Már 200 000 BMW i3 hagyta el a gyártósort
Október közepén irigylésre méltó gyártási jubileumhoz érkezett a BMW Group lipcsei üzeme: elkészült a sorozatgyártásban kínált kétszázezredik BMW i3 modell. A müncheni központú vállalatcsoport első, tömegtermelésben kínált tisztán elektromos meghajtású autója még hét évvel piaci bevezetése után is osztatlan népszerűségnek örvend.
A BMW i3 (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 13,1 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) a fenntartható siker záloga – a szó minden értelmében. A tisztán elektromos meghajtású, és mint ilyen, károsanyag-kibocsátástól mentes prémium kompakt iránt mutatkozó ügyfélérdeklődések még hét évvel a modell piaci bevezetése után is töretlenek. A BMW Group lipcsei gyárában október 15-én a kétszázezredik BMW i3 látott napvilágot – olyan csendben, mint mindig. A Fluid Black metál karosszériaárnyalatú, BMW i kék betétekkel kiegészített BMW i3s modell (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 14,0 – 14,6 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) egy szászországi ügyfél garázsába gurul be hamarosan.
A 125 kW / 170 lóerő maximális teljesítményű BMW i3 és a 135 kW / 184 lóerő maximális teljesítményre képes BMW i3s párosát egyazon gyártósoron készítik a BMW Group lipcsei gyárának speciálisan képzett munkatársai. 2013-ban, a BMW i3 sorozatgyártásának beindításával a szászországi üzem iparági iránymutatóvá és a fenntartható mobilitás szakmai központjává lépett elő. A BMW i3 a müncheni központú vállalatcsoport első tömegtermelésben kínált tisztán elektromos meghajtású autójaként és az első szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készült utascellával szerelt modellként ünnepelte világpremierjét. A rendkívül könnyű, ámde extrém merev anyagból készült Life modult a tervezőmérnökök a BMW i modellek sajátjaként fejlesztették ki, a kezdetektől az elektromos mobilitás szempontjait tartva szem előtt. A típus-specifikus utascellákat egy nagyméretű szénszálkötegből formázzák meg Lipcsében, a BMW i modellek egyedülálló összeszerelési metódusát pedig a BMW Group mérnökei fejlesztették ki: a Life modulhoz a hajtásláncot, a kerékfelfüggesztéseket és a nagyfeszültségű akkumulátort is magába foglaló, alumíniumból készült Drive modul kapcsolódik. A BMW Group lipcsei gyárában csúcstechnológiás gyártási folyamatok garantálják, hogy a BMW i3 összeszerelése fele annyi időt vesz igénybe, mint egy belsőégésű erőforrással szerelt modellé.
A BMW i3, mint az elektromos mobilitás és a könnyűszerkezetes járműépítés iránymutatója
A BMW i3 sikertörténete, valamint a modell kifejlesztése és sorozatgyártása során felhalmozott szaktudás jelentős lendületet adott az elektromos mobilitás térnyerésének és a könnyűszerkezetes járműépítés elterjedésének. A BMW i divízió egy csapásra a vállalatcsoport jövőbe mutató munkaműhelyévé érett, amelynek eredményeként a BMW i3s hajtáslánc-technológiája ma már a MINI Cooper SE modellben (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 14,8 – 16,8 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) is a vezetés zéró emissziójú élményét élteti. A sorozatgyártásban kínált nagyfeszültségű akkumulátorok bruttó energiateljesítménye mindeközben az elmúlt hét év alatt 22,6 kilowattóráról 42,2 kilowattórára nőtt, vagyis mintegy megkétszereződött, változatlan beépítési méretek mellett. A BMW i3 egyetlen feltöltéssel megtehető tisztán elektromos hatótávolsága így a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései szerint 285 – 310 kilométerre nőtt.
Számos hajtáslánc-technológiai, vezérlőelektronikai és töltéstechnológiai innováció született a BMW i3 modellel megszerzett szaktudás műszaki alapjaira. A BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációja például sorozatgyártása kész. A legkorszerűbb technológiát a BMW Group többek között a BMW iNEXT modellben is alkalmazza majd: a bajor prémiumgyártó technológiai zászlóshajójaként érkező modell 2021-ben lát napvilágot a vállalatcsoport dingolfingi létesítményében, számos Landshut-ban készülő alkatrésszel felszerelve. A szénszál-erősítésű műanyag (CFRP) alkalmazása például a BMW 7-es sorozat intelligens könnyűszerkezetes járműépítési alapelveinek is egyik meghatározó pillére.
