Lexus IS 430 Concept
A Lexus F modellek elfeldett őse.
Az IS F 2006-os színre lépésével kezdetét vette a Lexusnál a nagyteljesítményű utcai luxus-versenyautók kora. Azt azonban még az iparágon belül is kevesen tudják, hogy az alapötlet már három évvel korábban megszületett, méghozzá egy versenyistálló műhelyében…
Az ezredfordulót követő években a motorsporttól volt hangos a Toyota főhadiszállása. Az előző évtizedben elért ralisikereket, a Le Mans-i 24 óráson mutatott potenciált követően a márka a műfaj királykategóriájában, a Forma-1-ben próbált szerencsét. A 2002-es bemutatkozás után emelkedni kezdett a Toyota csillaga. Az autóversenyzés iránti lelkesedés a márka minden tevékenységét átitatta, beleértve a fiatal kora ellenére máris rendkívül sikeres Lexus működését is. Ez utóbbi komfortorientált modelljeivel és kiváló minőségével egyre nagyobb elismerésre tett szert az észak-amerikai és európai prémium piacokon, ugyanakkor hiányzott a kínálatból a tradicionális német márkák ütőkártyája, a nagyteljesítményű luxus-sportautó.
Miközben tehát Európa a Toyota F1-es jelenlétére összpontosított, Észak-Amerikában megkezdődtek egy titkos projekt előkészületei: eltökélték, hogy izomautót építenek a kifejezetten az óvilági piacokra kifejlesztett, de az USA-ban is népszerű, eleve sportos hangvételű IS szedánból. A lényegi munkát a sikeres autóversenyző és konstruktőr Rod Millen vállalkozására, a többek között katonai futómű-fejlesztőként is sikeres Rod Millen Special Vehicles (RMSV) stúdióra bízták.
Millen és munkatársai nem bonyolították túl a feladatot. Fogták a GS430 nyolchengeres szívómotorját, egy hatfokozatú Getrag kéziváltót illesztettek rá, a lendkereket pedig egy rendkívül könnyű darabra cserélték. A hajtáslánc másik végpontjában is a GS 430 elemeit használták fel, valamint beépítettek egy megerősített, részlegesen önzáró differenciálművet.
Ekkor érkeztek el a porjekt kulcs momentumához: a Lexus nem adhatta a nevét holmi nyers, zabolátlan sportautóhoz. A 4.3 literes V8-assal harmonizáló vezethetőség mellett az ésszerűség határain belül megfelelő rugózási komfortot és zajszintet kellett elérni. Ezért 16 fokozatban elektronikusan állítható lengéscsillapítókat és Tein sportrugókat építettek be; elöl meghagyva az IS300 futóművét, hátul pedig a GS430 elemeit alkalmazva, amire a V8-as nagyobb nyomatéka miatt volt szükség. Az i-re a 18 colos könnyűfém keréktárcsákra szerelt Michelin Sport Cup abroncsokkal tették fel a pontot.
A GS430 génállományával a fékeknél és a hűtési rendszernél is találkozhattak a 2003-as SEMA tuningkiállítás látogatói. A lassításról a Brembótól vásárolt, belső hűtésű tárcsák és négydugattyús alumínium féknyergek gondoskodtak, a motor hőháztartását az eredeti GS radiátor segített egészséges szinten tartani.
A V8-as blokkot és a hatfokozatú manulális váltót egyébként meglepően könnyű volt beilleszteni az autó orrába – annál nagyobb kihívást jelentett a komponensek elektronikus összehangolása, hiszen a motort eredetileg nem kéziváltóra és kompakt karosszériához tervezték. Rod Millen csapata párhuzamosan dolgozott a motorvezérlés átprogramozásán és az összehangoláshoz szükséges mechanikus elemeken: új nemesacél leömlőket és kipufogót szerkesztettek, egyedi motor- és váltóbakokat terveztek, lecserélték a szívórendszert, a kábelkötegeket, valamint az üzemanyag-, olaj- és vízvezetékeket. Az átalakítás igényességére jellemző, hogy a jármű tömege a megerősített alkatrészek (és a műfajban elengedhetetlen high-end audiorendszer) ellenére alig növekedett.
Bár a speciális fényezésű IS 430 nagy sikert aratott a Las Vegas-i kiállításon, a Lexus ragaszkodott ahhoz, hogy az autó nem több ujjgyakorlatnál, és kizárt, hogy valaha sorozatgyártásba kerülhet. A márkakedvelők nagy bánatára nem is került, a döntéshozókat azonban nem hagyta nyugodni a gondolat, és a második generációs IS bevezetése után egy évvel mégiscsak megjelent a modell vérbeli sportváltozata az IS F. Ez az IS 430-nál alkalmazott receptet alkalmazta, de kölcsönalkatrészek helyett kifejezetten ide fejlesztett, ötliteres szívómotort kapott, a dupla kipufogókat pedig függőlegesen elhelyezett, kétszer kettes végcsövekre cserélték. Ez utóbbiak aztán az F sportmodellek védjegyévé váltak, ahogy a 2UR-GSE kódjelű V8-ast is megörökölték az utódok: az IS F fedélzetén 423 lóerőt teljesítő blokk az RC F és GS F modellekben már 473 lóerőt adott le, az LC 500 kupéban pedig ennél is többet, 477 lóerőt bocsát a vezető rendelkezésére. Az F széria történetének még nincs vége, bár meg nem erősített hírek szerint a Lexus hamarosan búcsút int az ötliteres szívó blokknak, állítólag egy négyliteres, 600 lóerős turbómotor válthatja a remények szerint hamarosan színre lépő LC F orrában.
Lexus IS 430 Concept műszaki adatok:
Motor 3UZ -FE alumínium szívó V8, hosszában beépített orrmotor
gázcsere DOHC, 32 szelep, intelligens változó szelepvezérlés
lökettérfogat 4293 cm³
furat x löket 91 mm x 82,5 mm
Max. teljesítmény 253,5 kW/345 LE
Max. forgatónyomaték 406,75 Nm
Fajlagos teljesítmény 80,3 LE/liter
Teljesítmény/tömeg 226,9 LE/tonna
Sebességváltó Getrag 6 fokozatú kézi
Hajtás hátsókerékhajtás, részlegesen önzáró differenciálmű
Menetkész tömeg 1520 kg
Abroncsok elöl Michelin Pilot Sport Cup 265/35 ZR18
Abroncsok hátul Michelin Pilot Sport Cup 325/40 ZR18
Fékek elöl Brembo belső hűtésű 355 mm-es tárcsák négydugattyús féknyergekkel
Fékek hátul Brembo belső hűtésű 345 mm-es tárcsák négydugattyús féknyergekkel
Kerekek elöl 18 x 8”
Kerekek hátul 18 x 8”
Futómű elöl Kettős keresztlengőkaros, TEIN rugók, elektronikusan állítható lengéscsillapítókk
Futómű hátul Kettős keresztlengőkaros, TEIN rugók, elektronikusan állítható lengéscsillapítókk