Már kimutathatóan csökken az import
Idén az első kilenc hónap közül háromban importáltak kevesebb használt autót, mint az elmúlt év azonos időszakában. Az említett három hónap közül kettő augusztusra és szeptemberre esett, így hat év után először fordult elő, hogy egy egész negyedévben kimutathatóan csökkent a használt autók behozatala.
Szeptember végéig 120 005 külföldről hozott személyautó kapott magyar rendszámot, és ezek közül 72 130 készült 2009 előtt. Miközben tehát örülünk annak, hogy a harmadik negyedévben a tavalyinál 1024-gyel kevesebb, összesen 40 902 importált kocsit helyeztek forgalomba, nem feledkezhetünk el arról, hogy:
1. A háromnegyedéves import még így is több, mint a tavalyi első kilenc hónapban regisztrált 115 404 forgalomba helyezés.
2. Továbbra is lendületesen folyik a magyar autóállomány öregítése a tíz évnél idősebb kocsik importja által. (Ne feledjük, hogy a magyar személyautó-állomány átlagos kora már tavaly decemberben is 14,1 év volt, és azóta csak romlott a helyzet.)
Mindenesetre a kis eredmény is eredmény, nem véletlenül mondta Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója, hogy „a használt autó importra hatással volt a magas forint-euró árfolyam, valamint az év elején bevezetett, külföldről érkező kocsikra vonatkozó, kötelező eredetiségvizsgálat. Ennek következtében több illegális tevékenységet folytató kereskedés került szorult helyzetbe, és a hazai vásárlók elkezdték felismerni, hogy érdemesebb a megbízható, szabályosan működő, jó esetben garanciát biztosító kereskedők felé fordulniuk, ahol Magyarországon használt, ismert előéletű gépkocsikat vásárolhatnak”.
Igen sok – nem a vásárlók becsapására specializálódott – autókereskedő ugyanakkor a használt autók importjának nagyobb arányú csökkenésére számított azután, hogy január elsején hatályba lépett jogszabály, amely szerint a külföldről belföldi üzemeltetés céljából behozott használt járművet csak akkor lehet forgalomba helyezni, ha a „jármű származás-ellenőrzése, illetve a jármű jogi helyzetének tisztázása megtörtént, előzetes eredetiségvizsgálatát elvégezték, valamint a jármű külföldi forgalmi engedélyében szereplő adatokat igazolták”. Emellett a származási országban ki kell vonni a forgalomból, hogy az autónak véletlenül se legyen két rendszáma.
Sokat elmond a magyar használtautó piacról, hogy a mind a legnagyobb számban importált márkák, mind azok modelljeinek listáját német gyártmányok (Volkswagen, Opel, Ford) vezetik, ugyanakkor a háromnegyed év alatt legnagyobb arányban a felső-közép, valamint az alsó-közép kategóriás autók importja mérséklődött. Az előbbieké 2536 darabról 2251-re, míg az utóbbiaké 3891-ről 3616-ra. Viszont a háromnegyed éves használt SUV import 1108-ról 1222 darabra emelkedett egy év alatt.
Mindezek után kíváncsian várjuk, mit hoz az utolsó negyedév.
Az I. – III. negyedév kedvenc márkái (darab) – Forrás: Datahouse
- Volkswagen – 14488
- Opel – 13142
- Ford – 11620
- Toyota – 7659
- BMW – 7374
- AUDI – 7330
- Mercedes – 6982
- Mazda – 5223
- Renault – 4820
- Honda – 4222
- Peugeot – 3990
- Hyundai – 3583
- Citroën – 3392
- FIAT – 3124
- KIA – 2662
- Škoda – 2418
- Nissan – 2236
- Mitsubishi – 2048
- Volvo – 1998
- SEAT – 1853
Az I. – III. negyedév kedvenc modelljei (darab) – Forrás: Datahouse
- Opel Astra – 4497
- Ford Focus – 4338
- Volkswagen Golf – 4131
- Volkswagen Passat – 3786
- BMW 3 – 3211
- AUDI A4 – 2773
- Opel Zafira – 2377
- Opel Corsa – 2068
- Opel Meriva – 1949
- Mazda 6 – 1626
- AUDI A6 – 1594
- Volkswagen Polo – 1548
- Honda Jazz – 1545
- Mercedes A-osztály – 1528
- AUDI A3 – 1472
- Ford Mondeo – 1468
- Honda Civic – 1466
- Ford Fiesta – 1438
- Mazda 3 – 1392
- Toyota Prius – 1389