A Lexus csak fele annyiba kerül, de ugyanolyan jó
Az Aston Martin mítoszát kérdőjelezte meg a Lexus LC 500
A világ egyik legnagyobb tapasztalattal rendelkező, kikezdhetetlen hitelességű autóipari tesztszervezete egy évszázados autómárka legújabb változatát mérte össze a Lexus legfrissebb sportautójával. Az eredmények még a tesztelőket is meglepték.
Az Aston Martin 1913 óta tervezi sportmodelljeit, amelyeket versenysikereik mellett az egyik legnépszerűbb kémtörténet-sorozatban vállalt kulcsszerepük is halhatatlanná tett. A brit márka legújabb gyártmánya, a DB11 V12 figyelemre méltó műszaki adatokkal és menetdinamikai képességekkel bizonyult méltónak az elvárásokhoz, 6.0 literes V12-es motorja 608 lóerőt és 700 Nm forgatónyomatékot bocsát vezetője rendelkezésére, a végsebesség 322 km/h, az autó 3,9 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra.
Nem kevésbé letaglózó szépségű a Lexus vadonatúj gran turismója, az LC 500, bár a puszta technikai adatokat vizsgálva sem hengerszámban (5.0 V8), sem teljesítményben (477 LE), sem nyomatékban (540 Nm) nem veszi fel a versenyt az angol konkurenssel. Végsebességét elektronika korlátozza 270 kilométer/órára, álló helyzetből pedig 4,7 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra. Úgy tűnik tehát, hogy nem egy ligában játszik a két autó, főleg, ha figyelembe vesszük az árkülönbséget a főbb piacokon (Nagy-Britanniában, Németországban és az Egyesült Államokban), minden esetben több mint kétszer annyit kell fizetni a DB11-ért, mint az LC 500-ért. Az LC már Magyarországon is kapható, 29,5 millió forintért, míg az Aston Martin DB11-ért 62 millió forintnak megfelelő eurót kell a kasszánál hagyni.
Ezek után egyértelmű őrültségnek hangzik a két autót egymással összemérni – az amerikai AMCI Global azonban több mint negyedmillió egyedi méréssel és négyezer vizsgált típussal a háta mögött pontosan tudja, hogy a papírforma olykor nem állja meg a helyét a gyakorlatban. Fennállásuk harminc éve alatt egyetlen teszteredményüket, állításukat vagy véleményüket sem cáfolták meg az érintett márkák, így ha ők nevüket adják egy összehasonlításhoz, az abban foglaltak megcáfolhatatlan tényként kezelhetők.
Márpedig az AMCI Global tesztjén a két autó a hibahatárra eső különbséggel teljesített a vezethetőség és a menetdinamika minden kulcsfontosságú paraméterét (gyorsítás, lassítás, fordulás száraz és vizes aszfalton, szlalom és váltott kanyarok) mérlegre tevő, 1255 méteres próbapályán. A tesztek alapján az LC 500 minden vizsgapontban minimálisan jobb, dinamikusabb, lehengerlőbb volt, mint brit ellenlábasa, de az eltérés oly csekély volt, hogy azt még egy olyan gyakorlott pilóta is nehezen érzékelte, mint Justin Bell, aki pályafutása során négyszer állhatott dobogón Le Mans-ban, 1997-ben pedig FIA GT2 bajnokká koronázták.
Az persze egy dolog, hogy mit mutat a stopperóra, és egészen más, hogy milyen érzés az autókat vezetni. Justin Bell először az Aston Martint tette próbára. „Amint felpörög a dupla turbó, kézzel foghatóvá válik a teljesítmény és a nyomaték. Ugyanakkor nagyon kifinomult és stabil az autó. Talán egy kicsit finnyás vagyok, de az ülések korántsem támasztják meg annyira a testet, ahogy elvárnánk. Összességében lenyűgöző vezetési élményt nyújt.” És vajon mit tud a Lexus? „Az első pillanattól magabiztosnak tűnik a kocsi. Rendkívül stabil az úttartása, a kormányzás gyors és pontos, szinte behúzza magát a kanyarba a Lexus LC, ami részben alighanem az összkerékkormányzásnak köszönhető. Kanyarról kanyarra ráveti magát az ívre az LC 500. Rálépek a gázra, és elönt a magabiztosság érzése, ami szerintem a legfontosabb dolog egy dinamikus vezetésre tervezett autóban.”
A szlalomozást mindkét modell meggyőzően teljesítette. Az Aston Martin „elképesztő vehemenciával gyorsít, rendkívül nagy sebességgel érkezik meg az első bójákhoz. Stabil és kiszámítható, pont, ahogy egy autótól ezt elvárnánk.” A Lexus LC 500 „kormányzása villámgyors, lenyűgözően fordul be, ami nyilvánvalóan az összkerékkormányzás hozománya. A határtartomány legszéléig forszírozható az LC, de nem kell félni, mert bőségesen kapunk előzetes figyelmeztetést a kormánykeréken keresztül – és persze az autó farától is.”
És hogyan viselkednek vizes aszfalton? Az Aston Martin „hatalmas teljesítmény-tartalékát megfontoltan kell kezelnünk, de az autó kézben tartható, feltéve, hogy tudjuk, mit csinálunk.” A Lexus LC 500 itt is úriemberhez méltóan viselkedik: „Az összkerékkormányzás tökéletes egyensúlyban tartja az autót, leheletnyi alulkormányozottsága könnyedén ellensúlyozható a gázpedállal.”
A szubjektív benyomások és az objektív mérések nyomán ugyanarra a végkövetkeztetésre jutottak a tesztelők: nincs érdemi különbség az Aston Martin DB11 és a Lexus LC 500 között – kivéve persze az árukat. A tesztelés végeredménye egyértelműen bizonyítja, hogy a fele annyiba kerülő Lexus LC minden területen ugyanolyan vagy jobb eredményeket produkál, mint a patinás angol márka.
A tesztelésről készült videó megtekinthető a következő linken: https://www.youtube.com/watch?v=JqBex_0U27U
Az AMCI tesztvideójában szereplő menetdinamikai mérések:
Lexus LC 500 | Aston Martin DB11 V12 | |
Köridő (mp) | 47,90 | 48,02 |
Körátlagsebesség (km/h) | 94,29 | 94,13 |
Szlalom csúcssebesség (km/h) | 105,08 | 104,47 |
Kanyargyorsulás vizes aszfalton (g) | 1,005 | 0,997 |
Fotók: https://www.youtube.com/user/LexusVehicles