési részlegén dolgozott, ahol a fényszórókért és a hátsó lámpákért felelt, később pedig vezető beosztásban a müncheni Design Studio terméktervezésében tevékenykedett. 2017 óta foglalkozik beltér-dizájnnal, ő vezeti az Interface-csapatot és az Audi-karikák áttervezését is felügyeli.
Frederik Kalisch ipari formatervezést tanult, és egy dizájnstratégiai gyakorlaton kezdte pályáját. Miután sikerrel szerezte meg márkastratégiai diplomáját, külsősként dolgozott az AUDI AG dizájnstratégia részlegén. 2011-ben visszatért az Audihoz, ahol márkastratégaként kezdett dolgozni, amely munkaköréhez a digitális üzletstratégia területén töltött rövid idő után 2019-ben tért vissza. Jelenleg az aktuális és jövőbeni modellkínálat elnevezés- és jelzésrendszer-stratégiájáért felel.