Lexus RX 400h vs. Lexus UX 250h (2.)
Ennyit fejlődött a Lexus öntöltő hibrid elektromos hajtása 15 év alatt
A világ első öntöltő hibrid elektromos luxusautója, a Lexus RX 400h még 15 évvel bevezetése után is a japán luxusmárka büszkesége. A 15 év emlékére a Lexus a belgiumi Zaventem technikai központban összehasonlította a legújabb, negyedik generációs UX 250h hibrid crossovert és az úttörő hibrid SUV-modellt. Az RX 400h hajtáslánca 15 év kemény használat után is ugyanolyan finoman működik, mint újkorában, az UX 250h pedig új mércét jelent a hibrid járművek hatékonyságában és dinamizmusában.
HIBRID TECHNOLÓGIA
A luxusautók villamosításban mindig is a Lexus öntöltő hibrid technológiája jelentette a viszonyítási alapot. Ahogyan az elnevezés is mutatja, a Lexus hibridek vezetés közben, lassításkor vagy fékezéskor töltik magukat, így a vezetőnek sohasem kell külső áramforrásról töltenie az autót, vagy aggódnia a hatótáv miatt. A negyedik generációs Lexus öntöltő hibridek még jobb teljesítményt és kontrollt nyújtanak, kevesebbet fogyasztanak, és sokkal alacsonyabb a károsanyag-kibocsátásuk is, mint a hagyományos belsőégésű motoroké.
RX 400h: az úttörő hibrid
Az RX 400h modellben dolgozó 3,3 literes V6-os benzinmotor és az első/hátsó elektromotorok teljesítményének finom összehangolásával a Lexus az alternatív hajtásláncok vezetővé szereplőjévé vált, és hamarosan az öntöltő hibridek egész sorát mutatta be. Az RX 400h vezetése megmutatta Herwig Daenensnek, hogy milyen fejlett volt már az első luxus hibrid is, és miért is lett olyan sikeres. Annak idején a nagy áttörést a magasfeszültségű hibrid akkumulátor-csomag jelentette, 288 V-os feszültséggel, 30 darab 9,6 V-os akkucellával. A kompakt és könnyű szerkezetet az ülés alá építették be. A benzinmotoros RX 300 modellel összehasonlítva az RX 400h vezetője átlagosan 33%-os üzemanyag-megtakarításra számíthatott, de ez az érték városi használatban akár a 67%-ot is elérhette. A Lexus ezzel úttörő szerepet vállalt az elektromos hajtások fejlesztésében – méghozzá a hatótáv és a töltési problémák miatti aggodalom kizárásával, miközben az autó helykínálata is kiváló maradt.
Kifinomult, gyakorlatilag karbantartás nélkül működő hibrid hajtáslánc
A pályán az RX 400h ma is olyan simán, csendesen fut, mint 2005-ben, amikor elhagyta a Kyushu gyárat. Ennek oka, hogy a versenytársak hibrid rendszereit általában olyan (jellemzően automata) sebességváltóval szerelik, amelyben tengelykapcsolók és egyéb mechanikus kopóalkatrészek is működnek. Ezzel ellentétben a Lexus hibrid hajtáslánca minimális fenntartási költséget igényel, és prémium vezetési élményt nyújt az autó teljes élettartama alatt.
„Közhelynek tűnhet azt állítani, hogy az RX 400h ugyanolyan jó, mint új korában, de ez az autó egyszerűen elnyűhetetlen; megbízhatóságának alapját a Lexus hajtáslánc oly sok kilométer megtétele után is megbízható és kifinomult működése adja. Ez azért is fontos, mert az UX 250h modellben a hajtáslánc elrendezése alapvetően megegyezik az RX 400h-éval, de az új modellben a sokkal fejlettebb hibrid erőátvitel és a kompaktabb elektromotor még jobb vezetési élményt nyújt, így legújabb városi crossoverünk is a legjobb lesz kategóriájában a minőség, megbízhatóság és tartósság (QDR) szempontjából.” – magyarázza Raf Schuermans.
UX 250h: a negyedik generációs Lexus öntöltő hibrid
Az RX 400h bevezetése óta eltelt időben valóságos forradalom zajlott le a motorháztető alatt. A technológia már nem csak a márka drága, kiemelt járműveiben érhető el, hiszen a Lexus negyedik generációs öntöltő hibrid autói, az UX 250h és az ES 300h is kiemelkedő üzemanyag-hatékonysággal és alacsony károsanyag-kibocsátással futnak, miközben a korábbinál jóval nagyobb távolságot tesznek meg tisztán elektromos üzemmódban. Mindeközben a teljesítmény, a reszponzív működés és a vezetési élmény is jóval magasabb szintre lépett. Ennek a folyamatos fejlődésnek az adja az alapját, hogy a Lexus szakemberei egyre kompaktabb és kifinomultabb részegységeket alkottak a jobb teljesítmény érdekében. Az elmúlt 25 évben a Lexus és a Toyota több mint 24.000, az öntöltő hibridekhez és az EV technológiához kapcsolódó szabadalmat jegyzett be, vagyis többet, mint bármelyik másik autógyártó a világon. E vezető szerep kifejezéseként 2018-ban a Toyota bejelentette, hogy ingyen hozzáférhetővé teszi más gyártók számára is a hibrid rendszerekhez és elektromos hajtási technológiákhoz fűződő szabadalmait.
