Magyarországon is beköszönhet a hidrogénüzemű járművek kora?

A hidrogén-hajtástechnológiák fejlesztésének és értékesítésének globális vezető szereplőjeként a Toyota nagy várakozással üdvözli, hogy a MOL Magyarországon megnyitotta a térség legnagyobb kapacitású szénsemleges hidrogéngyártó üzemét.

Exkluzív Mirai podcastok a Begurulva (spotify + youtube) és a podCARs (spotify + youtube) csatornáinkon!
Hallgass ránk!

A MOL-csoport április 11-én jelentette be, hogy Százhalombattán átadta a kelet-közép-európai régió legnagyobb zöldhidrogén-fejlesztő üzemét. A 22 millió eurós beruházás révén az üzem évente 1600 tonna hidrogént tud majd megújuló forrásból származó elektromos energia felhasználásával, karbonsemleges módon fejleszteni. A 10 MW kapacitású üzem nem csak 25 ezer tonnával csökkenti a Dunai Finomító széndioxid-kibocsátását, hanem új fejezetet nyit a hazai és regionális H2-gazdaságban.

A Toyota elsőként üdvözli a mérföldkőnek tekinthető beruházást, hiszen a hidrogénalapú hajtástechnológiák fejlesztésének és alkalmazásának úttörő, iparágvezető szereplőjeként 1992 óta dolgozik azon, hogy ezt a fenntartható, emissziómentes energiahordozót meghonosítsa az autóiparban, és szélesebb körben az egész globális gazdaságban. Az autógyártó a közlekedés és szállítmányozás legváltozatosabb területein alkalmazza új generációs hidrogénüzemanyag-cellás, illetve hidrogénüzemű belső égésű motortechnológiáit, és más piaci szereplőkkel ellentétben az sem tántorította el hosszú távú célkitűzésétől, hogy a hidrogénalapú gazdaság megvalósításához elengedhetetlen infrastrukturális fejlesztések világszerte jelentős lemaradásban vannak.

Pont ezért üdvözlendő minden olyan fejlesztés, így a MOL magyarországi beruházása is, amely tartósan képes jelentős mennyiségű, fenntartható módon előállított hidrogént kínálni. Ez ugyanis alapvető feltétele annak, hogy a piac kimozduljon a holtpontról, és megkezdődjön a töltőhálózat kiépítése, és ezzel párhuzamosan a hidrogénüzemű járművek logisztikai és szabályozói integrálása a mindennapi közlekedésbe.

A Toyota az egyetlen autógyártó a világon, amely nem csak hidrogénüzemanyag-cellás modellek gyártásával (Toyota MiraiToyota Crown Sedan) és fejlesztésével (Toyota Hilux FCEV) igyekszik tartósan mérsékelni flottaemisszióját, hanem a hidrogén-belsőégésű motorokban történő felhasználásával is előrehaladott kísérleteket folytat, amelyek ráadásul már a közúti tesztek fázisában járnak.

Ez azonban csak a jéghegy csúcsa, hiszen a Toyota messze túltekint a könnyű gépjárműveken, ha a hidrogén felhasználásáról van szó. A busztól a nehéz teherjárműveken át a nyerges vontatóig, a motorvonattól a hajóig számtalan járműkategóriában találkozhatunk a Toyota hidrogéntüzelőanyag-celláival. Sőt: a cég már bemutatta univerzális, akár utólagos beépítésre is alkalmas fuel cell modulját, a technológia pedig telepített (stacionárius) áramfejlesztésre is ideális.


Fotók: Toyota, MOL