Magyarországon 10 használt autóból 4-et Németországból importálnak – derül ki a kutatásból
Számos autó kerül át egy-egy tulajdonoscsere során egy másik országba. Különösen igaz ez a kelet-európai használtautó-piacra, melynek nagy részét a Nyugat-Európából érkező autók teszik ki. Kontinensünkön a legtöbb használt járművet Németország exportálja, a helyzet Európa különböző részein azonban eltérő.
A carVertical autóipari adatszolgáltató cég mostani kutatásából kiderül, mely országokból érkeznek leggyakrabban használt autók Magyarországra. A felmérés továbbá feltárja az importált járműveket érintő legfőbb kockázatokat is.
A német autók jól karbantartott járművek hírében állnak
Magyarországon a használt autók 39,4%-a a legnagyobb piaci részesedéssel rendelkező Németországból származik. A sorban Olaszország (16,8%), Franciaország (7,9%), Belgium (7,5%) és Ausztria (6,2%) következik. A számok a carVertical platformon található több mint egymillió járműtörténeti jelentésből származnak, ám a vállalat hozzáteszi, hogy ez a kimutatás nem feltétlenül tükrözi a tényleges magyarországi regisztrációs statisztikákat.
„A használtautó-vásárlók elsősorban Németországban keresnek gépkocsikat, mivel úgy tartják, hogy a német sofőrök jobban vigyáznak az autójukra, mint bárki más. Az általános vélekedés szerint a legnagyobb használtautó-piacon a tulajdonosok ugyanis nem mulasztják el a műszaki ellenőrzéseket, időben elvégzik a minőségmegőrző javításokat, és jellemzően jobban felszerelt járműveket vásárolnak” – mondja Matas Buzelis, a carVertical autóipari szakértője.
Az autók állapotát és a leggyakoribb problémákat nagymértékben befolyásolja, hogy melyik területről érkeznek. A skandináv országokból (például Svédországból) származó járműveknél gyakran fordul elő korrózió az éghajlatra jellemző hó és fagy, valamint az utak sózása miatt.
Az Olaszországban futott autóknál ezzel szemben nem okoz gondot a rozsdásodás, viszont sok használt jármű fényezése fakul ki az erős napsugárzás miatt. Általánosságban elmondható, hogy az extrém hőmérsékletváltozások nem tesznek jót egy autónak. Többek között ez is megmagyarázza azt, hogy miért kedvelik különösen a német autókat a magyarok. Németországban enyhe az éghajlat, és jó állapotúak az utak, így lényegesen kisebb a korrózió, a kifakult festék, illetve a felfüggesztési problémák kockázata.
A határokon átnyúló adásvételek számos kockázatot rejthetnek
Amikor egy autó egy másik országba kerül, nehezebb nyomon követni a múltját. A legtöbb ország nem adja ki a járműtörténeti adatokat, vagyis könnyen előfordulhat, hogy egy gépkocsi súlyos károkat szenved Németországban vagy Belgiumban, Magyarországon azonban újjászületik.
A Market Transparency Index szerint Magyarországon a carVertical platformon ellenőrzött autók 55 százalékát érte korábban baleset, és 12,7 százalékának hamisított a futásteljesítménye.
Ezek a statisztikák azt bizonyítják, hogy Magyarországon a használtautó-piac korántsem átlátható, ezért jó, ha a vásárlók tisztában vannak a csalások gyakoriságával. A járműtörténeti jelentéseket kínáló szolgáltatók támogatást nyújtanak az eladóknak