UX 250h | RX 400h | |
Bevezetés éve | 2020 | 2005 |
Teljesítmény | 135 kW | 200 kW |
Kombinált fogyasztás* (l/100 km) | 5,3 | 8,1 |
CO2 kibocsátás* (g/km) | 102 | 192 |
Világklasszis benzinmotor
Ahogy az RX 400h erőteljes 3,3 literes V6-os benzinmotorja is lélegzetelállító volt a maga idejében, úgy az UX 250h vadonatúj 2,0 literes erőforrása is mérnöki csúcsteljesítmény. Finom hangolásának, gyors égéslefutásának köszönhetően termikus hatásfoka a világon egyedülállóan magas. A mérnökök közel hatvan különböző prototípust készítettek, hogy kidolgozzák a legjobb technológiát, amit aztán több mint 10 millió kilométeren át teszteltek.
Negyedik generációs akkumulátor-technológia
Ahogy már az RX 400h modellben, úgy az UX 250h-ban is a luxusmárka jól bevált nikkel-fémhidrid (NiMH) akkumulátor technológiája működik, de továbbfejlesztett formában. Az akkucellák száma megnőtt, amivel javult az energia-leadás, az energiák felhasználása pedig jóval hatékonyabbá vált. Emellett az akkucsomag mérete az elrendezés optimalizálása és a hűtőrendszer kompaktabbá alakítása révén kisebb lett.
Kompaktabb, könnyebb és hihetetlenül megbízható akkumulátorok
A Lexus nikkel-fémhidrid akkumulátort (NiMH) használ szinte mind az 1,7 millió hibrid autójában. Ez a technológia rendkívül megbízható, normális mindennapi használatban az akkumulátor tovább “él”, mint maga az autó, és egyszerűbben újrahasznosítható, mint más típusú akkumulátorok. A 25 éves folyamatos ‘Kaizen’ fejlesztés eredményeképpen a költséghatékony akkumulátor tömege 50, mérete 60%-kal csökkent.
Újratervezett hibrid hajtáslánc
Annak idején az RX 400h modellben mutatkozott be a hibrid hajtáslánc, amely hatékonyan ötvözte az elektromos és mechanikus hajtást. Az új UX 250h-ban ennek minden elemét alaposan átdolgozták, hogy a negyedik generációs rendszer kisebb és könnyebb is lehessen. Az új többtengelyes elrendezés -motor/generátor1 (áramtermelés) és motor/generátor2 (hajtás) – eredménye a kompakt méret és az alacsonyabb tömeg. A súrlódási veszteség 25%-kal csökkent az egyszerűbb, párhuzamos tengelyű hajtás beépítésével. A hajtáslánc kompakt mérete javítja az UX 250h fordulékonyságát, az új olajvisszavezető rendszer pedig a megbízhatóságot erősíti, miközben a működést is finomabbá teszi.
Továbbfejlesztett teljesítményszabályozó egység (PCU)
Az UX 250h-ban a hajdani RX 400h modellénél sokkal kisebb és könnyebb a PCU dolgozik, amely közvetlenül a hajtáslánc fölött helyezkedik el, ezáltal a teljes hibrid rendszer helytakarékosabb, kisebb tömegű, azaz több hely marad a motortérben. Az új, korábbinál kisebb központi áramkör hűtésének hatékonysága javult, az új teljesítményszűrő pedig a zajszintet csökkenti.
Zéró károsanyag-kibocsátás a vezetési idő több mint felében
Nagyrészt városi környezetben használva az UX 250h új szintre emeli a Lexus öntöltő hibrid rendszer hatékonyságát. A legújabb, Belgiumban végzett tesztek eredménye szerint az UX 250h a vezetési idő 57%-ában kikapcsolt benzinmotorral futott, az energia közel 45%-át az elektromos motor biztosította, miközben a felhasznált energia 34%-át a fékezés és a lassítás termelte meg.
Kompakt E-FOUR AWD (összkerékhajtás)
A mai trendnek megfelelően, miszerint a városi terepjáróknak csak limitált terepképességgel kell rendelkezniük, az UX 250h AWD hátsó elektromotorja jelentősen kisebb az RX 400h viszonylag nagy, 50 kW-os egységénél. Az UX 250h E-FOUR összkerékhajtási rendszerében egy külön elektromotor-generátor működik a hátsó differenciálműben. Az első-hátsó nyomatékelosztást a járműstabilitás-vezérlés (VSC) a tengelyek között automatikusan és folyamatosan a 100:0 és a 20:80 arányú végállapotok között változtatja, a pillanatnyi igényeknek megfelelően.
Folyt. köv.!