Már az utakat rója az első bioetanollal üzemelő Scania tehergépkocsi
Megfelelően elegendő, a Lantmännen Agroetanol az úttörő ügyfél
Igen találó, hogy a Scania új, 13 literes, bioetanol-üzemű motorjával felszerelt legelső tehergépkocsit éppen etanol szállítására használják. A tehergépkocsi a Lantmännen Agroetanol vállalathoz tartozik, amely az északi régió legnagyobb biofinomítóját üzemelteti.
A 410 lóerős teherautó a Josef Lindberg i Sandarne fuvarozóvállalat üzemeltetésében a Gävle városában található Lantmännen vállalattól szállít ki bioetanolt az ügyfeleknek Svédország középső részén.
„A 410 lóerős motor erősnek érződik”
„Még csak néhány fuvart végeztem el a tehergépkocsival, de úgy tűnik, hogy a várakozásoknak megfelelően teljesít” – mondta Mikael Söderqvist járművezető.
„Csupán annyi különbséget lehet észrevenni, hogy az ember nem érzi azt a jellegzetes gázolajszagot. A 410 lóerős motor erősnek érződik, habár én el vagyok kényeztetve, mert korábban egy Scania V8-assal dolgoztam, és ez a mostani jármű érthetően gyengébb ahhoz képest. Mindazonáltal nagyon lelkesedem a Scania új tehergépkocsi-generációjáért.”
Az ED95 akár 90 százalékkal is csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást
A nehézgépjárművek számára kínált ED95 (bioetanol gyújtássegítő adalékkal keverve) üzemanyaggal a szén-dioxid-kibocsátás akár 90 százalékkal is csökken. A nitrogénoxidok és a részecskék kibocsátása is jelentősen kisebb mértékű.
Az új bioetanol-üzemű motor legnagyobb nyomatéka 2150 newtonméter, amely megegyezik dízelüzemű testvérének nyomatékával, és az üzemanyag-fogyasztás szintén a hagyományos dízelmotorokéhoz mérhető. Az új erőforrás a hagyományos dízelekhez hasonlóan kompressziós gyújtással működik, így nincs szükség nagyobb szerkezeti módosításokra.
A motor legjelentősebb változtatásai az üzemanyag-befecskendező rendszerrel és a hengerekkel kapcsolatosak, amelyeket a nagyobb sűrítésnek megfelelően alakítottak át. Ugyanazt az SCR kipufogógáz-utánkezelő rendszert használja, amelyet a Scania szinte az összes Euro 6-os motorjához alkalmaz.