Lexus RX – ezért szeretjük…
A legnagyobb autóipari elemző szervezet, a J. D. Power munkatársai piaci szempontból vizsgálták a Lexus RX adottságait: minősége, megbízhatósága és stílusa megkérdőjelezhetetlen, de azt még sosem vizsgálták, hogy vajon melyik vásárlótípus szívéhez áll a legközelebb?
Az 1998-ban bevezetett Lexus RX több szempontból is úttörő jelentőségűnek számít az autóiparban: miután megteremtette a személyautós kényelmet és vezethetőséget biztosító luxus-szabadidőjárművek szegmensét, második generációja a hibrid crossover fogalmát honosította meg a világon elsőként – nem csoda, hogy legnagyobb piacán, az Egyesült Államokban azóta is töretlenül vezeti kategóriájának eladásait, sőt, hosszú idő óta az abszolút legnépszerűbb luxusautó a tengerentúlon.
De vajon kik azok, akiknek elképesztő sikerét köszönheti az immár negyedik generációjában járó RX modell? A J.D. Power felmérése szerint tíz vásárlóból négy hölgy, a márkát első alkalommal választó új vásárlók között pedig még ennél is magasabb az arány; 53 százalék. Ráadásul a középkorú női autósok körében egyetlen más szabadidőjármű sem örvend akkora népszerűségnek, mint az avantgárd formavilágú, innovatív megoldásokkal telezsúfolt, hibrid kivitelében különösen tiszta és takarékos üzemű, hamarosan pedig három üléssoros kivitelben is megjelenő RX.
Az RX minden pénzt megér: legalábbis erre lehet következtetni abból, hogy a megkérdezett ügyfelek a felmérés során a vásárlási szempontok legvégére sorolták a vételárat. Mindössze hat százalékuk számára volt döntő az ár – a prémium szabadidőjárművek körében pontosan kétszer ekkora, 12% az átlag. Mindez nem azt jelenti, hogy a Lexus nagy crossovere drága lenne a kategóriában. Épp ellenkezőleg: ár-érték aránya és legendássá vált megbízhatósága miatt némelyek gondolkodás nélkül döntenek mellette, tudva, hogy a lehető legtöbbet kapják majd pénzükért.
A legtöbben persze nagyon is tudatosan választják az RX-et. A kedvező fenntartási költségek (62%, szemben a luxus-szabadidőjárművek szegmensében átlagos 50 százalékkal), a megbízhatóság (77%, vs 63% piaci átlag) és a csekély üzemanyag-fogyasztás (50%, vs 43%) a legfontosabb érvek, amiket a felmérésben megkérdezettek érvként felhoztak mellette.
Az RX vásárlóiról az is kiderült, hogy különösen környezettudatosak, méghozzá aktívan: míg az átlagos luxusterepjáró-vásárlóknak mindössze 56 százaléka hajlandó többet fizetni egy átlagosnál sokkal tisztább üzemű autóért, a Lexus RX tulajdonosainak több mint kétharmada 64 százalék vallotta azt, hogy neki különösen számít ez a szempont.
Érdekes módon annak ellenére, hogy a piac egyik legmarkánsabb megjelenésű szabadidőjárművéről van szó, a Lexus RX-et mégsem megjelenéséért választják az emberek: a vásárlók 79% százaléka említette csupán a dizájnt fontos döntéshozatali szempontként, szemben a kategóriaátlag 82 százalékával.
Ez első hallásra ez negatívumnak tűnhet, pedig valójában a lehető legjobb hír a márka mérnökei számára; míg ugyanis a versenytársak ki vannak téve a vásárlók éppen aktuális kénye-kedvének és az autóipari divattrendek folyamatos változásának, ezáltal sok esetben a marketinges kollégák határozzák meg, hogy egy új modellnek hogy kell kinéznie sokszor háttérbe szorítva a mérnökök érveit. Addig a Lexus RX olyan tartós belső kvalitásokkal és kategóriaelső technikai megoldásokkal bír, amelyek miatt most és a jövőben gyakorlatilag vakon döntenek mellette a vásárlók.
Fotók: Lexus