Már egy átlagos használt autó is lehet jó befektetés

Az elmúlt évben 826 884 személyautó cserélt gazdát a hazai használtpiacon, ami 1,2 százalékkal haladja meg a tavaly előtti 817 300 darabos értéket. Fájdalmas tény, hogy az átírt autók 75 százaléka, 621 176 darab 2013 előtt készült.

Amint Tóth Péter, a Das WeltAuto Centrum értékesítési igazgatója elmondta, a jó minőségű példányok évek óta tartják az árukat, előfordulhat olyan eset is, hogy egy négyéves modell az újkori áránál drágábban adható el, tehát ma már ott tartunk, hogy egy átlagos használt autó is lehet jó befektetés.

„Ezt sok magántulajdonos észrevette, akik olykor irreális árigénnyel jelennek meg a kínálati oldalon. A vételi oldalon azonban az látható, hogy a vásárlók elfogadták a magas használt autó árakat, és tétovázás nélkül kifizetnek akár tízmillió forintot is egy fiatal, kéziváltós Škoda Octaviáért. Ellenben az 5-7 éves kategóriában nagyobb árérzékenység jellemző, ott ötmillió forint körül mozog a fájdalomküszöb” – tette hozzá Tóth Péter.

A használtpiac élénkülése évről évre folyamatos, azonban a tavalyi harmadik és negyedik negyedévben már elmaradt az átírások száma a megelőző két év azonos időszakában regisztrált értékektől. Az összértékesítésből a használtautó kereskedők 213 ezer darabbal 25 százalékos piaci részesedést értek el. A Das WeltAuto az országos hálózatában 2022-ben 6278 autót értékesített, míg egy évvel korábban ez a szám 7442 volt.

Használtkocsik átírása negyedévenként

Kép forrása: DataHouse

A piaci tendenciáról a Das WeltAuto Centrum értékesítési igazgatója elmondta, hogy tavasszal és nyár elején még viszonylag erős volt a kereslet, így szinte pillanatok alatt keltek el a minőségi, jó árú használt autók. Az élénk kereslet miatt a vásárlók sok esetben – a jó ár tudatában – szinte próbaút nélkül szerződtek a kiszemelt autókra, mert attól tartottak, hogy másvalaki azonnal elviszi a kocsit, ha nem csapnak le rá időben.

„Ez a jelenség ősszel már mérséklődött, így év végére kiegyenlítődött a kereslet és a kínálat. A vevők láthatóan egyre megfontoltabbá váltak, így az azonnali szerződédkötés helyett inkább kivártak, akár hónapokig halogatva vásárlást. A lendület mérséklődésében az is szerepet játszott, hogy érzékelhetően csökkent a finanszírozási kedv, mert amíg az év elején minden második szerződéshez finanszírozás is kapcsolódott, addig év végére 30 százalékosra csökkent ez az arány, amely nehezítette a gépjármű-beszerzéseket, hiszen csak a készpénzzel rendelkező ügyfelek tudtak könnyen vásárolni” – mutatott rá Tóth Péter.

Noha a koronavírus-járvány enyhülése nagy reményekre adott okot, a februárban kirobbant háború szinte azonnal érzékeltette a hatását, amely több területen befolyásolta a piaci mozgásokat: márciusban és áprilisban csökkent a vásárlókedv, holott ebben az időszakban még kaphatók voltak megfizethető autók a magyar piacon. A háború eszkalálódása miatt aztán számos olyan hír látott napvilágot, hogy nő az új autók kiszállítási ideje, ez pedig újból a használt autók irányába terelte a figyelmet, azonban a kínálat szűkülni kezdett, az árak pedig elindultak felfelé.

„A jelenlegi kilátások alapján továbbra is a hosszabb szállítási idők jellemzik az új autó szegmenst, így 2023-ban sem várható enyhülés a használt kocsik iránti keresletben. Az utánpótlás beszerzése azonban továbbra is korlátozott marad, így a használt autók árainak csökkenése nem várható a közeljövőben” – foglalta össze Tóth Péter, rámutatva, hogy a Das WeltAuto hálózat tapasztalatai alapján továbbra sem csökken a dízel autók iránti kereslet, különösen az Audi A4, a Volkswagen Passat és a Škoda Superb esetében. A kisebb méretű modelleknél egyértelműen a benzines vagy az alternatív hajtású példányok dominálnak a kedvező fenntartási költségek miatt.

Másrészt a piac olyan szempontból is átrendeződött, hogy az elszálló üzemanyagárak miatt az elektromos és a hibrid modellek kerültek az érdeklődés előterébe. Ezt a trendet láthatóan igyekeztek meglovagolni a kereskedések, de mivel ez a tendencia egész Európában jellemezte az ágazatot, rövid idő alatt hiány keletkezett az kontinensünkön a jó állapotú használt e-modellekből. Ezért aztán egyre nehezebbnek bizonyult az eladó modellek beszerzése, a szűkülő kínálat viszont árnövekedéssel járt ebben a szegmensben is.

A TOP 20 modell a magyar használtpiacon (2022, darab)

1OPEL ASTRA45899
2SUZUKI SWIFT37408
3FORD FOCUS22568
4VOLKSWAGEN GOLF22194
5VOLKSWAGEN PASSAT21433
6BMW SERIES 320452
7OPEL CORSA18029
8ŠKODA OCTAVIA15708
9VOLKSWAGEN POLO13306
10BMW SERIES 513141
11AUDI A412279
12ŠKODA FABIA11545
13RENAULT MEGANE11436
14FORD MONDEO11095
15AUDI A610054
16FIAT PUNTO9970
17MERCEDES E-CLASS9370
18PEUGEOT 2068999
19RENAULT CLIO8920
20TOYOTA YARIS8886
Forrás: DataHouse

A használtpiac kedvenc márkái (2022, darab)

1OPEL93976
2VOLKSWAGEN83264
3SUZUKI70964
4FORD64761
5BMW53764
6RENAULT44055
7MERCEDES43648
8AUDI38887
9ŠKODA37631
10TOYOTA37254
11PEUGEOT30589
12FIAT25167
13CITROEN21558
14MAZDA18716
15NISSAN16649
16SEAT15959
17HONDA15492
18KIA15244
19HYUNDAI12951
20VOLVO11884
Forrás: DataHouse

dasblog