Már biztos, hogy kivezetik Európából a Lexus GS-t
Hosszú ideje kezeli tényként a világsajtó a Lexus GS távozását az európai piacról. A vállalat brit Facebook-oldalán most hivatalosan is megerősítették a hírt.
Alig két hete, hogy a világ megismerte a Lexus ES-t, a prémium márka új generációs elsőkerék-hajtású nagyautóját. A vadonatúj GA-K padlólemezre épülő modell pályafutása során most először Európában is kapható lesz, mégsem palettabővítésről van szó: a szaksajtó régóta rebesgeti, hogy az új típus érkezésével leáldozik a felsőkategóriás GS napja, a hivatalos csatornákon azonban eddig sehol nem kommentálta a hírt a gyártó.
Most azonban úgy tűnik, vége a hírzárlatnak: a Lexus nagy-britanniai képviseletének hivatalos közösségi oldalán nyíltan beszéltek az érdeklődőknek a GS sorsáról:
„A Lexus kivezeti a brit piacról a GS modellt. […] Az első generációs GS 1993-as bevezetése óta mintegy 74 ezer darabot adtunk el a modellből Európában, beleértve 20 ezer hibridet. Az idei évben Európa-szerte 1494 darab fogyott a típusból (január-október), 20 százalékkal kevesebb, mint 2016. január-október között. Új fejlesztésre lett volna szükség ahhoz, hogy a GS megfeleljen az Európában 2018. szeptember elsejével hatályba lépő új emissziós szabályozásoknak. Tekintve, hogy a GS a prémium felsőkategória (E-szegmens) felső szélén helyezkedik el, ahol az eladási kilátások eleve korlátozottak, úgy határoztunk, hogy a fejlesztéssel járó beruházások nem indokolhatók.”
Noha a képviselet csak a nagy-britanniai helyzetről hivatott nyilatkozni, a megfogalmazásból egyértelmű, hogy regionális döntésről van szó, méghozzá olyanról, amelyet már hónapokkal korábban meghoztak. Ugyanakkor mivel a szövegben európai fejleményekre hivatkoznak, azok logikusan nemcsak a jobbkormányos, hanem minden EU specifikációjú modellre érvényesek.
A szövegben hivatkozott új szabályozás minden bizonnyal a WLTP (World Harmonised Light Vehicles Test Procedures), azaz globálisan összehangolt könnyű gépjármű tesztfolyamatok norma, amelyet 2017. szeptember 1-jétől kötelező jelleggel alkalmaznak az új bevezetésű személygépkocsi modellek homologizációja során, 2018. szeptember 1-jétől pedig visszamenőlegesen is hatályba lép minden korábbi fejlesztésű, de újonnan forgalomba helyezendő személyautóra. Az élettartamuk vége felé járó modellek 12 hónap haladékot kapnak a követelmény teljesítése alól.*
A WLTP norma bevezetése ugyan nem korlátozza, csupán méri a személyautók károsanyag-kibocsátását, ám mivel azt pontosan az életszerűbb fogyasztási értékek meghatározásának igénye hívta életre, a mért értékek alighanem kedvezőtlenebbek lesznek a korábban használatos NEDC-szabvány szerinti adatoknál, úgyhogy bizonyos esetekben piaci szempontból indokolt lehet a károsanyag-kibocsátást csökkentő technológiák, beállítások alkalmazása. Ettől függetlenül a típusbizonyítványok ismételt kiállításának nem kis költsége értelemszerűen a gyártót terheli.
Az Egyesült Államokban egyelőre forgalomban marad a GS (erről ironikus módon szintén egy hivatalos Facebook-bejegyzés tanúskodik**), így a Lexus továbbra is párhuzamosan kínál két eltérő karakterű modellt ugyanabban a kategóriában. Arról azonban, hogy a 2011-ben bevezetett, jelenlegi generáció modelljének hamarosan aktuálissá váló nyugdíjazása után mi történik, még korai volna beszélni.
Az új generációs Lexus ES a harmadik modell (a felső kategóriás LC kupé és az LS luxuslimuzin után), amely a Lexus merész, új formatervét alkalmazza. A GA-K padlólemezre épülő típus elődjénél jóval tágasabb belső teret és pontosabb vezethetőséget kínál; nem véletlenül készül fennállása óta először F Sport kivitel a modellből.
Az új ES-nek kulcsfontosságú szerepet szán a Lexus európai jelenlétének megszilárdítása szempontjából: a márka 2020-ra évi 100 ezer új autót kíván értékesíteni Európában, 33 százalékkal többet, mint tavaly, amikor története eddigi legkiválóbb eredményét regisztrálta.
Az ES világszerte háromféle benzinmotoros kivitelben (ES 200, ES 250 és ES 350) lesz elérhető; Európában az idén decemberben megjelenő új generációs, 218 LE rendszerteljesítményű, 4,7 liter/100 km átlagos üzemanyag-fogyasztású ES 300h hibridre támaszkodik a modell.
* https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/c20173525-recommendation-wltp.pdf
Képek: Lexus