Lipcse, mint a jövő egyik otthona, 2021-től akkumulátormodulok gyártásával kiegészítve
A BMW Group lipcsei gyára az elektromos mobilitás további térnyeréséből is jelentős mértékben kiveszi a részét: 2021-től a létesítmény a BMW Group akkumulátormodulokat gyártó nemzetközi termelési hálózatába is bekapcsolódik. 2022-ig a müncheni központú vállalatcsoport több mint 100 millió eurót invesztál be a lipcsei akkumulátormodul-gyár rendszerbe állításába, hogy a jövőben a beszállított lítium-ion cellákat nagymértékben automatizált folyamatok szereljék össze szabvány akkumulátormodulokká. Ezeket ezután a jármű csatlakozóival, vezérlőegységeivel és hűtőrendszereivel együtt egy nagy alumínium házba illesztik, a hálózatról tölthető BMW modell típus-specifikus sajátosságai szerint. 2022-ben több mint 150 ember dolgozik majd a BMW Group lipcsei akkumulátormodul-gyárában.
A BMW i3 sorozatgyártása során felhalmozott szakmai tapasztalatokat a müncheni központú vállalatcsoport maradéktalanul kiaknázza a további, Németországban készülő modellek tömegtermelése során. A BMW i3 mellett a BMW Group lipcsei gyárában készülnek a BMW 1-es sorozat és a BMW 2-es sorozat belsőégésű erőforrással, valamint plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modellváltozatai is, megteremtve a „választás szabadságát”, amely a BMW Group jövőbe mutató vállalati stratégiájának egyik fő oszlopa.
A prémium minőségű, nagyvárosi elektromos mobilitás úttörője és a hosszú távú fenntarthatóság nagykövete
A BMW i3 a nagyvárosi személyes mobilitás forradalmi koncepciójaként született meg. A modellel a BMW Group a belvárosi közlekedés gyökeres változtatásait indította útnak, mialatt más autógyártók figyelmét is az elektromos mobilitás irányába terelte. Ma a BMW i3 nem csupán a legkeresettebb prémium modell a szegmensében, de világszerte a zéró emissziójú belvárosi mobilitás és az agglomerációkból ingázók négykerekű szimbóluma is egyben.
A legnagyobb német autóklub (ADAC) 2019-es felmérése szerint a BMW i3 felhasználói nem csupán ökológiai, de gazdasági szempontból is előnyöket élveznek: egy átlagos tulajdonos üzemeltetési és vezetési szokásait vizsgálva kijelenthető, hogy a BMW i3 vagy a BMW i3s teljes költsége hozzávetőlegesen 20 százalékkal alacsonyabb egy hasonló menetteljesítményű és felszereltségi szintű, belsőégésű erőforrással szerelt modellhez képest. Az összehasonlítás a vételárban, az üzemeltetési költségekben és az értékcsökkenésben jelentkező eltéréseket is számításba vette, ötéves periódusra vetítve, 75 000 kilométer megtételével. Az elektromos autókat célzó egyre átfogóbb állami támogatások ráadásul még tovább növelik a BMW i3 és a BMW i3s gazdasági előnyeit.
A BMW i3 ugyanakkor a prémium minőségű mobilitás új értelmezését is elhozta a jelenbe, a tisztán elektromos meghajtásnak köszönhetően hosszú távon fenntartható módon. A modell tetejét a BMW Group lipcsei gyára újrahasznosított szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) állítja elő, amelynek külső műanyag héja 75 százalékkal kevesebb karosszériafényezési energiát és ehhez 70 százalékkal kevesebb vizet igényel, mint egy belsőégésű erőforrással szerelt modell esetében. A jövőbe mutató modellpáros karosszériaelemeihez felhasznált anyagok 25 százaléka vagy újrahasznosítással vagy megújuló erőforrás felhasználásával készült. A tervezők az utastérben is nagymértékben használtak megújuló nyersanyagokat és újrahasznosított anyagokat. A BMW i3 lipcsei sorozatgyártása ráadásul teljes egészében megújuló erőforrásokra támaszkodik: a gyártáshoz szükséges energiát szélerőművek állítják elő.
A BMW i3 kimagasló életciklus-eredményeit már a modell piaci bevezetését követően független elemzők által jóváhagyott ISO tanúsítvány igazolta. A TÜV Süd szakértői részletekbe menően elemezték a BMW i3 környezetvédelmi hatásait, a gyártáshoz használt nyersanyagok kitermelésétől kezdve, a teljes életcikluson át, egészen a modell újrahasznosításáig. A felmérés eredménye szerint a BMW i3 emissziós lábnyoma egy átlagos európai gépkocsi-életciklus tekintetében 30 százalékkal alacsonyabb, mint egy hasonló kategóriájú, belsőégésű erőforrással szerelt modell esetében. Ráadásul, ha a modell üzemeltetését kizárólag megújuló energia, így például szél- vagy napenergia felhasználása fedezi, ez az arány több mint 50 százalékra nő.